موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

هدف نگه داشتن روح پژوهش در کنار اجراست

به گزارش کامینگ سون موزیک: حمید عسکری رابری و نرگس ذاکر جعفری (اعضای هیأت داوران بخش پژوهش سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی) می‌گویند: پایان‌نامه‌های دانشجویی و مقالات می‌توانند دستاوردهای دانشگاهی را به سطح جامعه آورده و تعامل سازنده‌ای فراهم سازند.

سومین دوره جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی (موسیقی دستگاهی) اواسط اسفندماه امسال برگزار می‌شود. در این دوره از جشنواره متقاضیان این امکان را دارند تا مقالات خود را با موضوع «مسئله‌ی آموزش در موسیقی کلاسیک ایرانی» و چند محور مرتبط ارائه کنند.

حمید عسکری رابری (عضو هیأت داوری بخش پژوهش سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی) درباره ویژگی‌های این جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره، بر مسئلۀ آموزش تأکید شده که موضوعی بسیار مهم در دنیای موسیقی است و طبیعتا آموزش در موسیقی کلاسیک ایرانی در محورهایی قابل تعریف است که در فراخوان جشنواره به برخی از آنها نظیر آموزش‌های شفاهی و مکتوب، آموزش در دانشگاه، آموزش ردیف، آسیب‌شناسی آموزش و چند مورد دیگر اشاره شده و مقالاتی که به هرنحو، با موضوع آموزش در موسیقی کلاسیک ایرانی مرتبط باشند نیز در جشنواره پذیرفته شده و براساس محتوا و ساختار داوری خواهند شد.

وی افزود: در این دوره از جشنواره، یک بخش به رقابت چکیده پایان‌نامه‌های دانشجویی اختصاص داده شده که به‌نظر می‌رسد می‌تواند دستاوردهای دانشگاهی را به سطح جامعه آورده و تعامل سازنده‌ای فراهم سازد. همانطور که در فراخوان آمده است چکیده باید 500 کلمه و منطبق با موضوع اعلام شده در بخش مقاله‌نویسی باشد.

این عضو هیأت داوری، درباره اهداف این جشنواره عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف می‌تواند زنده نگه‌داشتن روح پژوهش در کنار «اجرا» باشد. نتیجه پژوهش بدون تردید، «یافتن» است. و این موضوع بر موسیقی ایران افق‌های تازه می‌گشاید که امیدواریم باتوجه به زمان محدود، بخش پژوهش جشنواره با استقبال دانشجویان و پژوهشگران روبرو شود و آثار ارزشمندی دریافت شود که برای دوره‎های آتی جشنواره اعتباری ایجاد کرده و در رونق پژوهش‌های حوزۀ موسیقی کلاسیک ایرانی سهیم باشد.

در ادامه نرگس ذاکر جعفری (دیگر عضو دیگر هیأت داوران بخش پژوهش سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی) با اشاره به دریافت چکیده پایان نامه‌های تحصیلی دراین بخش بر توجه به محتوا و ساختار اشاره کرد و گفت: قرار است مقالات را بر اساس جداول رتبه‌بندی امتیاز دهیم. همچنین دانشجویان می‌توانند چکیده پایان‌نامه‌های تحصیلی و تکمیلی که دفاع آن‌ها به پایان رسیده را برای شرکت در بخش داوری این جشنواره ارسال کنند.

وی درباره محور اصلی جشنواره نیز گفت: محور این جشنواره و بخش داوری آن آموزش در موسیقی کلاسیک ایران است. در این دوره برای پذیرش مقالات به محتوا و ساختار و قالب توجه ویژه‌ای خواهیم کرد؛ بنابراین جشنواره امسال دقیق‌تر و علمی‌تر در این بخش برگزار خواهد شد.

سومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی به میزبانی استان بوشهر با همراهی دفتر موسیقی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ۱۲ تا ۱۵ اسفندماه سال جاری به دبیری امیر مردانه برگزار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31809

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا