موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

تحول رجزهای انقلابی از تذکر تا وحدت

به گزارش کامینگ سون موزیک:  هوشنگ جاوید معتقد است که نوعِ بیان و آهنگ‌های استفاده شده در رجزهای انقلابی از نظر موسیقی و محتوا قابل بررسی و دسته‌بندی هستند.

هوشنگ جاوید محقق و پژوهشگر حوزه موسیقی به بررسی موسیقی و سرودهای انقلابی ایران پرداخت. جاوید در گفت‌وگو با برنامه رادیویی «ارغنون» گفت: در پروسه‌ پیروزی انقلاب اسلامی ما به «تغییرات موسیقی در تأثیر از انقلاب اسلامی» فکر می‌کردیم و با همین نگاه به عرصه کار حرفه‌ای وارد شدیم. موسیقی انقلاب از اتفاقات جاری در کف خیابان‌ها شکل گرفت.

مؤلف کتاب موسیقی از حماسه تا انقلاب تأکید کرد: مردم با حضور در خیابان‌ها، شعارها و حرف‌های خود را به طور آهنگین بیان می‌کردند. تظاهرات میلیونی مردم ایران در پیروزی انقلاب اسلامی نقش مهمی داشت. نوعِ بیان و آهنگ‌های استفاده شده در رجز‌های انقلابی از نظر موسیقایی و محتوایی قابل بررسی و دسته‌بندی است.

هوشنگ جاوید گفت: اولین رجز‌های مردمی در زمان پیروزی انقلاب فرم و محتوایی تذکری دارند، در حالی که رجز‌های بعدی بیشتر روحیه‌ی وحدت‌گرایی پیدا می‌کنند. آهنگسازان ایرانی برای تولید قطعات موسیقی، از رجزها و شعارهای مردم در صحنه‌های انقلاب تأثیر و الهام می‌گیرند.

وی ادامه داد: موسیقی ایرانی در زمانِ قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از نظر جامعه‌شناسان به مرحله‌ «کیش و عیش» رسیده بود. بسیاری از آهنگسازان بعد از انقلاب برای برانگیزاندن مردم و استفاده از صداهای جدید، به سراغ ردیف‌های کمتر شنیده شده می‌روند و ما می‌بینیم که در آن سال‌ها قطعات مختلفی در دستگاه‌های چهارگاه و ماهور ساخته می‌شود.

این محقق و پژوهشگر عرصه موسیقی تأکید کرد: در سال‌های 57 و 58 دشمنان انقلاب بیکار نمی‌نشینند و با تبلیغات منفی جنگ‌های فرهنگی به راه می‌اندازند و در این هنگام آهنگسازان مختلف با تولید آثار قوی و بجا روحیه و قدرت ذهنی جامعه را تقویت می‌کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از گروه‌های کوچک موسیقیایی – حاضر در شهرستان‌های کوچک – پس از پیروزی انقلاب اسلامی سرودها و آهنگ‌های متعددی را با محتوای انقلابی تولید می‌کنند. اکثر آهنگسازان و گروه‌های سرود پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از مسیر موسیقی انقلابی به تولید اثر برای جنگ تحمیلی می‌رسند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32497

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا