موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

مروری بر موسیقی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش کامینگ سون موزیک: آغاز ششمین سال‌نوای موسیقی ایران، صدور مجوزهای برای تک‌آهنگ‌های کاوه یغمایی و سینا سرلک، فستیوالی برای کادر درمانی کشور و… از اتفاقات موسیقایی این هفته بودند.

در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی در این هفته را مرور می‌کنیم:

برگزاری یک فستیوال موسیقی مختص کادر درمانی کشور

پس از اعلام این خبر که به کنسرت‌های صحنه‌ای در تهران مجوز داده می‌شود، محمدحسین توتونچیان از برگزاری دومین فستیوال موسیقی ققنوس برای ادای احترام به کادر درمان کشور که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا تلاش می‌کنند خبر داد. توتونچیان در این رابطه گفت: مخاطب فستیوال ما امسال پزشکان، پرستاران و کادر درمان خواهند بود که الان دیگر حدود یک سال است، زندگی خود را وقف درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کرده‌اند. در این راستا جلساتی با مدیرکل دفتر موسیقی و سه دانشگاه علوم پزشکی کشور داشته‌ام تا لیست بیمارستان‌هایی که درگیر کووید- ۱۹ بوده‌اند را در اختیار شرکت ققنوس قرار دهند.

تک آهنگ‌های کاوه یغمایی و سینا سرلک مجوز گرفتند

در گزارش هفتگی صدور مجوزهای دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۴۱ تک آهنگ و دو آلبوم مجوز گرفتند که دراین‌بین “تظاهر کن” با آهنگسازی و خوانندگی کاوه یغمایی و “بگذار و بگذر” با صدای سینا سرلک و آهنگی از سعید رضایی ازجمله تک آهنگ‌هایی بودند که مجوزشان صادر شد.

درگذشت نوازنده اصفهانی

حسین کیوان آهنگساز، شاعر و نوازنده تنبک و سنتور روز جمعه سوم بهمن‌ماه به دلیل بیماری سرطان درگذشت. این هنرمند اصفهانی در کنار موسیقی به نویسندگی نیز روی آورد و “چگونگی راه‌یابی به موسیقی سنتی ایرانی” که در سال ۹۲ منتشر شد ازجمله کتاب‌های وی بود.

معرفی هیئت انتخاب اجراهای صحنه‌ای جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی

پس از انتخاب امیر مردانه به‌عنوان دبیر جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، وی در حکمی طینوش بهرامی، نوشین پاسدار، سامر حبیبی، حماسه حق‌پرست، آرش فلاح و کوروش را به‌عنوان اعضای شورای هنری و هیئت انتخاب اجراهای صحنه‌ای سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی معرفی شدند.

پایان مهلت ثبت‌نام در جایزه موسیقی و رسانه

مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جایزه موسیقی و رسانه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هفتم بهمن‌ماه پایان یافت و ۱۶۸ اثر برای شرکت در این جایزه به دبیرخانه ارسال شد.

انتشار آلبوم جدید سالار عقیلی

آلبوم جدید سالار عقیلی در حالی منتشر شد که از این خواننده در این ماه دو آلبوم دیگر نیز منتشر شده است. “کجا رفته‌ای” عنوان یکی از تازه‌ترین آثار موسیقایی در روزهای اخیر است که به آهنگسازی محمد امین همایی و خوانندگی سالار عقیلی منتشر شده است. جا رفته‌ای”، “رؤیای فراموش‌شده”، “جشن تنهایی”، “تماشا کن”، “حاشا” و “کیستم” با اشعاری از احسان افشاری اسامی قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند. “از روزهای نبودن” به آهنگسازی هومن دهلوی، “می‌دانم که می‌آیی” به آهنگسازی امیرحسین سام دو اثر دیگری هستند که از ابتدای بهمن‌ماه امسال با صدای سالار عقیلی پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

صدور اینترنتی مجوز برای آموزشگاه‌های آزاد هنری

مجوز تأسیس و تمدید آموزشگاه‌های آزاد هنری در رشته‌های موسیقی، تجسمی، نمایشی، خوشنویسی و هنرهای سنتی در سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری انجام می‌شود. دو ماه پیش سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری افتتاح شد و پس از آن با انجام مراحل آزمایشی و رفع موانع، ثبت نام متقاضیان برای صدور و تمدید مجوزهای آموزشگاه‌های آزاد هنری هر روز انجام می‌شود. در سامانه آموزشگاه‌های آزاد هنری تاکنون ۱۳۱ نفر متقاضی مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد در رشته‌های موسیقی، تجسمی، نمایشی، خوشنویسی و هنرهای سنتی ثبت نام کرده‌اند، همچنین ۴۴۹ نفر متقاضی تمدید مجوز آموزشگاه آزاد هنری در این سامانه شده‌اند. ۹۴ مجوز آموزشگاه آزاد هنری نیز در رشته‌های فوق تمدید شده است

سومین دوره مستر کلاس‌های بنیاد رودکی

مستر کلاس‌های رهبری ارکستر با مشارکت نصیر حیدریان‌ استاد دانشگاه گراتس وین در مرکز آموزش بنیاد رودکی برگزار می‌شود. این بنیاد در راستای اهداف و مأموریت‌های خود و در راستای کشف و پرورش استعدادهای درخشان هنری و تربیت نسل آینده ارکسترهای ایران اقدام به برگزاری سومین دوره مستر کلاس‌های رهبری ارکستر با مشارکت استاد نصیر حیدریان استاد دانشگاه گراتس وین در مرکز آموزش این مجموعه کرده است. این دوره از مستر کلاس‌ها در ادامه دو مستر کلاس پیشین مرکز آموزش هنری و در دو سطح مبتدی و پیشرفته از ۱۳ بهمن شروع و تا نیمه اسفندماه در یکی از سالن‌های بنیاد رودکی ادامه خواهد یافت. مستر کلاس رهبری ارکستر پیشرفته با همراهی ارکستر زهی ۱۵ نفری و به‌صورت گروهی برگزار می‌شود و در پایان دوره‌ها نیز یک کنسرت با مشارکت ارکستر زهی و برگزیدگان مستر کلاس‌ها در تالار رودکی برگزار خواهد شد.

آغاز ششمین سال‌نوای موسیقی ایران

ششمین سال‌نوای موسیقی ایران به مدیریت هنری علی جعفری پویان نوازنده و مدرس موسیقی و مدیریت اجرایی محمدمهدی گورنگی آهنگساز و مدرس موسیقی، شامگاه چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه با پخش پیام استاد احمد پژمان و اجرای چندین برنامه ویژه و متفاوت در قالب یک رویداد مجازی آغاز شد. ستاد برگزاری ششمین سال‌نوای موسیقی ایران در این روز از مقام هنری خاچیک بابایان نوازنده باسابقه ویولن با حضور چند هنرمند شاخص و نمایش چند برنامه ویژه قدردانی کرد. اسماعیل تهرانی (آهنگساز، نوازنده سنتور و رهبر ارکستر)، سودابه شمس، ماریو تقدسی (خواننده اُپرا)، محمدرضا اخوان (مدرس آواز کلاسیک)، حبیب‌اله نصیری‌فر (نویسنده و پژوهشگر موسیقی) و فوزیه مجد (پژوهشگر موسیقی)؛ شش هنرمند دیگر هستند که در این دوره از آن‌ها تقدیر به عمل می‌آید.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31988

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا