جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

آثار خوبی به بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر رسیده

به گزارش کامینگ سون موزیک: عضو هیات انتخاب آثار و گروههای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: آلبوم‌های موسیقی کلاسیک رسیده به جشنواره موسیقی فجر از نظر کمی زیاد نبود اما از نظر کیفی آثار خوبی شنیدیم.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی از بیست و هشتم بهمن تا سوم اسفندماه برگزار می‌شود.

کارن کیهانی (عضو هیأت انتخاب گروه‌ها و آثار سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر) با بیان اینکه ترجیح می‌دهم به عنوان عضوی از کار گروه موسیقی کلاسیک، اظهارنظر کنم، گفت: ما در بخش آلبوم‌ها طبیعتاً در انتظار یک آهنگساز معاصر ایرانی با اثری خلاقانه و ساختارمند هستیم. مشخصاً خلاقیت آهنگساز در گزینش ایده‌هایش، نحوه‌ی ارائه، سازبندی و بسط وگسترش آن‌ها برای ما اهمیت زیادی دارد. در مورد ارزیابی و انتخاب آلبوم‌هایی که دریافت کردیم این‌ها اصلی‌ترین معیارها بود.

وی اضافه کرد: طبیعتاً در بخش آلبوم‌ها مهم بود که تمام آثار موجود در یک آلبوم بررسی شوند. نکته مهم این بود که ما همه آلبوم‌ها را به طور کامل شنیدیم. واقعاً آثار خوبی هم به بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر آمده است.

این عضو هیأت انتخاب آثار عنوان کرد: در بخش نوازندگی، کیفیت اجراها و انتخاب رپرتوار استاندارد و شاخص از آهنگسازان برای ما اهمیت زیادی داشت. یعنی مهم بود که نوازنده یک رپرتوار جدی داشته باشد و در ارائه تکنیکال و تفسیر آن آثار، توانایی داشته باشد. به هر حال این‌ها معیارهایی هستند که در همه جای دنیا برای ارزیابی نوازنده در نظر گرفته می‌شوند.

کیهانی در پاسخ به این سوال که آثار رسیده به جشنواره از نظر تعدد و تنوع چگونه است، توضیح داد: با توجه به اینکه حمایت‌های اقتصادی و درآمدزایی در حوزه موسیقی کلاسیک معاصر وجود ندارد و آهنگسازان عمدتاً باید با هزینه‌های شخصی آثار را ضبط کنند، آثار رسیده به این دوره از جشنواره به لحاظ کمی خیلی زیاد نبود ولی به لحاظ کیفیت، آثار خیلی خوبی شنیدیم. اما در بخش موسیقی نواحی و موسیقی سنتی، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی آثار خوبی به جشنواره آمده است.

کیهانی درباراه اینکه با توجه به افزایش تک‌آهنگ در موسیقی و حضور تک‌آهنگ‌ها در بخش رقابتی جشنواره گفت: فکر می‌کنم این قضیه بیشتر در حوزه‌ی موسیقی پاپ معنا پیدا می‌کند. در جلسات داوری صحبت شد که باید به موضوع تک‌آهنگ‌ها هم فکر کنیم و به نظر من هم باید این اتفاق بیفتد. البته تک‌آهنگ‌ها باید به صورت جداگانه با هم رقابت کنند، چراکه یک آلبوم موفق با یک تک‌آهنگ موفق متفاوت است و میزان زحمت و دقتی که برای یک آلبوم صرف می‌شود یقیناً بیشتر از یک تک آهنگ است.

کارن کیهانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تنوع موسیقی در تمام دنیا حداقل در دهه‌های اخیر همین‌طور دارد بیشتر می‌شود، به نظر می‌آید ژانربندی‌ها نیز باید گسترده‌تر و متنوع‌تر شوند. البته این بحث در هیأت انتخاب به طور جدی مورد گفتگو قرار گرفت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32274

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا