موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

ارسال ۱۰۵ اثر به جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی

به گزارش کامینگ سون موزیک: دبیر جشنواره موسیقی مقامی خراسان شمالی گفت: ۱۰۵ اثر هنری به این جشنواره ارسال و ۷۲ مورد آن در مرحله نخست داوری انتخاب شد.

محسن محمدی روز دوشنبه اظهار داشت: آثار ارسال شده به این جشنواره از بجنورد ۳۰ اثر، شیروان ۲۰، اسفراین ۶ و مابقی آثار از دیگر شهرستان‌ها است.

وی افزود: هنرمندان این رشته تا پنج بهمن ماه امسال فرصت داشتند تا در این جشنواره شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش رقابتی این جشنواره در قالب تک نوازی در سه رده سنی زیر ۲۰ سال، ۲۰ تا ۳۰ سال و سی سال به بالا بوده است گفت: ۳۰ نفر از شرکت کنندگان این جشنواره خانم در تمامی رده سنی است.

وی با بیان اینکه در بخش ویژه این جشنواره نیز تک نوازی همراه با آواز « بخشی گری » در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است افزود: در این بخش نیز ۱۸ اثر هنری به جشنواره ارسال شده است و در نهایت درهر رده سنی ۳ نفر انتخاب می‌شوند.

عضوهیات انجمن موسیقی خراسان شمالی گفت: جعفر رحمانی، علیرضا اسلامی، عظیم رستمی، برات قلی‌نژاد و حسین حصاری داوران این جشنواره هستند.

محسن محمدی افزود: در روز پایانی این جشنواره از پنج نفر پیشکسوت موسیقی مقامی نیز تجلیل می‌شود.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به نوعی از آن‌ها به عنوان روایت‌گران فرهنگ شفاهی یاد شده و از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند.

بخشی خودبند، بالاترین رتبه را در میان بخشی ها دارد که خود مولف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و خود نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه صورت می‌گیرد در لحظه شعر گفته و بخواند.
موسیقی مقامی خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است که می توان آنرا به سه بخش کرمانجی، ترکی و ترکمنی تقسیم کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32598

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا