موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

«از گلستان عجم» موسیقی قدیم ایران در یک روایت

به گزارش کامینگ سون موزیک: «از گلستان عجم» عنوان یکی از تازه‌ترین آلبوم‌ها در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که به تازگی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

آلبوم «از گلستان عجم» مشتمل بر مجموعه‌ای از هفت تصنیف و بیست «پیشرو عجمی» با سرپرستی اجرای بهزاد میرزایی و کوشش محمدرضا درویشی منتشر شد.

در این اثر سیامک جهانگیری نوازنده نی، سامر حبیبی نوازنده کمانچه آلتو، نگار بوبان نوازنده عودف ساناز نخجوانی نوازنده قانون، بهزاد میرزایی نوازنده دایره ترکی و آواز گروه اجرایی را تشکیل می‌دهند.

در توضیح آلبوم «از گلستان عجم» آمده است:

«اثر پیش رو مجموعه‌ای از بیست‌وهفت قطعه «عجمی» است. قطعات عجمی، به ساده‌ترین بیان، آثار منسوب به آهنگ‌سازان ایرانیِ دربار عثمانی، مقارن با دوران صفوی هستند.

اگرچه عنوان عجمی ظاهراً به آثار همه آهنگ‌سازانِ غیرترک اطلاق می‌شده‌است، اما ظن غالب این است که این عنوان عمدتاً به آهنگ‌سازان حوزه ایران قدیم اشاره داشته است.

از گلستان عجم، پس از شوق‌نامه، دومین اثری است که از نوازندگان گروه مراغی در زمینه موسیقی قدیم ایران‌زمین انتشار می‌یابد؛ اما این بار با نگاهی متفاوت به عناصر بنیادین موسیقی کهن و نیز رویکردی آزادتر، به‌خصوص در زمینه استفاده از امکانات نوین سازها در اجرای این قطعات.

«تصنیف در مقام راست، دور روان»، «نام پیشرو در مقام اوج، دور فتح ضرب»، «نام پیشرو در مقام صبا، دور ثقیل»، «تصنیف در مقام راست، دور دویک»، «نام پیشرو در مقام بوسلیک، دور ثقیل»، «نام پیشرو در مقام حسینی، دور روان»، «نام تصنیف در مقام سه گاه، دور جورجونا»، «نام پیشرو در مقام محیر (یوروک دوگاه)، دور دویک»، «نام پیشرو در مقام عزال (بوستان)، دور دویک»، «نام پیشرو در مقام صبا (ناز و نیاز)، دور کبیر»، «نام تصنیف در مقام نهاوند، دور سماعی»، «نام پیشرو در مقام بیاتی، دور روان»، «نام پیشرو در مقام صبا، دور فتح ضرب»، «نام پیشرو در مقام ماهور، دور دویک»، «تصنیف در مقام ماهور، دور صوفیان»، «نام پیشرو در مقام نوا، دور فرع مخمس»، «نام پیشرو در مقام بیاتی، دور صوفیان»، «نام پیشرو در مقام ماهور، دور مخمس»، «نام پیشرو در مقام پنچگاه (گلستان)، دور دویک»، «تصنیف در مقام پنجگاه، دور سماعی»، «نام پیشرو در مقام راست، دور نیم ثقیل»، «نام پیشرو در مقام پنجگاه، دور ثقیل»، «نام پیشرو در مقام نوا، دور کبیر»، «نام پیشرو در مقام محیر (کومه)، دور دویک»، «تصنیف در مقام حجاز، دور صوفیان» عنوان آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

آلبوم «از گلستان عجم» به کوشش محمدرضا درویشی توسط موسسه فرهنگی هنری «ماهور» در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31155

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا