موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

بامداد افشار: منکر شباهت‌ موسیقی “قورباغه” با فیلم‌های دیگر نیستم

به گزارش کامینگ سون موزیک: آهنگساز سریال قورباغه می‌گوید شباهت‌های موسیقی این مجموعه با تعدادی از فیلم‌ها و سریال‌های دیگر به‌صورت کاملاً اتفاقی پیش آمده است.

بامداد افشار آهنگساز در نشستی مجازی که در خصوص پاسخ به شایعات پیرامون کپی بودن موسیقی متن و تیتراژ سریال “قورباغه” برگزار شد، گفت: هومن سیدی حدود سه سال پیش پیشنهاد ساخت موسیقی این سریال را به من داد و قرار بود بهار همان سال منتشر شود که بنا به دلایلی پخش این کار به تعویق افتاد. از یک ماه پیش از پخش سریال، تیزری پخش شد و از همان زمان کامنت‌هایی دریافت کردیم که موسیقی “قورباغه” کپی از موسیقی متن سریال “دارک” و فیلم “جوکر” است. درواقع آن زمان هنوز موسیقی و هیچ قسمتی از پروژه پخش نشده بود که بتوان به‌صورت کامل بررسی و مقایسه کرد که آیا کپی شده است یا خیر.

او ادامه داد: پیش از پخش “قورباغه”، هومن سیدی این نظرات را به من انتقال داد من نیز به او گفتم که “دارک” را ندیده‌ام و واقعاً هم این سریال را تا زمان اتمام ساخت پروژه موسیقی “قورباغه” ندیده بودم و برایم خیلی عجیب و جالب بود که ببینم چه قسمت‌هایی از موسیقی شبیه به موسیقی من است. سیدی به من گفت که اگر فکر می‌کنم چیزی شبیه به آن‌ها است، آن را اصلاح کنم تا پیش از پخش “قورباغه”، حساسیتی ایجاد نشود.

وی افزود: پس از این که سه قسمت از سریال پخش شد، اتهام کپی‌برداری از موسیقی متن سریال‌ها و فیلم‌های مختلف ازجمله “دارک”، “جوکر”، “ندیمه”، “لئون” و “تنت” به بنده زده شد. یک سری ویدئوهایی از طرف یک‌ سری افراد در شبکه‌های اجتماعی ساخته شد و نمونه‌هایی را کنار یکدیگر قرار می‌دادند و موسیقی‌ها را با هم مقایسه می‌کردند. پس از اینکه این نمونه‌ها زیاد شد، من متوجه شباهت‌های موسیقی تیتراژ “قورباغه” با بخشی از موسیقی‌های این مجموعه‌ها شدم که درواقع همان نت رونده‌ای است که به آن پرتامنتو می‌گویند و از جنس سازهای زهی و با فضای افکتیو بود که ما در این پروژه برای ایجاد یک فضای پر تعلیق انتخاب کرده بودیم.

این آهنگساز تصریح کرد: دغدغه من خلق اثر است و آن‌قدر فرد کم‌هوشی نیستم که از اثری مانند “جوکر” که در تمام دنیا شنیده شده کپی‌برداری کنم که باعث شود چنین بازخوردهایی دریافت کنم. برای من که به خلق یک اثر توجه دارم و رزومه کاری من این را نشان داده است، چنین اشتباهی ممکن نیست و به نظر من ابتدا باید سوابق را بررسی کرد و سپس این نظر را داد که چرا گوشه‌ای از این قطعه شبیه شده است و اتهام را به آهنگساز وارد کرد. من منکر شباهت‌های موسیقی تیتراژ با سریال‌ها و فیلم‌های دیگر نیستم، اما این شباهت‌ها به‌صورت کاملاً اتفاقی پیش آمده است، همان‌طور که تمام آن آثار با یکدیگر شباهت دارند. بنابراین قطعاً تأثیرگذاری وجود دارد و ادعای این را هم ندارم که موسیقی “قورباغه” خیلی شاخص است، اما تلاش من این بوده که کار شاخصی بسازم.

بامداد افشار در پایان خاطرنشان کرد: آلبوم موسیقی متن “قورباغه” با ۳۰ اثر، قرار است به‌زودی از طریق نشر واک منتشر شود و اکنون در مرحله مجوز پخش است‌. فکر می‌کنم پس از انتشار خیلی بهتر می‌شود در رابطه با آن بررسی کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31447

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا