جشنواره موسیقیموسیقیموسیقی ایران

جشنواره جایزه ملی عارف، کسالت روزهای کرونایی را از تن موسیقی خارج می‌کند

به گزارش کامینگ سون موزیک:  رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین گفت: جشنواره بزرگ جایزه ملی عارف، رخوت و کسالت روزهای کرونایی را از تن موسیقی ایران خارج می‌کند و نشاط و شادابی را به آن باز می‌گرداند.

مهدیه سادات قافله باشی روز جمعه افزود: شیوع بیماری کرونا موجب شده است تا عرصه‌های مختلف زندگی مردم به خصوص حوزه‌های فرهنگی و هنری در رخوت و کسالتی عمیق فرو بروند که برای جلوگیری از این وضع فعالیت‌های بسیاری انجام شده است.

وی اظهار داشت:موسیقی از جمله هنرهایی است که در ارتباط مستقیم با مردم و جامعه قرار دارد و با شیوع کرونا روزهای کسالت باری در این بخش ایجاد شد اما با برگزاری جشنواره موسیقی‌های سنتی عارف می‌توان امید و نشاطی دوباره را به موسیقی در سراسر کشور وارد کرد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین خاطرنشان کرد: جشنواره موسیقی عارف در کنار اینکه می تواند عارف این موسیقیدان برجسته کشور را به مردم بیشتر از قبل معرفی کند زادگاه و موطن او را نیز به یاد مردم می‌آورد

وی افزود:البته اگرچه عارف قزوینی بوده و جایگاهی برجسته در بین مردم داشته است، اما آرامگاه او در شهر همدان واقع شده و به همین دلیل بسیاری از مردم کشور با سابقه و دیرینه موسیقیایی استان ‌قزوین آشنا نیستند.

قافله باشی تصریح کرد: بزرگان و فرهیختگان برجسته بسیاری در استان قزوین زیسته اند که تاثیر شگرفی در تقویت انواع مختلف ادبی، موسیقی و هنرهای دیگر دارند.

وی افزود: امروزه زمان آن رسیده است که با برگزاری جشنواره هایی برجسته نظیر جشنواره جایزه ملی عارف قزوینی هم به حمایت از موسیقیدانان برجسته بپردازیم و هم بتوانیم قزوین را به مردم کشور بیش از پیش معرفی کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین با اشاره به ضرورت احیای تصنیف، ادامه داد: این سبک موسیقی با تلاش‌های عارف قزوینی به یکی از مردمی‌ترین انواع موسیقی‌ها تبدیل شده اما با تغییراتی که در ذائقه فرهنگی مردم ایجاد شده است شاهد این هستیم که تصنیف به حمایت و احیا نیاز دارد.

قافله باشی اضافه کرد: از این رو، مدیران فرهنگی قزوین در این زمینه با دقت نظر وارد میدان شده و با برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره های این چنینی قطعا خواهند توانست در حمایت از تصنیف سرایان و تصنیف سازان ایرانی نقش داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشحالیم و خرسندیم که قزوین به عنوان زادگاه عارف قزوینی و مهد فرهنگ و تمدن در این حوزه توانسته است با قدرت وارد میدان شود و قطعا برگزاری این جشنواره، انگیزه و دلگرمی مضاعفی را برای هنرمندان این عرصه ایجاد خواهد کرد.

ابوالقاسم عارف قزوینی متولد ۱۲۵۹ خورشیدی در قزوین شاعر، ترانه‌سرا، تصنیف‌ساز و موسیقی‌دان نامدار ایرانی بود که در مبارزه‌ ملت ایران برای تحقق مشروطیت با استفاده از ترانه‌های سیاسی و اجتماعی خود نقش مهمی را در آگاهی و بیداری افکار عمومی ایفا کرد.

جشنواره جایزه ملی عارف با همکاری دفتر امور موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن موسیقی ایران، خانه موسیقی ایران، استانداری و شهرداری و سازمان برنامه و بودجه استان قزوین برگزار می شود.

تاریخ پایان ثبت نام و ارسال آثار به این جشنواره، اول اسفندماه ۱۳۹۹ و زمان اختتامیه و اعلام نتایج ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ اعلام شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32929

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا