موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

انتشار دومین قطعه پروژه «همساز»؛ اثری با رنگ‌آمیزی بدیع سازهای محلی

به گزارش کامینگ سون موزیک: حمید قنبری از انتشار دومین قطعه از پروژه موسیقایی «همساز» خبر داد و گفت: این قطعه با رنگ و لهجه‌ای متفاوت و با نگاهی به سازهای کوبه‌ای مناطق مختلف ایران تنظیم و منتشر شد.

حمید قنبری (پژوهشگر موسیقی و طراح پروژه همساز) از انتشار دومین قطعه از پروژه موسیقایی «همساز» خبر داد و گفت: این قطعه با رنگ و لهجه‌ای متفاوت و با نگاهی به سازهای کوبه‌ای مناطق مختلف ایران تنظیم و منتشر شد.

حمید قنبری ضمن اعلام این خبر، در ارتباط با جزئیات دومین قطعه موسیقایی «همساز» تصریح کرد: این قطعه به همنوازی تنبک و ناقارا اختصاص دارد و نوازندگی ساز ناقارا توسط وحید اسداللهی، نوازنده ناقارا و دایره آذری انجام شده است.

وی به لحن منحصر به فرد سازهای کوبه‌ای مناطق مختلف ایران به ویژه آذربایجان تأکید کرد و افزود: این قطعه علاوه بر ارائه رنگ و لحن و فضای موسیقایی خاص به واسطه همنوازی تنبک و ناقارا، به تنوع صوتی و تفاوت تکنیک‌های نوازندگی سازها در مناطق مختلف ایران اشاره دارد.

قنبری ضمن یادآوری موضوع تنظیم، ضبط و تدوین فیلم بیش از ۱۰ اجرای موسیقایی مرتبط با همنوازی در قالب پروژه «همساز»، در ارتباط با دلیل طرح این ایده اظهار داشت: ایده «همساز» از یک حسرت همیشگی برای دیدن صمیمت بین اعضای جامعه و گفتگوی دوستانه برای حل اختلاف نظرها و پذیرش سلیقه‌های مختلف برآمده است.

وی افزود: بیان سحرانگیز هنر همواره جذاب بوده است و این تصور را برای مخاطبان ایجاد می‌کند که وارد جهانی شده‌اند که قواعد آن با جامعه بیرونی تفاوت‌های ریشه‌ای دارد. بنابر این رویکرد، خیلی غم‌انگیز خواهد بود که تا زمانی که مفهوم متعالی رفاقت وجود دارد در جامعۀ هنری شاهد رقابت‌های سخیف باشیم.

این کارشناس و پژوهشگر موسیقی همدلی، همراهی و هم اندیشی را بنیان همنوازی‌های پروژه «همساز» اعلام کرد و افزود: محصول این همنوازی‌ها که با تکیه بر هنر بداهه نوازی اجرا خواهند شد، در قالب کلیپ‌های کوتاه تصویری در فضای مجازی منتشر می‌شود. نخستین فیلم از پروژه «همساز» به همنوازی تنبک با پژمان حدادی اختصاص داشت.

گفتنی است، دومین قطعه موسیقایی «همساز» به همنوازی ساز تنبک توسط حمید قنبری و ساز ناقارا توسط وحید اسداللهی اختصاص دارد. اسداللهی از جمله نوازندگان سازهای ناقارا، دایره و گارمون در موسیقی آذربایجان است و

حمید قنبری به عنوان طراح ایده «همساز»، ضمن پژوهشگری، نوازندگی و تدریس موسیقی، تألیف کتاب ضرب آوا و ویرایش کتاب امیرناصر افتتاح، سرپرستی گروه کوبه‌ای «کلون زمان» و همراهی و همنوازی با اساتیدی چون محمدرضا شجریان و حسین علیزاده را در کارنامه خود دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32338

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا