موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

برگزاری مسابقه رضا کروریان دوم تا نهم اسفند

به گزارش کامینگ سون موزیک: دبیر هنری مسابقه رضا کروریان و فستیوال موسیقی الکترونیک تهران می‌گوید: مسابقه سال قبل برای صدای انسان و موسیقی الکترونیک بود و به همین دلیل تم فستیوال نیز به همین سمت و سو می‌رود. یعنی محوریت اکثر قطعات یا آواز و الکترونیک است یا به صدای انسان و الکترونیک تعلق دارد. بیشتر قطعات محدود به این دو مقوله هستند و قطعات دیگری نیز داریم، زیرا به طور کلی معمولا برای فستیوال محدودیتی قائل نمی‌شویم.

مسابقه‌ی آهنگسازی موسیقی الکتروآکوستیک با عنوان «جایزه‌ی رضا کروریان» یکی از رویدادهایی است که بدون حمایت‌های دولتی برگزار می‌شود و تاکنون پنج دوره‌ی آن برگزار شده است. این رویداد به سال ۱۳۹۵ توسط «گروه موسیقی یارآوا» و با حمایت مالی خانواده‌ی زنده‌یاد رضا کروریان و همیاری «نشر موسیقی معاصر» شکل گرفته و گروه موسیقی دانشگاه تهران نیز از سال ۱۳۹۷ به جمع برگزارکنندگان آن پیوسته است.

CYMERA_۲۰۲۱۰۱۲۶_۲۳۱۸۵۰

امسال نیز مراسم اهدای جوایز و همچنین اجرای آثار برگزیده‌ی پنجمین دوره‌ی مسابقه‌ی آهنگسازی موسیقی الکتروآکوستیک با عنوان «جایزه‌ی رضا کروریان» ۱۳۹۹ همزمان با «فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران» برگزار می‌شود. مهدی جلالی (مدیر هنری گروه موسیقی یارآوا و مدیر فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران) درباره‌ی جزئیات این اتفاق با ایلنا گفتگو کرد.

جلالی گفت: فستیوال الکترونیک بین دوم تا نهم اسفندماه برگزار می‌شود که به دلیل بحران کرونا آن را به صورت آنلاین برگزار خواهیم کرد. البته آنلاین بودن این رویداد تأثیری بر تعداد روزهای برگزاری نداشته و طبق روال قبل، مدت زمان آن هشت روز خواهد بود. جشنواره‌ی امسال به لحاظ محتوا مانند گذشته است و می‌توان گفت فقط افراد تغییر می‌کنند؛ اگر نه تمام برنامه‌ها و بخش‌هایی که قبلاً وجود داشته، امسال نیز برقرار است البته بخش‌های جدیدی نیز داریم.

وی در ادامه گفت: بخش علمی جشنواره شامل سمینارها، مسترکلاس‌ها، کارگاه‌ها، گفتگوها و سخنرانی‌هاست. در بخش اجرایی نیز هم ویدئوآرت داریم و هم اجرای قطعات الکترونیک را خواهیم داشت؛ این رویه در گذشته نیز وجود داشته با این تفاوت که امسال بخش‌هایی چون ساز و الکترونیک، همچنین آواز و الکترونیک را به صورت تصویری ضبط کرده‌ایم تا به این ترتیب مخاطب حین شنیدن قطعات، اجراکنندگان را ببیند.

مدیر فستیوال موسیقی الکترونیک تهران، گفت: در مجموع حدود ۸۰ قطعه و ویدئوآرت در رویداد امسال حضور دارند که از ایران و کشورهای مختلف هستند.

جلالی با اشاره به اینکه امسال فستیوال موسیقی الکترونیک تهران بسیار مورد استقبال قرار گرفته، گفت: برگزاری مجازی و آنلاین نه تنها از تعداد متقاضیان نکاسته، بلکه بر تعداد آن‌ها افزوده است. در همین راستای برگزاری آنلاین فستیوال، به مدعوین فستیوال گفته‌ایم این موضوع را در نظر داشته باشند که آثار و اجراها باید به صورت استریو باشند و امکان اجرای آثار چند کاناله (مانند کوادرافونیک یا چهار کاناله) وجود ندارد.

او ادامه داد: به هرحال شرکت‌کنندگان را در جریان گذاشته‌ایم که مخاطبان و شنوندگان به جای سالن کنسرت و بهره بردن از اسپیکرهای حرفه‌ای در بهترین حالت آثار را توسط کامپیوتر و اسپیکر شخصی یا با موبایلشان می‌شنوند. حتی قطعاتی که سفارش داده‌ایم و برای فستیوال نوشته شده‌اند نیز همین رویه را دارند و موضوعات مذکور را برای این دسته از آثار نیز در نظر گرفته‌ایم. در کل همه برنامه‌ریزی‌های ما با توجه به شرایط امسال انجام شده است.

جلالی درباره‌ی جزئیات حضور هنرمندان خارجی، توضیح داد: تعداد این افراد زیاد است و من به نام بردن از چند نفر بسنده می‌کنم. در رویداد امسال سمیناری داریم با «یوهانس شول‌هورن». ایشان در حال حاضر استاد آهنگسازی دانشگاه «فرایبورگ» هستند و دانشگاه مذکور، امسال برای اولین بار با فستیوال ما همکاری می‌کند. شول‌هورن همچنین بنیان‌گذار استودیوی موسیقی الکترونیک اینکونتری هانوفر آلمان است که در حال حاضر یوآخیم هاینتس از نفرات اصلی فستیوال ما، مدیریت آن را به عهده دارد.

IMG_۲۰۲۱۰۱۲۶_۲۳۰۵۰۹_۵۷۴

یوهانس شول‌هورن/ استاد آهنگسازی دانشگاه «فرایبورگ»

او ادامه داد: در رویداد امسال بخش دانشجویی داریم که طی آن دانشجویان دانشگاه «فرایبورگ» و دانشگاه‌های ایران با هم به تبادل و تعامل می‌پردازند.

جلالی در توضیحات بیشتر گفت: بحران کرونا و شرایط فعلی، ما را بر آن داشت که این بخش را به فستیوال امسال اضافه کنیم تا به این ترتیب فرصتی را پیش روی دانشجویان قرار دهیم. ماجرا به این ترتیب بود که ما فراخوانی را با عنوان «کرونیکا» منتشر کردیم و سپس دانشجویان طرح‌هایشان را برای ما فرستادند و از میان آن‌ها چهار نفر به نام‌های «غزاله مغانکی»، «احمد نونهال»، «کیان جزایری» و «محمدرضا رجبی» انتخاب شدند. این افراد در حال حاضر با فرهاد ایلاقی‌حسینی در حال آماده شدن هستند تا قطعاتشان را بنویسند و پس از آن، آثار مذکور در فستیوال تهران و در «فرایبورگ» اجرا می‌شوند. دانشجوهای دانشگاه فرایبورگ هم توسط ژوری خودشان انتخاب شده‌اند. البته این اتفاق اولین همکاری ما با دانشگاه‌ها نیست و پیش از این نیز به جز دانشگاه تهران، با مراکز مختلفی چون دانشگاه موسیقی تئاتر و رسانه هانوفر، دانشگاه «ارسطو» تسالونیکی، کنسرواتوار «لوئیجی کروبینی» فلورانس، دانشگاه نیویورک و دانشگاه اروگوئه همکاری داشته‌ایم. اینکه امسال با دانشگاه «فرایبورگ» همکاری می‌کنیم جای بسی خوشحالی است زیرا مکان آموزشی بسیار معتبری است. همانطور که گفتم قرار است یوهانس شول‌هورن طی همکاری با ما سمیناری نیز برگزار کند. طبق روال هرسال «دیمیتری پاپاگئورگیو» را نیز داریم که او نیز برای منتخبین مسابقه‌ی رضا کروریان مسترکلاس آهنگسازی دارد. خانم «اولریکه براند» نیز امسال برای سومین بار با ما همکاری می‌کند. او نوازنده‌ی ویلنسل و استاد دانشگاه هنر برلین است و قرار است کارگاه بداهه‌نوازی برگزار کند. یوآخیم هاینتس هم در فستیوال امسال با یک قطعه حضور دارد و مثل هر سال برگزاری کارگاه آموزش سی‌ساوند پیشرفته را برعهده دارد.

IMG_۲۰۲۱۰۱۲۶_۲۳۰۵۲۷_۰۶۸

یوآخیم هاینتس/ موسیقی‌دان و استودیوی موسیقی الکترونیک اینکونتری هانوفر آلمان

دبیر هنری گروه یارآوا و مدیر فستیوال موسیقی الکترونیک تهران درباره‌ی قطعات در نظر گرفته شده برای رویدادهای امسال گفت: مسابقه‌ی سال قبل برای صدای انسان و موسیقی الکترونیک بود و به همین دلیل تِم فستیوال نیز به همین سمت و سو می‌رود. یعنی محوریت اکثر قطعات یا آواز و الکترونیک است یا به صدای انسان و الکترونیک تعلق دارد. بیشتر قطعات محدود به دو مقوله مذکور هستند ولی قطعات دیگری نیز داریم، زیرا به طور کلی معمولا برای فستیوال محدودیتی قائل نمی‌شویم. لازم به ذکر است که قطعات برگزیده مسابقه را شقایق باقری اجرا کرده است.

این نوازنده و رهبر ارکستر بیان کرد: مسابقه‌ی سال آینده‌ی رضا کروریان برای ساز عود و کنترباس است. خانم یاسمین شاه‌حسینی از نوازندگان اصلی گروه یارآوا قرار است نوازنده‌ی عود مسابقه باشد و «ماتیاس باور» نوازنده‌ی برجسته کنترباس در چندمین همکاری خودش با یارآوا، این مهم را نیز انجام خواهد داد. به همین دلیل این دو هنرمند در فستیوال امسال، کارگاه‌های تکنیک‌های معاصر سازهایشان را نیز خواهند داشت.

IMG_۲۰۲۱۰۱۲۶_۲۳۰۴۱۵_۲۱۷

اولریکه براند/ نوازنده‌ی ویلنسل و استاد دانشگاه هنر برلین

جلالی در پاسخ به این سوال که آیا بهره‌گیری از چند استاد ثابت خارجی اتفاقی عامدانه است یا بر اساس شرایط پیش آمده، گفت: این اتفاقات با پیش‌زمینه‌ی قبلی رخ داده است. به طور مثال «یوآخیم هاینتس» که از دانشگاه هانوفر هستند به طور مستمر و هرساله با ما همکاری داشته‌اند. روزی که ما می‌خواستیم برنامه‌ریزی‌های مسابقه‌ی رضا کروریان یا فستیوال بین‌المللی الکترونیک تهران را انجام دهیم، طی مشورت با ایشان به انجام امور پرداختیم. یعنی یوآخیم نه فقط یکی از مهره‌های اصلی، بلکه در اصل یکی از مؤسسان این دو رویداد است.

جلالی طی توضیحات بیشتر گفت: ما برخی سال‌ها با دانشگاه‌های دیگری همکاری کرده‌ایم، مثلاً یک سال با دانشگاه اروگوئه و یک سال هم با دانشگاه نیویورک همکاری داشته‌ایم، اما افرادی که واقعا به اعضای تیم ما بدل شده‌اند آقایان «پاپاگئورگیو»، «هاینتس»، «آلفنسو بلفیوره» و خانم «اولریکه براند» هستند و همچنان با ما همراهند. از دوستان داخل کشور نیز افرادی از سال‌های قبل با ما همکاری کرده‌اند که بدون وجود آن‌ها، برگزاری فستیوال و مسابقه غیرممکن بود و هست.

جلالی در ادامه به معرفی اعضای تیم برگزاری پرداخت و گفت: این دوستان که طی این سال‌ها زحمات بسیاری کشیده‌اند عبارتند از فرزیا فلاح، گلاره سلیمانی، حسن شیدایی، امین خوش‌سبک، محسن میرمهدی و مجید تحریری و البته شاهرح خواجه‌نوری، علی گرجی و ارسلان عابدیان که طی سالیان گذشته به عنوان داور مسابقه حضور داشتند.

جلالی اذعان داشت: در تمام سالهای برگزاری فستیوال، خانم سارا اباذری استاد آهنگسازی دانشگاه تهران بیشترین سهم در تمام بخشهای فستیوال و مسابقه را بر دوش داشت. ایشان از سال دوم به عنوان دبیر هنری فستیوال همکاری خودشان را به شکل رسمی آغاز کرد اما در سال اول هم ما از راهنمایی‌های ایشان بی‌بهره نبودیم.

او گفت: متاسفانه به دلایل مختلف معمولاً من از جانب فستیوال و مسابقه صحبت می‌کنم ولی باید در نظر داشت که من فقط یک نفر از یک تیم بزرگ هستم که به صورت شبانه روز مشغول کار هستند تا بتوانیم فستیوال را به بهترین شکلی که در توانمان هست برگزار کنیم و حتی نام بردن از تک تک این افراد در اینجا شاید عملی نباشد. این همکاری‌های مستمر باعث شده هرکدام از اعضای تیم، یک گوشه از کار را گرفته و به بخشی بخصوص بپردازند. و اینکه لازم می‌دانم مثل همیشه از حمایت‌های بی‌دریغ شهرام صارمی در تمام سال‌های مسابقه و فستیوال تشکر کنم.

جلالی درباره‌ی نحوه همکاری دانشگاه تهران با عوامل برگزاری مسابقه‌ی رضا کروریان و فستیوال موسیقی الکترونیک تهران نیز گفت: دانشگاه تهران همچنان در کنار تیم برگزاری است و در همین رابطه از ابتدا تا به امروز با آذین موحد که در گذشته مدیر گروه موسیقی دانشگاه تهران و هومان اسعدی که در حال حاضر مدیریت گروه موسیقی را برعهده دارد، در تماس هستیم و ایشان نیز همکاری‌های لازم را با ما مبذول می‌دارد. امسال در بخش دانشجویی، دانشجویان امین هنرمند که در دانشگاه تهران موسیقی الکترونیک تدریس می‌کنند هم حضور دارند.

او در ادامه گفت: اتفاق دیگری که ظرف روزهای اخیر رخ داده و باعث خوشحالی‌مان شده، قرار بر همکاری و تعاملی است که با دانشگاه هنر تهران مطرح شده و قرار شده از سال آینده علاوه بر دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران نیز با ما برای برگزاری مسابقه و فستیوال همکاری کند. مجید تحریری استاد آهنگسازی دانشگاه هنر از دوره‌ی گذشته با ما همکاری نزدیک دارد و امسال ریاست هیئت داوران مسابقه‌ی رضا کروریان را به عهده دارد.

جلالی در پاسخ به این سوال که از میان هنرمندان ایرانی داخل کشور چه کسانی مورد توجه قرار می‌گیرند، گفت: ما هر سال طبق رسم هر ساله‌‌مان، فستیوال را با یک قطعه از آهنگسازان پیشکسوت شروع می‌کنیم. فستیوال طی سه سال گذشته به ترتیب با قطعات علیرضا مشایخی، فوزیه مجد و شاهرخ خواجه‌نوری شروع شد. طی این روند، قطعه‌ی آغازین فستیوال امسال نیز اثری از نادر مشایخی است که برای اولین‌بار در ایران شنیده می‌شود. علاوه بر این، نادر مشایخی در بخش سمینارها نیز حضور دارد. در ادامه برنامه‌های امسال دو قطعه به آهنگسازان ایرانی سفارش داده بودیم. یکی از آن‌ها اثر عطا ابتکار است و دیگری به علیرضا امیرحاجبی تعلق دارد. دو اثر مذکور جزء قطعات ویژه‌ی فستیوال هستند به این دلیل که منحصراً برای فستیوال نوشته شده‌اند.

جلالی در پاسخ به این سوال که عوامل برگزاری برای بخش نرم‌افزاری و سخت افزاری در جهت پوشش مجازی و آنلاین مسابقه‌ی رضا کروریان و فستیوال موسیقی الکترونیک تهران چه تمهیداتی اندیشیده‌اند، گفت: ما در پروژه‌های قبلی یارآوا، برگزاری مجازی و آنلاین را تجربه کرده‌ایم اما اینبار شرایط کمی متفاوت است و تجربه‌ی فعلی با تجارب قبلی فرق دارد. برنامه‌های قبلی ما در اینستاگرام برگزار می‌شدند اما اکنون قرار است برنامه را از طریق سایت فستیوال به سمع و نظر مخاطبان برسانیم. واقعیت این است که این تغییر کار آسانی نیست و از این جهت گاه می‌گوییم کاش شرایط عادی بود. به هرحال آماده کردن فضا برای برگزاری رویدادی بزرگ در یک سایت کار دشواری است، بخصوص اینکه بهره‌گیری ما در حد و اندازه‌ی یک سایت معمولی نیست. قاعدتاً در یک سایت معمولی نمی‌توانیم مثلا ۵۰ ویدئو را بارگزاری کنیم و مردم به تماشای آن‌ها بنشینند و این بهره‌گیری تفاوت‌هایی را ایجاد می‌کند.

جلالی درباره‌ی این تغییر رویه گفت: می‌خواستیم کارمان جنبه رسمی‌تری پیدا کند و به همین دلیل از اینستاگرام به سایت تغییر فرمت داده‌ایم. البته می‌توانستیم مسابقه و فستیوال را روی پلتفرم یوتیوب برگزار کنیم اما این‌کار را نکردیم تا روال برگزاری رسمی‌تر باشد.

او گفت: برای استفاده‌ی هرچه بهتر از سایت و جلوگیری از مشکلات نرم‌افزاری تیمی از متخصصان را با خود همراه کرده‌ایم که از یک ماه پیش تقریباً شبانه‌روزی در حال کار هستند.

جلالی با اشاره به اینکه هر کاری سختی‌ها و کاستی‌های خودش را دارد، گفت: من و دیگر اعضا برای جلوگیری از اتفاقات و مشکلات، هرسال پس از برگزاری آخرین روز فستیوال جلسه‌ای تشکیل می‌دهیم و به تحلیل و بررسی امور انجام شده می‌پردازیم و با بیان انتقادها، سعی می‌کنیم برای دوره‌ی بعدی رویدادی با کیفیت‌تر را رقم بزنیم.

وی صحبت‌هایش را اینگونه به پایان رساند: هر سال مشکلات سال قبل به نوعی برطرف می‌شود، اما معمولاً باز هم با مواردی جدید مواجه می‌شویم. با اینکه گاه برخی موارد از اختیار ما خارج است، (مثل اتفاقات سال گذشته و جلوگیری از ورود مهمانان خارجی فستیوال)، اما تلاشمان این است تا آنجا که می‌توانیم و امکانش هست درست پیش برویم و مسابقه و فستیوالی درخور را برگزار کنیم. امیدوارم امسال نیز بهترین عملکرد را داشته باشیم.

جزییات برنامه‌های فستیوال به زودی از طریق شبکه‌های اجتماعی گروه موسیقی یارآوا و سایت رسمی فستیوال به آدرس: www. tiemf. com در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. تمام بخش‌های فستیوال به صورت رایگان خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31915

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا