جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

جشنواره‌های فجر امسال در بزنگاهی تاریخی قرار دارند

به گزارش کامینگ سون موزیک:  مشاور اجرایی معاونت هنری در یادداشتی، سالی که گذشت را از دشوارترین پیچش‌های هنر در تاریخ ایران خواند و گفت: امسال جشنواره‌های فجر در بزنگاهی تاریخی قرار دارند. مشورت‌ها و جلسات و کارشناسی‌های بسیار صورت گرفته تا این رویدادهای هنری همچون سال‌های گذشته، بتوانند مرجعی برای توجه و شریان اصلی ارتباط میان هنرمندان و مخاطبان باشند.

«حمید قبادی» مشاور اجرایی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی، به جشنواره‌های هنری در سال سخت کرونایی و ضرورت برگزاری آنها پرداخته است.

متن یادداشت او به شرح زیر است:

«سالی که هنرمندان پشت سر گذاردند از جشنواره‌های سال گذشته تا امروز از دشوارترین پیچش‌های هنر در تاریخ ایران بود. همه‌گیری ویروس کرونا، موجب شد تا بسیاری از پروژه‌های هنرمندان ایرانی که با تلاش بسیار آماده ارائه به مخاطب بود، متوقف شود و امکان ارتباط میان هنرمند و مردم به عنوان رکن اصلی جریان هنری به حداقل برسد.

هر روز دلتنگی هنرمندان برای کار و ارائه اثر را می‌دیدیم و در قلب‌مان مفتخر بودیم برای خدمت به گروهی از ارزنده‌ترین بخش‎های جامعه که هم و غم‌شان زنده بودن هنر بود که جز این هم از هنرمندان ایران اسلامی انتظار نمی‌رود.

امسال جشنواره‌های فجر در بزنگاهی تاریخی قرار دارند. مشورت‌ها و جلسات و کارشناسی‌های بسیار صورت گرفته تا این رویدادهای هنری همچون سال‌های گذشته، بتوانند مرجعی برای توجه و شریان اصلی ارتباط میان هنرمندان و مخاطبان باشند. ویترینی که هرگز نباید فراموش کنیم بازتاب دهنده خلاقیت و نوآوری هنرمندان یک کشور است. رویدادی که وجوه فرهنگی و هنری آن همواره بر ویژگی‌های دیگرش غلبه داشته است.

مشکلاتی که کرونا برای هنرمندان و تولید آثارشان به وجود آورد، مانع از نفس کشیدن هنر در ذهن و احساس هنرمندان نشد و ما در معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم این دوره از جشنواره‌های فجر نه تنها کم و کاستی نسبت به دوره‌های قبل نداشته باشد، بلکه فرصتی باشد برای ارائه آثار خلاقانه‌ای که در این دوران تولید شده‌اند.

در عرصه تئاتر، موسیقی، تجسمی و مد و لباس در این دوره از جشنواره‌های فجر شاهد حضور همه‌جانبه هنرمندان از همه طیف‎ها و شوق و اشتیاقی هستیم که جامعه هنر به واقع به آن‎ها نیاز داشت تا بتواند همچنان در بطن و قلب هنر ایرانی به مسیر پر افتخار خود ادامه دهد.

تلاش کرده‌ایم تا شیوه‌های نوین و خلاقانه را در این دوره از جشنواره‌های هنری فجر در مسیر انتقال اثر به مخاطب به کار ببریم و همچنان از حضور فیزیکی مخاطب هم در کنار روش‌های امن و بهداشتی دیگر استفاده کنیم. وسواس زیادی روی حفظ پروتکل‌ها وجود دارد و سلامت و امنیت جسمی و روانی هنرمندان برای ما دغدغه اصلی بوده است.

هرچند امسال به دلیل اتفاق تلخ کرونا، ضررهای مالی و معنوی بسیاری بر جامعه هنر کشور وارد آمد و البته ما هم در حد توان معاونت امور هنری حمایت‌ها و مساعدت‌هایی را برای جبران بخشی از ضررها انجام دادیم ولی به هر روی هنرِ انسانی و اسلامی، مفهومی است که باید به‌عنوان اصلِ فعالیت‌ها مدنظر قرار گیرد و مورد توجه باشد.

در این دوره فرصت خوبی داشتیم تا از ظرفیت کارشناسی و آسیب‌شناسی جشنواره‌های هنری فجر با بهره‌گیری از نگاه کارشناسی صاحب‌نظران، پیشکسوتان و هنرمندان، استفاده کنیم. که این نظرات را در قالب راهکارهای اساسی بهبود و توسعه کیفی بررسی و در صورت اجماع به شکل عملی دنبال خواهیم کرد.

هنر به مثابه ذات قدسی خود به تلاش و کوشش هنرمندان زنده است و امید‌آفرینی، نشاط‌افزایی و ثمربخشی اجتماعی دستاورد این همت جمعی هنرمندان خواهد بود.»ایلنا

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32642

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا