موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

از ساز ابداعی «نوتن» رونمایی شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: ساز ابداعی «نوتن» طراحی و ساخته آلان کوشان روز گذشته طی جلسه ای در خانه موسیقی رونمایی شد.

ساز ابداعی «نوتن» با حضور آلان کوشان(طراح و سازنده این ساز ابداعی) و جمعی از علاقمندان و هنرمندان 18 بهمن ماه در سالن اجتماعات خانه موسیقی رونمایی و معرفی شد.

در این جلسه که به دلیل محدودیت های کرونایی اعلام عمومی نشده بود و تنها جمع محدودی به دعوت سازنده ساز حضور داشتند، الف کوشکانی(آلان کوشان) در ابتدا به توضیحی درباره تاریخچه ساز سنتور در ایران و همچنین سرگذشت مختصری از نوازندگان شاخص سنتور در ایران ارائه کرد.

کوشان در بخش دوم سخنانش در باره ساز ابداعی نوتن گفت: ساز نوتن که شکل هندسی آن ذوزنقه است، دارای 168 سیم است که 38 عدد از سیم ها ضخیم بوده و در برگیرنده اصوات بم و 130 سیم آن دارای قطرهای مختلف در برگیرنده اصوات زیر و میانی است.

وی افزود: اصوات بم با کلید “فا” اصوات میانه و زیر از کلید های “دو” و “سل” استفاده شده است و فراکانس های این ساز از 48.7Hz شروع می شود و تا 2685.7hz می رسد.

کوشان در بخش دیگری از سخنانش درباره ساختمان این ساز گفت: «نوتن» تکامل یافته مجموعه ای از ساز های مشابه خود در کشور های مختلف است و می تواند به فضا سازی در موسیقی کمک کند.

آلان کوشان در ادامه این جلسه برای نشان دادن گستره صوتی «نوتن» دقایقی با این ساز نواخت.

آلان کوشان نوازندگی ساز سنتور را نزد رضا ورزنده، فرامرز پایور و حسین ملک فراگرفت و به اروپا مهاجرت کرد. این هنرمند تحصیلاتی در رشته های آکوستیک، چوب شناسی، ساز سازی و ساز شناسی دارد و در زمینه های مختلف از جمله موسیقی، ساز سازی، سینما، تاتر، مجسمه سازی و مقاشی فعالیت داشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32604

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا