موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

مهدی خلف: قطعه “هم‌نوازی قانون” محدود به به موسیقی ایرانی و عربی و ترکی نیست

به گزارش کامینگ سون موزیک:  آهنگساز سوری درباره همکاری آیتاچ دوغان نوازنده ترکیه‌ای و امیرحسین مختاری نوازنده جوان کشورمان در قطعه “هم‌نوازی قانون” توضیح داد.

اواخر ماه پیش، موزیک‌ویدیو “هم‌نوازی قانون” با اجرای آیتاچ دوغان نوازنده ترکیه‌ای و امیرحسین مختاری نوازنده جوان کشورمان منتشر شد. این قطعه به پیشنهاد مهدی خلف آهنگساز سوریه‌ای شکل گرفت. ضبط قطعه در ترکیه و تنظیم و میکس و مسترینگ آن توسط حاتم محسن در مصر انجام شد.

آیتاچ دوغان نوازنده قانون و یکی از سه عضو گروه مشهور تکسیم تریو است. بسیاری او را اسطوره‌ قانون‌نوازی می‌دانند. برای نخستین بار است که قانون‌نوازی از ایران در کنار دوغان هم‌نوازی می‌کند.

مهدی خلف آهنگساز و تنظیم‌کننده “هم‌نوازی قانون” درباره شکل‌گیری این همکاری گفت: وقتی درباره همکاری هنری صحبت می‌کنیم باید بدانیم که هنر، حد و مرز ندارد و زبان و احساس مشترک همه آدم‌ها در همه جای دنیاست. ایران و ترکیه هم مستثنا نیستند از این قضیه و همکاری‌های خوبی داشته‌اند، اما این همکاری‌ها به نسبت قدرت هنری‌ و غنای فرهنگی این دو کشور، خیلی کم بوده است.

او ادامه داد: به نظرم‌ ایران در عرصه موسیقی بیشترین تأثیر را بر موسیقی ترکیه و دیگر کشورها داشته است و هر چقدر موسیقی در دنیا پیشرفت کند، بخشی از این افتخار به نام ایران ثبت می‌شود. اشتراک‌های زیادی بین ایران و ترکیه وجود دارد ولی همکاری‌ها چندان زیاد نبوده و مهم‌ترین دلیلش هم رسانه‌ای نشدن کارها به شکل مطلوب بوده است.

این آهنگساز درباره چگونگی شکل‌گیری همکاری آیتاچ دوغان با امیرحسین مختاری، گفت: همکاری بین اسطوره نوازندگی قانون یعنی آیتاچ دوغان که اهل ترکیه است و امیرحسین مختاری، با پیشنهاد من شکل گرفت. من آهنگی ساختم و پیشنهاد این دونوازی را مطرح کردم. می‌دانستم این کار بزرگ به بهترین شکل انجام خواهد شد. دلیلش هم واقعاً بین‌المللی بودن این کار بود.

خلف ادامه داد: من در کشورهای عربی تحصیلات آکادمیک داشته‌ام و در ایران هم دوره‌های خوبی را گذرانده‌ام و به موسیقی ایرانی و عربی کاملاً آشنا هستم و به هر دو زبان کاملاً تسلط دارم و داشتن تابعیت ایران و سوریه هم در این اتفاق بی‌تأثیر نبوده است. بااین‌حال موسیقی ترک‌ها را زیاد دنبال می‌کردم و درنهایت انتخاب آیتاچ دوغان و امیرحسین مختاری بهترین گزینه‌ها برای اجرای یک فرم متفاوت بودند.

خلف درباره آشنایی‌اش با امیرحسین مختاری تأکید کرد: مختاری حدود هشت سال قبل با من تماس گرفت که من در آن زمان در سوریه مشغول تحصیل موسیقی بودم. جالب است که از من قطعه‌های عربی و تکنیک‌های عربی در نواختن ساز قانون را می‌خواست و بدون هیچ تعصبی بر ملیت خاصی فقط هدفش یادگیری بود. درنهایت هم با تلاش‌های زیاد به هدفش رسید و به نظر‌م به یک الگوی خیلی خوبی برای نوازندگان نسل جدید تبدیل شده است.

او ادامه داد: قطعه‌ای که برای همکاری دوغان و مختاری ساختم فضای خاصی دارد و متعلق به کل موسیقی شرق است و به موسیقی ایرانی و عربی و ترکی محدود نمی‌شود.

این آهنگساز درباره آینده ساز قانون می‌گوید: من آینده ساز قانون در ایران را بسیار روشن می‌بینم چه به لحاظ تکنیک و چه به لحاظ ارائه کلیه فرم‌های موسیقیایی و یکی از اسم‌های ماندگار این ساز هم قطعاً مختاری خواهد بود.

خلف درباره پیشرفت‌های ترکیه در عرصه موسیقی تأکید کرد: ترکیه در سال‌های اخیر در زمینه موسیقی پیشرفت بسیاری داشته که این پیشرفت را مدیون اجراهای بسیار خوب نوازندگانشان هستند و نه صرفاً نوع موسیقی‌شان. آن‌ها فرم‌های مختلف موسیقی را به‌خوبی اجرا می‌کنند؛ چه ترکی و چه عربی و چه کلاسیک. امیدوارم به‌زودی در ایران هم شاهد چنین اتفاقی باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31182

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا