موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

«جمشید نجفی» هنرمند پیشتازِ آزادی‌خواه انقلاب بود

به گزارش کامینگ سون موزیک:  رئیس حوزه هنری استان اردبیل با اشاره به فعالیت هنرمندان عرصه موسیقی در تاریخ انقلاب گفت: مرحوم جمشید نجفی از پیشتازان عرصه موسیقی حماسی در دوران انقلاب بود.

امیر رجبی، فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را بهانه‌ای برای گرامیداشت یاد و خاطره هنرمندان موسیقی کشور در این دوره دانست و اظهار کرد: هنرمندان بسیاری از جمله مرحوم جمشید نجفی با خلق آثار بسیار ارزشمند و به یاد ماندنی در دفتر خاطرات پیروزی انقلاب خوش درخشیده و جاودان شدند که باید دوران انقلاب را اوج نمود هنر موسیقایی حماسی و پایداری دانست.

وی با اشاره به خلق آثار ماندگار موسیقی از هنرمندان دوران انقلاب که در اصل روحیه حماسی و آزادی‌خواهی را در بین مردم و رزمندگان زنده نگه می‌داشتند، افزود: در انقلاب اسلامی موسیقی جزو رشته‌های هنری پیشتاز در همراهی با انقلاب بود که از همان روزهای قیام خونین مردم در سراسر کشور هنرمندان موسیقی هم هم‌پای رویدادهای انقلابی کشور با تولید انواع سرودهای حماسی و انتشار گسترده آن در بین مردم نقش بسیار مهمی در ترویج روحیه حماسی و مبارزه داشتند.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل در تشریح برخی سرودهای انقلاب که توسط هنرمندان اصیل‌ایرانی تولید شده بود، گفت: در سال ۵۷ بلافاصله بعد از انقلاب شاهد انتشار آثار موسیقایی و سرودهای حماسی از قاب تلویزیون جمهوری اسلامی ایران بود که این آثار توسط گروه‌های انقلابی سروده شد و در حقیقت این سرودهای حماسی باعث می‌شد تا روح انقلابی مردم و روح حماسی آنها حفظ شود و مردم در صحنه با این سرودها ارتباط برقرار کنند.

به گفته رجبی سرودهای دهه ۵۰ انقلاب برآمده از شعارها و دل مردم بود و به همین خاطر ارتباط خوبی با مردم برقرار می‌کرد.

سرودهای انقلاب؛ آثاری ماندگار از جنس حماسه و پایداری

وی با نام بردن از تعدادی از هنرمندان عرصه موسیقی در دوران انقلاب اظهار کرد: مرحوم احمدعلی راغب با سرودهای مشهور خود همچون «خوش آمدی امام» و «آمریکا آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» یکی از بهترین هنرمندان ما در این دوره بود که با استعداد بالقوه خود آثار ماندگاری را خلق کرد که بسیاری از این آثار هنوز هم در بین مردم زمزمه می‌شود.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل آثار هنرمندانی همچون گلریز، حمید سبزواری و جمشید نجفی را نیز فاخر دانست و افزود: بررسی چنین آثار ارزشمند از هنرمندان انقلابی نشانه هم‌گامی هنرمندان در عرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه موسیقی با مردم انقلابی کشور در دهه ۵۰ است.

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیوند خوردن انقلاب با جنگ تحمیلی نقش هنرمندان در این عرصه و روحیه‌دهی به رزمندگان را نیز مهم برشمرد و تصریح کرد: ما شاهد هستیم که با تجاوز رژیم بعثی به کشور، انقلاب ما را به جنگ تحمیلی پیوند زده که در عرصه جنگ هم سرودهای حماسی در ایران نقش تأثیرگذاری در روحیه بخشی به مردم و رزمندگان داشتند.

هنر انقلاب، هنرِ در عرصه ماندن است

رئیس حوزه هنری استان اردبیل هنر انقلاب را هنرِ در عرصه ماندن دانست و افزود: هر ساله مصادف با دهه فجر این آهنگ‌های حماسی و نوستالژی در بین مردم زمزمه می‌شود و باید بدانیم که این آهنگ‌ها هرگز برای مردم آزادی‌خواه ما کهنه نمی‌شود چرا که تمامی آثار خلق شده در دوران انقلاب از بطن همین مردم برخاسته و در واقع آثاری مردمی است.

به گفته رجبی خط سیر هنرمندان انقلاب باید الگوی هنرمندان عصر قرار بگیرد به طوری که در عرصه موسیقی باید در ادامه مسیر هنرمندان فقید عرصه موسیقی انقلابی گام برداشته شود تا موفقیت و نتیجه دلخواه در این هنر حاصل گردد.

وی بیان کرد: انقلابی‌گری باید در تمامی عرصه‌های هنری کشور نمود یافته و در راستای الگوسازی آن تلاش کرد که به حمد الهی در عرصه موسیقی این مهم به خوبی جا افتاده است و باید از هنرمندان در این عرصه قدردانی کرد.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل همچنین از برگزاری نشست‌های تخصصی موسیقی و سرود انقلابی در استان خبر داد و افزود: همزمان با دهه فجر مطالعات گسترده ای در زمینه تاریخچه موسیقی و سرود انقلاب اسلامی انجام گرفته است و باید موسیقی انقلابی را آغازگر خلق حماسه‌های جاودان و شجاعانه ملت ایران در برابر رژیم طاغوت دانست. ‌

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=32116

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا