موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

کپی کردن نام یکی از قدیمی‌ترین ارکسترهای ایران

به گزارش کامینگ سون موزیک: عنوان «ارکستر سازهای ملی» متعلق به یکی از قدیمی‌ترین ارکسترهای ایرانی است که به تازگی از سوی یکی از ارکسترهای خصوصی کُپی شده است.

سجاد پورقناد کارشناس موسیقی و نوازنده تار در این باره می‌گوید: ارکستر سازهای ملی ارکستری دولتی و با سابقه بوده که در سال ۱۳۴۵ تأسیس شده است. این ارکستر در کنار ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر اپرا، یکی از ارکسترهای دولتی وزارت فرهنگ و هنر بوده است که پیش از انقلاب در بیشتر کنسرت‌ها به سرپرستی فرامرز پایور به فعالیت مشغول بوده است.

وی ادامه می‌دهد: پس از انقلاب این ارکستر در برنامه‌های مختلفی با سرپرستی جلیل عندلیبی به فعالیت پرداخت، ولی این فعالیت مداومت نداشت. در زمان مدیریت علی رهبری در ارکستر سمفونیک تهران، ایشان با همکاری بنده (که در آن زمان به عنوان معاون اجرایی ایشان در بنیاد رودکی به مدت ۷ ماه مشغول به کار بودم و مسئولیت‌های مختلفی از قبیل مشاوره برای انتخاب قطعات ایرانی برای ارکستر سمفونیک و ارکستر سازهای ملی و دعوت از هنرمندان و تهیه بروشور کنسرت‌ها و… را داشتم)، این ارکستر را احیا کردند ولی این احیا کردن هم تنها به برگزاری یک کنسرت ختم شد و دیگر نتوانست به فعالیت ادامه دهد.

پورقناد تأکید می‌کند: بنیاد رودکی به عنوان متولی ارکسترهای دولتی، ارکستر سازهای ملی را که صاحب اساسنامه و قوانین مشخص بود، دیگر به همکاری دعوت نکرد و با تغییر مدیران و وعده‌های مختلف هیچ‌وقت این ارکستر به روی صحنه بازنگشت. تا اینکه خبر رسید ارکستری خصوصی با این نام ثبت شده و بنیاد رودکی هم مشغول حمایت از آن برای برگزاری کنسرت است!

مدیر این ارکستر جدید (اکبر قربانی) در مصاحبه‌ای گفته است که عنوانِ «ارکستر سازهای ملی» در جایی ثبت نشده و ما هم اتفاقی آن را انتخاب کردیم. این هم عذر بدتر از گناه است، فرض بگیرید ارکستر سمفونیک تهران ۳ سال تعطیل باشد، آیا باید کسی اجازه داشته باشد از این نام استفاده کند؟ توجه داشته باشید بنده یا دیگر دوستانی که اعتراض به این وضع داریم به هیچ‌وجه مخالف فعالیت این ارکستر نیستیم ولی مشکل فقط و فقط استفاده از عنوانِ «ارکستر سازهای ملی» است.

این کارشناس موسیقی تأکید می‌کند: بیشتر همکاران ما می‌دانند که بنیاد رودکی در یک سال اخیر، توجه زیادی به بازسازی ساختمان تالار وحدت داشته و اقدامات مثبتی هم در سیستماتیک کردن ارکستر سمفونیک تهران انجام داده است، اما هنوز ارکستر سازهای ملی که روزی در رسانه‌ها گفتند مهم‌ترین ارکستر بنیاد رودکی خواهد بود، فراموش شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31666

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا