جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایران

جشنواره فجر باگروه ایستم آغاز به کار کرد

به گزارش کامینگ سون موزیک:  گروه آیینی سنتی ایستم در مدت ۳۰ دقیقه بیش از ۱۰ قطعه محلی اجرا کرد.

نخستین اجرای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر عصر سه‌شنبه ۲۸ بهمن به گروه موسیقی ایستم به سرپرستی شاهین علیزاده اختصاص داشت. این برنامه به‌صورت آنلاین از سایت رسمی جشنواره موسیقی فجر، سایت انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش شد.

گروه آیینی سنتی ایستم متشکل از شاهین علیزاده نوازنده دایره و مهرداد باغچقی نوازنده ساز قشمه در این اجرا، بخش‌هایی از موسیقی محلی کرمانجی را با هدف زنده‌ نگه داشتن فرهنگ بومی و آداب‌ و رسوم این قوم بدون وقفه اجرا کردند.

این کنسرت که نیم ساعت به طول انجامید، ابتدا با اجرای قطعات حماسی موسیقی منطقه خراسان شمالی آغاز شد.

نوازندگی بدون وقفه مهرداد باغقچی با ساز قمشه یکی از بخش‌های جالب این کنسرت بود. ساز قوشمه یک ساز بادی پرطپش محلی در فرهنگ موسیقیایی کرمانج است که در این منطقه از جایگاه خاصی برخوردار است.

شیوه نواختن این ساز که با روش نفس‌گردان بدون انقطاع اتفاق می‌افتد، کار را برای نوازنده بسیار سخت می‌کند ولی مهرداد باغقچی در این اجرا توانست اجرای بی نقصی را در کنار شاهین علیزاده داشته باشد.

صنم لیلی: شوان: الله مزار: ارمانه سیسه: گجکه چهار برجی: دینم دینم: سامه: یکه قرصه: انارکی: دو قرصه: لاری لاری: دوازده قرصه: چپ و راست: شش قرصه: مات ماتی: شرنگی قطعات اجرایی این برنامه بودند.

گروه هنرهای آئینی ایستَم به سرپرستی حسین علیزاده در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد.

این گروه، با هدف احیای مراسم آیینی کردهای کرمانج، بر زنده‌نگه‌داشتن فرهنگ بومی و آداب‌ و رسوم این قوم شریف تأکید دارد و نمایش این خردده‌فرهنگ‌ها و بازی‌های محلی برای مخاطبان امروزی را محور فعالیت خود قرار داده است. یکی از کارهای مهم هنری گروه ایستم، در راستای معرفی موسیقی و آداب‌ورسوم کردهای خراسان، ساخت مستند «لیستک» است.

بعد از اجرای گروه ایستم از خراسان، کوئینتت زهی رسپینا به سرپرستی بهزاد عبدی در ساعت ۱۸:۳۰، دوئت ویلا مادلنا از کشور اتریش در ساعت ۲۰، کوارتت زهی نماد به سرپرستی ستاره بهشتی در ساعت ۲۱:۳۰ و گروه ژاو در ساعت ۲۳ از طریق سایت رسمی جشنواره موسیقی فجر، سایت انجمن موسیقی ایران و تیوال روی صحنه می‌روند. قرار است تمام اجراهای جشنواره از طریق این سه درگاه پخش شوند.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن الی ۴ اسفند در حال برگزاری است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33231

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا