کنسرتموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

اجرای ارکستر ملی اصفهان پس از دو سال و نیم

به گزارش کامینگ سون موزیک:  سرپرست ارکستر ملی اصفهان خبر داد که کنسرت این گروه سه شب به‌صورت زنده از صفحات مجازی پخش می‌شود؛ کنسرتی که شامل آهنگ‌های ملی وطنی، آثار فاخر موسیقی ایران و همچنین قطعۀ شنیده نشدۀ «نغمۀ اصفهان» ساختۀ روح‌الله خالقی است.

مرتضی شفیعی  اظهار کرد: روزهای ۱۷، ۱۹ و ۲۱ بهمن‌ماه کنسرت ارکستر ملی اصفهان رأس ساعت ۲۱، به‌صورت زنده از صفحۀ Isfahanfarhang در اینستاگرام پخش می‌شود و پارسا حسندخت، رضا شریعت و اسماعیل الله دادیان، به ترتیب در این سه روز خوانندگی اجراها را بر عهده خواهند داشت.

وی یادآور شد که هر سه خوانندۀ ارکستر ملی اصفهان شاگردان علی‌اصغر شاهزیدی هستند و به مناسبت زادروز استاد خود (۲۰ بهمن‌ماه) اجراهایشان را به این بزرگوار تقدیم می‌کنند.

سرپرست ارکستر ملی اصفهان، با اشاره به قطعاتی که قرار است در این سه شب نواخته شود، گفت: در مجموع ۱۳ قطعه بی‌کلام و با کلام طی این سه شب نواخته می‌شود که به دلیل فرارسیدن دهه فجر چند آهنگ ملی وطنی خواهیم داشت و در کنار آن برخی از آثار فاخر موسیقی ایران را نیز اجرا خواهیم کرد.

شفیعی خاطرنشان کرد: ازآنجاکه این گروه نمایندۀ شهر اصفهان است، آثاری را هم با موضوع اصفهان در بین کارهای خود گنجانده و یکی از این آهنگ‌ها با نام «نغمۀ اصفهان» برای اولین بار اجرا می‌شود.

وی دربارۀ قطعۀ «نغمۀ اصفهان» توضیح داد: آهنگ «ای ایران، ای مرز پرگهر» ساختۀ روح‌الله خالقی با شعری از حسین گل‌گلاب را همه ما می‌شناسیم اما کمتر کسی می‌داند که این آهنگساز برای خیلی از شهرهای ایران، ازجمله اصفهان جداگانه آهنگ‌هایی ساخته و ما پس از گذشت حدود ۸۰ سال از ساخت این آهنگ، قرار است در اجرای اخیر ارکستر ملی اصفهان از آن رونمایی کنیم.

سرپرست ارکستر ملی اصفهان تصریح کرد: ذهنیت مردم از اجرای ارکستر ملی، گروهی با ۱۰۰ نوازنده است اما به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و همچنین محدود بودن فضا، تعداد اعضای گروه را کم کردیم و قطعات با ۲۰ نوازنده روی صحنۀ تالار هنر که البته مخصوص اجرای تئاتر است اما بزرگ‌ترین صحنه‌ای بود که می‌شد روی آن اجرا کنیم، فیلم‌برداری و ضبط شد.

شفیعی در پاسخ به این سؤال که کنسرت از پیش ضبط ‌شده یا به‌صورت زنده اجرا می‌شود؟ گفت: تمام کنسرت‌های زنده‌ای که در ایران به‌صورت مجازی پخش می‌شود در زمان مخصوصی ضبط‌شده و فقط به‌صورت زنده پخش می‌شود چراکه سرعت اینترنت و مسائل فنی امکان اجرای زنده را از گروه‌ها می‌گیرد. تجربه‌های ناموفق قبلی نیز موجب شد که ترجیح بدهیم کنسرت به این شکل پخش شود.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که شیوع ویروس کرونا به گروه ارکستر ملی اصفهان زده اظهار کرد: قبلاً هم مشکلاتی داشتیم اما به‌صراحت می‌توانم بگویم که کرونا ما را نابود کرد. اکنون ارکستر ملی اصفهان پس از دو سال و نیم روی صحنه می‌رود و این میسر نمی‌شد، مگر با همراهی زهرا شجاعی منش، مدیر هنر سرای خورشید، حسن منصوری و محمد عیدی، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که لازم می‌دانم بابت تمهیداتی که فراهم کردند تا این گروه دوباره دور هم جمع شوند و اجرا داشته باشند، از آن‌ها به‌صورت ویژه تشکر کنم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32248

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا