موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

موسیقی “قورباغه” را با فیلم‌های بزرگ دنیا مقایسه نکنید

به گزارش کامینگ سون موزیک: بامداد افشار گفت: موسیقی متن سریال قورباغه را باید با سریال های هم‌تراز خود مقایسه کرد نه با فیلم و سریال های بزرگ دنیا که کارکردهایشان چیز دیگری است.

آهنگساز سریال نمایش خانگی قورباغه در نشستی مجازی که در خصوص پاسخ به شایعات پیرامون کپی بودن موسیقی متن و تیتراژ این سریال از فیلم هایی مانند جوکر، تنت، دارک و… برگزار شده بود، اظهار کرد: سه سال پیش هومن سیدی به من پیشنهاد ساخت موسیقی سریال قورباغه را داد و قرار بود که بهار همان سال این سریال منتشر بشود که پخشش به عقب افتاد. از یک ماه پیش از پخش سریال قورباغه، یک تیزر پخش شد که از همان زمان کامنت هایی دریافت کردیم با این مضمون که موسیقی آن کپی از موسیقی متن سریال دارک و موسیقی متن فیلم جوکر است. در واقع آن موقع هنوز موسیقی و هیچ قسمتی از پروژه پخش نشده بود که بشود به صورت کامل بررسی و مقایسه کرد که آیا کپی شده است یا خیر.

وی افزود: پیش از پخش سریال هومن سیدی این نظرات را به من انتقال داد و از من پرسید که جریان از چه قرار است، من به او گفتم که سریال دارک را ندیده‌ام و واقعا هم سریال دارک را تا زمان اتمام ساخت پروژه موسیقی قورباغه ندیده بودم و برایم خیلی عجیب و جالب بود که ببینم چه قسمت هایی از موسیقی شبیه است. هومن سیدی به من گفت که اگر فکر می‌کنم چیزی شبیه به آن ها است چک و اصلاح کنم تا پیش از پخش حساسیتی ایجاد نشود. من چندین بار این موضوع را بررسی کردم اما به ذهنم خطور نکرد که چه چیزی می‌تواند در این موسیقی ها به یکدیگر شباهت داشته باشد.

افشار تصریح کرد: پس از اینکه سه قسمت از سریال پخش شد، اتهام کپی برداری از موسیقی متن سریال ها و فیلم های مختلف، از جمله دارک، جوکر، ندیمه ها، لئون، تنت و… به بنده زده شد و یک سری ویدئوهایی در یوتیوب ساخته شد از سمت یک سری افراد که نمونه هایی را کنار یکدیگر قرار می‌دادند و موسیقی ها را با هم مقایسه می‌کردند. پس از اینکه نمونه ها زیاد شد، من متوجه شباهت های موسیقی تیتراژ سریال قورباغه با بخشی از موسیقی های این مجموعه ها شدم که در واقع همان نُت رونده‌ای است که به آن پرتامنتو می‌گویند و از جنس سازهای زهی و با فضای افکتیو بود که ما در این پروژه برای ایجاد یک فضای پر تعلیق انتخاب کرده بودیم.

آهنگساز سریال قورباغه خاطرنشان کرد: البته باعث خوشحالی من است که این موسیقی با آثار بزرگی که در کل دنیا شنیده شده است مقایسه می‌شود. اما شاید بد نباشد که مخاطبان ما بدانند کل بودجه‌ برای موسیقی متن سریال قورباغه ۳۴ میلیون بوده است که تا کنون هزینه شده است و شاید معادل دستمزد یک هفته‌ آهنگسازی باشد که در اروپا کار می‌کند. من سابقه کار در آلمان را هم داشته‌ام و می‌دانم که آهنگساز برای یک ماه کار در آنجا ۹ هزار دلار دستمزد دریافت می‌کند اما بنده برای تولید ۳۰۰ دقیقه موسیقی سریال قورباغه چیزی معادل ۱۴۰۰ دلار دریافت کرده‌ام.

وی بیان کرد: من دغدغه خلق اثر را دارم و آنقدر فرد کم‌ هوشی نیستم که از اثری مانند جوکر که در تمام دنیا شنیده شده کپی برداری کنم که باعث شود چنین بازخوردهایی دریافت کنم. برای من که توجه به خلق یک اثر دارم و رزومه کاری من این را نشان داده است چنین اشتباهی ممکن نیست و به نظرم باید سوابق را بررسی کرد و سپس این نظر را داد که چرا تایمی از اهنگ شبیه شده است و اتهام را به آهنگساز وارد کرد.

افشار ادامه داد: ما باید موضوع کپی را یک بحث بدانیم و موضوع تاثیر پذیری و الهام گرفتن آهنگسازها از یکدیگر را یک بحث دیگر بدانیم. یک آهنگساز در دانشگاه آموزش می‌بیند، نت ها و الفبای موسیقی را یاد می‌گیرد، آثار زیادی را می‌شنود و خاطره جمعی‌اش پر می‌شود و مجموعه‌ای از علایقش از رنگ ها و سازهایی که دوست دارد و ترکیب آن ها باعث می‌شود که اثری را تولید کند و اینکه ما ادعا کنیم تمام قطعات آهنگسازی اورجینال است، اشتباه است.

آهنگساز سریال قورباغه عنوان کرد: من منکر شباهت های موسیقی تیتراژ سریال قورباغه که ۲ دقیقه از ۳۰۰ دقیقه ساخته شده توسط بنده است، با سریال ها و فیلم های دیگر نیستم و این شباهت ها به صورت اتفاقی پیش آمده است، همان‌طور که تمام آن آثار با یکدیگر شباهت دارند. پس قطعا تاثیرگذاری وجود دارد و ادعای این را هم ندارم که موسیقی قورباغه خیلی شاخص است، اما تلاش من این بوده که کار شاخصی بسازم.

وی اظهار کرد: موسیقی سریال قورباغه دو مرتبه ساخته شد، یک بار با تم دیگری که فانتزی بود ساخته شد که پس از همفکری با هومن سیدی تصمیم گرفتیم که آن را تغییر دهیم و سپس به این نتیجه رسیدیم که موسیقی کنونی سریال استفاده شود. ما چیزی نزدیک به ۳۰۰ دقیقه موسیقی برای این سریال ساختیم که ۱۵۰ دقیقه آن در ۱۶ قسمت سریال استفاده می‌شود و بقیه آن هم جزء اتودهایی بود که استفاده نشد.

افشار بیان کرد: این اثر چون نیازمند سازهای زهی بود و باید صدای کُر می‌داد و من آنقدر هزینه نداشتم که بین سی تا چهل نوازنده را به استودیو بیاورم تا آهنگ را بسازم، به کمک همسرم، نیوشا قربانی که نوازنده چِلو بود، بیست خط لاین ضبط می‌کردم و آن ها را زیر یکدیگر میکس می‌کردم تا صدا در نهایت تولید شود. خیلی جالب است که این را هم بدانید که کل پروژه موسیقی سریال قورباغه در اتاق شخصی من ضبط، رکورد، میکس و مستر شد.

آهنگساز سریال قورباغه در رابطه با پخش آلبوم موسیقی متن این سریال گفت: آلبوم موسیقی متن سریال قورباغه با ۳۰ اثر قرار است به زودی با نشر واک منتشر شود و اکنون در مرحله مجوز پخش است‌. فکر می‌کنم پس انتشار خیلی بهتر بشود بررسی را در رابطه با آن انجام داد.

وی اضافه کرد: سریال قورباغه سومین پروژه‌ای است که من با هومن سیدی همکاری کرده‌ام و در همکاری های قبلی برنامه به این صورت بود که ابتدا من فیلمنامه را می‌خواندم، بخشی از صحنه ها را می‌دیدم و در نهایت قطعات موسیقی را می‌ساختم اما برای آهنگسازی قورباغه، هشتاد درصد قطعات جدا از تصویر ساخته شد، یعنی من قطعات را ساختم و پس از دیدن دو اپیزود آن ها را تحویل کارگردان دارم که او، آن ها را روی قسمت هایی از سریال که لازم بود جای‌گذاری کرد و سپس من تمپو های آن ها را درست کردم و لیکسین کردم.

افشار خاطرنشان کرد: دو اپیزود در این سریال خیلی مهم است که یکی از آن ها قسمت چهارم بود که موسیقی جداگانه می‌خواست و من آن قسمت را به دلیل اینکه فلش بک به گذشته دارد و باید سریال را می‌دیدم، جداگانه ساختم.

آهنگساز سریال قورباغه با بیان اینکه هومن سیدی از یاسر بختیاری(یاس) برای پخش موزیک سفارشی در قسمت اول سریال اجازه گرفته، در رابطه با دلیل پخش این موزیک در بخشی از سریال گفت: سه جوانی که در قسمت اول مشاهده می‌کنیم، شخصیت هایشان طوری نیست که در ماشینشان موسیقی سنتی گوش بدهند و در فیلمنامه هم صابر ابر شخصیتی است که تکست رپ می‌نویسد و به افرادی در شهرک اکباتان می‌فروشد و چنین افرادی قاعدتا موسیقی رپ گوش می‌دهند و به همین دلیل از این آهنگ استفاده شده و البته من حدس می‌زنم که هومن سیدی به موسیقی رپ علاقه‌مند است و این اتفاق به علاقه او هم می‌تواند ربط داشته باشد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31368

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا