موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

انجمن‌های هنری و فرهنگی مازندران دارای دفتر مستقل می‌شوند

به گزارش کامینگ سون موزیک:  انجمن موسیقی مازندران با واگذاری یک دفتر و تجهیزات اداری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برای نخستین بار دارای مکانی مستقل برای برگزاری جلسات هیأت مدیره انجمن و انجام امور اداری مرتبط با موسیقی استا و هنرمندان این عرصه شد.

بعد از ظهر دیروز- یکشنبه ۲۶ بهمن – دفتر رسمی انجمن موسیقی مازندران با حضور تعدادی از هنرمندان شناخته شده حوزه موسیقی مازندران، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، رئیس اداره هنری و سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل و اعضای هیأت مدیره انجمن موسیقی استان به این انجمن واگذار و به طور رسمی افتتاح شد.

افتتاحیه دفتر انجمن موسیقی مازندران با حضور هنرمندان شاخص موسیقی استان از جمله محمدرضا اسحاقی، عسگری آقاجانیان، جمشید قلی‌نژاد، مسلم فهیمی، علی حسن‌نژاد سید کمال محمدی و سیده نرگس محمدی برگزار شد و سید جمال محمدی، محسن بافنده، محمد حدادی، رامین جمالی و محمد غلامی اعضای هیأت مدیره انجمن موسیقی مازندران نیز در این مراسم حضور داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که تلاش اداره کل فراهم کردن زیرساخت‌های اولیه اداری برای انجمن‌های هنری و فرهنگی استان است، گفت: در تلاش هستیم که این اتفاق برای همه انجمن‌های هنری و فرهنگی استان بیفتد و برای هر انجمن مکان متناسب با شأن‌ هنرمندان در نظر بگیریم.

عباس زارع افزود: عمیقا به این موضوع باور داریم که تا وقتی برنامه‌ریزی‌ها و امور مرتبط با عرصه هنر را به انجمن‌های تخصصی واگذار نکنیم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. انجمن‌ها باید مستقل و پویا باشند تا بتوانند اثربخش و درست کار کنند. در این مسیر نیز اداره کل تلاش می‌کند تا مقدمات و زیرساخت‌های اولیه از جمله محل استقرار و برخی تجهیزات اداری را برای انجمن‌ها فراهم کند.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی و ارائه راهکار برای پویایی اقتصاد هنر در هر بخش و خارج کردن عرصه هنر و انجمن‌ها از وابستگی به بودجه‌های دولتی نیز از جمله نکات مهمی است که انتظار داریم انجمن‌های هنری استان از جمله انجمن موسیقی به آن توجه ویژه داشته باشند. ما نیز تلاش می‌کنیم با وجود همه محدودیت‌های مالی، در کنار هنرمندان و انجمن‌ها باشیم تا برنامه‌های مد نظرشان به نتیجه برسد.

استقرار انجمن‌های هنری در تالار مرکزی ساری

سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به در حال تکمیل بودن مجتمع فرهنگی تالار مرکزی ساری گفت: پس از بهره‌برداری تالار مرکزی ساری قرار است همه انجمن‌های هنری و فرهنگی در ساختمان اداری این مجتمع مستقر شوند و برای همه انجمن‌ها در این مجموعه محل مناسبی در نظر گرفته شده است. به این صورت انجمن‌های هنری استان در یک مجموعه به طور متمرکز حضور خواهند داشت و ارتباط بیشتری با هم خواهد داشت.

محمد محمدی با بیان این که ارتباط بین انجمن‌های فرهنگی و هنری استان برای ما اهمیت زیادی دارد، خاطرنشان کرد: انجمن‌ها باید با هم مرتبط باشند تا جریان هنری درست‌تری شکل بگیرد. یکی از دلایل اصلی فاصله‌ای که اکنون بین هنرمندان بخش‌های مختلف و انجمن‌های هنری استان دیده می‌شود همین مستقر نبودن انجمن‌ها و نداشتن فضایی متمرکز برای ارتباط داشتن هنرمندان و انجمن‌هاست.

وی تصریح کرد: در قبال زیرساخت‌هایی که برای انجمن‌ها فراهم می‌شود، ما نیز انتظار داریم که انجمن‌ها عملکرد مناسبی داشته باشند. این انجمن‌ها می‌توانند به اداره کل برنامه دهند یا طرح‌های پژوهشی ارائه و اجرا کنند. یا یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر داشته باشند، فعالیت‌های صنفی است.

هیأت مشورتی موسیقی مازندران تشکیل می‌شود

رئیس انجمن موسیقی مازندران نیز ضمن قدردانی از مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بابت فراهم کردن زیرساخت‌های اولیه فعالیت یک دفتر مستقل برای انجمن موسیقی مازندران گفت: یکی از درخواست‌های اولیه‌ام برای پذیرش مسئولیت عضویت در هیأت مدیره و ریاست این انجمن، فراهم شدن فضایی مستقل برای انجمن موسیقی مازندران بود که با نظر مساعد و همراهی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این امر به سرعت محقق شد.

سید جمال محمدی افزود: انجمن در صورتی می‌تواند گام‌های بزرگی بردارد که مهم و بزرگ دیده شود و از حداقل‌های ابزاری و امکاناتی برای فعالیت برخوردار باشد. خوشبختانه این نگاه در نگرش مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان نیز وجود دارد و دفتر بزرگی با تجهیزات کامل در اختیار انجمن موسیقی مازندران قرار داده شد تا از این به بعد فعالیت‌های انجمن در مکانی مستقل انجام و یپیگیری شود.

وی درباره اهداف اولیه هیأت مدیره جدید انجمن موسیقی مازندران در گام‌های بعدی فعالیت‌ها اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی این هیأت مدیره، تشکیل یک هیأت مشورتی متشکل از ۲۰ تا ۳۰ هنرمند موسیقی برای برنامه‌ریزی امور حوزه موسیقی استان با عضویت هنرمندانی از شرق تا غرب مازندران است.

معرفی نمایندگان انجمن موسیقی در شهرستان‌ها

این آهنگساز و نوازنده با سابقه موسیقی استان از برنامه‌ریزی برای انتخاب نماینده انجمن موسیقی در هر شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد: قصد داریم برای افزایش ارتباط اهالی موسیقی استان با انجمن، هنرمندانی از عرصه موسیقی هر شهرستان را به عنوان نمایندگان انجمن موسیقی در شهرهای مختلف انتخاب کنیم. در واقع نگاه انجمن موسیقی مازندران به همه مازندران است و معتقدیم بدون همراهی و مشورت هنرمندان سایر نقاط استان و آگاهی از نقاط ضعف و قوت موسیقی شهرستان‌ها نمی‌توان اثرگذاری مطلوبی در موسیقی استان داشت.

رئیس انجمن موسیقی مازندران افزود: یکی از اولویت‌های ما در شهرستان‌ها توجه به موسیقی بانوان است. به همین منظور قرار است ذیل انجمن موسیقی بانوان مازندران، کانونی با عنوان کانون موسیقی بانوان استان را هم داشته باشیم که مسئولیت آن به سیده نرگس محمدی واگذار شده است. او با توجه به سابقه هنری و شناختی که از بانوان هنرمند استان دارد، می‌تواند در این امر یاری‌گر انجمن موسیقی استان باشد.

به گفته محمدی قرار است در هر شهرستان نیز یک بانوی هنرمند به عنوان نماینده کانون موسیقی بانوان انجمن موسیقی مازندران معرفی شود.

وی با اشاره به همراهی بسیاری از چهره‌های شاخص موسیقی مازندران با هیأت مدیره انجمن موسیقی استان اظهار کرد: هنرمندان حوزه موسیقی همواره ثابت کردند که پای کار هستند و خدمات‌شان را از جامعه دریغ نکردند. انتظار داریم مدیران دستگاه‌های مختلف نیز برای اجرای برنامه‌های مد نظر انجمن با این مجموعه همکاری کنند.

محمدی با اشاره به مشکلات مالی و شغلی ایجاد شده بر اثر محدودیت‌های کرونایی برای هنرمندان عرصه موسیقی گفت: پس از شیوع کرونا خیلی از همکاران ما با چالش جدی مواجه شدند و حتی برخی‌ها فعالیت در حوزه موسیقی را رها کردند. تلاش می‌کنیم با کمک مدیران و دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی گامی برای این هنرمندان برداریم. البته گام‌هایی مانند پیگیری پرداخت بخشی از حق بیمه هنرمندان یا ارائه هنرکارت به هنرمندان انجام شد که قدردان هستیم. اما عمق خسارت وارد شده به هنرمندان حوزه موسیقی بسیار زیاد است و در انجمن تلاش می‌کنیم که پیگیر این مسائل و مطالبات باشیم.

مخالفت با حذف انجمن موسیقی استان‌ها

البته دفتر انجمن موسیقی مازندران در شرایطی افتتاح شده که دو روز پیش علی ثابت‌نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در اعتراض به یکی از طرح‌های وزارت فرهنگ و ارشاد که اجرای آن منجر به حذف انجمن‌های موسیقی استان‌ها و تشکیل مؤسسات فرهنگی به جای این نهاد صنفی می‌شود از مسئولیت خود استعفا کرد.

رئیس انجمن موسیقی مازندران در پاسخ به پرسش مبنی بر اعلام موضع درباره این استعفا و تصمیم مد نظر برای حذف انجمن‌های موسیقی استان‌ها نیز اظهار کرد: آقای ثابت‌نیا دغدغه موسیقی و هنرمندان را دارد و به عنوان مدافع حوزه موسیقی از مسئولیت کناره‌گیری کرد. ما هم معتقدیم که این طرح برای هنرمندان موسیقی کشور مناسب نیست. تغییر وضعیت انجمن موسیقی به یک مؤسسه فرهنگی سبب به‌ هم ریختگی اساسی در فعالیت‌ها می‌شود.

محمدی افزود: هنرمندان همین حالا مطالبات زیادی از این مؤسسات فرهنگی دارند. اگر انجمن موسیقی هم در استان‌ها به مؤسسه فرهنگی تبدیل شود امکان نظارت بر عملکرد آن پایین می‌آید و بستر برای رانت فراهم می‌شود. در نهایت هم این نهاد صنفی-هنری به مؤسسه‌ای با هویت تجاری تبدیل می‌شود و این در شأن هنر و موسیقی ایران نیست.

وی تصریح کرد: من و بسیاری از رؤسای انجمن موسیقی در سایر استان‌ها هم به این موضوع معترض هستیم و معتقدیم این طرح باید اصلاح شود. می‌توانند یک مؤسسه فرهنگی معتمد را به انجمن‌ها معرفی کنند تا با آن مؤسسه‌ها کار کنیم. اما تبدیل انجمن موسیقی به مؤسسه فرهنگی کار درستی نیست. نهاد صنفی هنری باید در ساختار یک انجمن تعریف شود تا فعالیت صنفی کند.

در مراسم افتتاحیه دفتر انجمن موسیقی مازندران هنرمندان نیز برخی از خواسته‌ها و پیشنهادهای خود برای توسعه و اعتلای جایگاه موسیقی و بهره‌مندی بهتر از توان هنرمندان موسیقی استان در مسائل اجتماعی و فرهنگی را مطرح کردند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=33132

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا