جشنواره موسیقی فجرموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

مجید کیانی: جشنواره موسیقی فجر از نظر فرهنگی تاثیرگذار است

به گزارش کامینگ سون موزیک: عضو سیاست‌گذاری سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر ضمن بررسی ادوار مختلف این جشنواره گفت: جشنواره از نظر فرهنگی تاثیرگذار است.

مجید کیانی ردیفدان موسیقی ایرانی، ‌پیشکسوت نوازندگی سنتور و عضو شورای سیاستگذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در آستانه سی‌و ششمین دوره این جشنواره که با شرایط کرونایی امسال قرار است با شکل متفاوتی برگزار شود، گفت: جشنواره موسیقی فجر از ابتدا که راه‌اندازی شد روی چند محور توجه داشت و هنوز هم این توجهات را دارد.

یکی از این محورها توجه به موسیقی‌ مناطق مختلف ایران است. از آنجا که جشنواره فجر یک جشنواره ملی محسوب می‌شود خوب است از هنرمندان مناطق مختلف دعوت کند. موسیقی سنتی همچنین موسیقی کلاسیک هم در این جشنواره جایگاه خاص خود را دارند. بنابراین چنین جشنواره‌ای می‌تواند هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ خود هنر موسیقی تأثیرگذار باشد.

عضو شورای سیاست‌گذاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: در واردات و در صادرات هنر چندان موفق نبوده‌ایم، اما ناامید نیستیم و با مدیریت فعلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امید وجود دارد که در سال‌های آینده بتوانیم در جشنواره موسیقی فجر به این موفقیت دست پیدا کنیم.

جشنواره فجر باید تفکیکی بین موسیقی جدی با موسیقی که مردمی و گاهی اوقات حتی مردم‌پسند است قائل شود. وقتی این دو گونه موسیقی در هم هستند در واقع گویی جشنواره را به یک موسیقی ویترینی، غیرجدی و مردمی سوق می دهد. اما چون این جشنواره ملی است باید به هر دو وجه توجه شود.

این هنرمند تأکید کرد: متأسفانه موسیقی مردمی را فقط در پاپ می‌بینیم، در حالی که حتی موسیقی کلاسیک هم اگر درست اجرا نشود و اصالت‌هایش رعایت نشود، به یک موسیقی پاپ کلاسیک نزول می‌کند. اگر دقت کنیم در فرهنگ کنونی جامعه تمام موسیقی‌های سنتی از نوع پاپ سنتی هستند و حالت جدی بودن و هنری بودن را در خودشان ندارند. کارهای جدی خیلی کم پیدا می‌شود. بنابراین اگر این دو از هم خوب جدا شوند آن موقع است که تکلیف روشن می‌شود و جشنواره می‌تواند جایگاه بین‌المللی و بالای خودش را که باید در زمینه موسیقی داشته باشد فراهم کند.

البته این موضوع به این هم بستگی دارد که رسانه‌ها و مطبوعات بتوانند زمینه‌های شناخت موسیقی را فراهم کنند تا مردم هم بدانند که موسیقی که گوش می‌کنند در سطح هنری جدی‌ قرار دارد یا در سطح هنری عامیانه و مردم‌پسند.

این ردیفدان موسیقی درباره نگاه درباره اضافه شدن بخش رقابتی به جشنواره و ارزیابی‌ آلبوم‌ها نیز بیان کرد: خیلی خوب است چون انگیزه و تشویق ایجاد می‌کند تا کارهای خوبی انجام شود، اما این موضوع هم منوط بر این است که داوری خوبی انجام شود و آن داوری هم بتواند این تفکیک را داشته باشد.

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر و در در بخش غیر رقابتی ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت نام کردند که در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند. با توجه به شیوع کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد.
با توجه به تقسیم بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند. همزمان با این جشنواره و در بخش جنبی دومین دوره مسابقه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی برگزارمی‌شود. سی‌وششمین جشنوارۀ موسیقی فجر از تاریخ ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند ۱۳۹۹ به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31893

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا