موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

دغدغه اصلی ارکستر پارسوا رپرتوارسازی است

به گزارش کامینگ سون موزیک:  مدیر ارکستر پارسوا می‌گوید جوان‌گرایی در ارکستر دغدغه‌ همیشگی او و همکارش احمد مقدسی‌زاده بوده است.

سید محمد تنکابنی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته آهنگسازی از دانشگاه هنر تهران است و موزیک ویدیوی فیلم سینمایی «عطر داغ» را نیز با صدای آوا عباس زاده و نوید نوروزی آهنگسازی کرده است.

او از کودکی و با ساز سنتور گام در راه هنر موسیقی گذاشت و با پشتوانه خانواده هنردوست و راهنمایی‌های استادانی چون مهران مهتدی و ابراهیم نقدیان که هر دو از نوازندگان ویولن ایرانی هستند هنر موسیقی را به گونه آکادمیک ادامه داد.

این آهنگساز و مدرس جوان در حال حاضر هم‌اکنون دروس تخصصی موسیقی را در هنرستان ملی موسیقی پسران، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، دانشگاه هنر نوشهر و کنسرواتوار موسیقی تهران تدریس می‌کند و مدیر موسسه فرهنگی و هنری «بانگ آوای سارنگ» و آکادمی موسیقی باس و عضو شورای سیاست‌گذاری کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در بخش موسیقی است.

تنکابنی همچنین مدیریت ارکستر پارسوا متشکل از ۵۰ نوازنده جوان موسیقی را با همکاری رهبر آن احمد مقدسی‌زاده در دست دارد که به این بهانه با او گفت‌وگویی کوتاه داشته‌ایم:

آقای تنکابنی، چطور شد به فکر راه‌اندازی ارکستر پارسوا افتادید؟

من و آقای مقدسی یک دغدغه در موسیقی ملی ایران و ارکسترنویسی برای موسیقی ایرانی داشتیم. اجراهای قبلی که داشتیم همگی در راستای دغدغه ما نسبت به رپرتوارسازی در موسیقی ایرانی و اجرا در رپرتوار موسیقی ایرانی بوده است. تلاش کردیم از گذشته‌ها یاد بگیریم و مونوپول برخورد نکنیم. یعنی سعی کنیم از آهنگسازان مختلف در رده‌های سنی مختلف یک مجموعه‌ای را جمع‌آوری کرده و اجرا کنیم. بچه‌های نوازنده گروه ما نیز بچه‌هایی هستند که در مراکز آموزشی فعالیت می‌کردند. شاید برخی از آن‌ها تجربه حضور و نوازندگی در ارکستر سمفونیک و ملی را نداشته‌اند ولی آدم‌های بسیار باتجربه و کاربلدی هستند. ما سعی کردیم جوان‌گرایی را در این ارکستر داشته باشیم. این دغدغه‌ای بوده که ما همیشه با خودمان کشیدیم تا به اینجا برسیم. همین بچه‌ها در استودیو هم کار تولید می‌کنند و بعد آن را اجرا می‌کنند. دغدغه اصلی ما رپرتوارسازی است.

به لحاظ رسمی اگر بخواهیم در نظر بگیریم، ارکستر دولتی معتبر و رسمی در این ژانر، ارکستر ملی ایران است. ارکستر ملی محدودیت‌ها و سلسله مراتبی دارد و چه بخواهیم و چه نخواهیم برای همه نوازنده‌ها و خواننده‌ها جا ندارد. تعداد نوازندگان، خوانندگان و آهنگسازان بیشتر از آن تعدادی است که ارکستر نیاز دارد. اساساً جمع‌کردن بچه‌ها همیشه سخت بوده است. آقای مقدسی شروع‌کننده این ماجرا هستند. ما این دغدغه را از اینجا حس کردیم که بالأخره این همه آثار اجرانشده وجود دارد. فکر می‌کنم اثر “گفت‌وگوی دل” اثر آقای دهلوی تاکنون در جایی اجرانشده و برای اولین بار توسط ما اجرا شده است. ما چنین دغدغه‌هایی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که بیاییم ارکستر درست کنیم و خودمان یا رپرتوار بنویسیم یا بگردیم رپرتوارها را پیدا کنیم.

مدیریت هزینه‌ای یک ارکستر قطعاً در این شرایط سخت است. شما چطور هزینه‌های ارکستر را مدیریت کردید؟

ما در بحث هزینه ارکستر چند معضل داریم. اولین بحث خود تهیه رپرتوار است. یعنی ما وقتی می‌خواهیم یک اثری را اجرا کنیم موظف هستیم که صاحبان اثر را در جریان بگذاریم و هزینه پرداخت کنیم. یک همدلی و همکاری در مجموعه موسیقی وجود دارد که آن همدلی باعث می‌شود صاحبان اثر هم با ما همکاری کنند. به‌عنوان مثال آقای عبدی آن‌قدر احساس مسئولیت دارد و نگران موسیقی است که خودش در تمرینات حاضر می‌شود. ما ازلحاظ این ماجرا جلو هستیم. نکته بعدی جمع‌کردن این مجموعه است. در همه ارکسترها رهبر و نوازنده دستمزد دارند. ما تقریباً این‌ها را به‌عنوان سرمایه‌ در نظر گرفته و گفته‌ایم که این‌ها سرمایه‌های انسانی ما است که می‌تواند به جنبه مالی به آن نگاه شود. ما عملاً گفتیم دستمزد نمی‌خواهیم و فقط کار را پیش ببریم ولی نوازنده‌ها باید دستمزد خودشان را دریافت کنند. ما باید این کار را انجام بدهیم، وگرنه وقت آن‌ها را گرفته‌ایم. نمی‌توان از همه انتظار داشت که مثل ما رفتار کنند و هزینه‌ای دریافت کنند. در کل کار بسیار سختی است. تقریباً می‌توانم بگویم پراسترس‌ترین کار برای رهبر است.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

ارکستر ما می‌تواند چند در چند بخش فعالیت کند. یکی از برنامه‌های ما بحث ضبط و اجراهای استودیویی است. این ارکستر به رهبری مقدسی‌زاده بسیار هماهنگ است. شاید نوازنده‌ها دوست نداشته باشند از روی دست هر رهبری ساز بزنند یا شاید آن رهبر این توانایی را نداشته باشد که ارکستر را هماهنگ کند ولی بچه‌ها با آقای مقدسی‌زاده بسیار هماهنگ هستند. یکی از موارد دیگر که به‌صورت میان مقطع در دوران کرونا به آن فکر می‌کنیم این است که بتوانیم چنین اجراهایی را به شکل‌های مختلف برگزار کنیم. یک سری پروژه هم داریم ‌با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استارت می‌زنیم. دوستان خواننده هم خودشان را آماده کرده‌اند که ما در سال جدید و با بهتر شدن اوضاع ویروس کرونا یک شرایطی را تعریف کنیم که روی صحنه برویم. حالا اینکه چطور می‌توانیم روی صحنه برویم را فعلاً نمی‌دانیم چون بحث پلتفرم پخش آنلاین به لحاظ کنترل هزینه جدید است. ما این اجرا را به فال نیک گرفته‌ایم که از این به بعد به سراغ اجراهای بیشتر و رپرتوارسازی در موسیقی بی‌کلام برویم. یکی از اولویت‌های ما این است که بتوانیم موسیقی بی‌کلام را در این ژانر ارکستر جلو ببریم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32943

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا