آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

آلبوم پژوهشی موسیقی جزیره‌ی کیش (موسیقی نواحی ایران ۷۷) به بازار آمد

به گزارش کامینگ سون موزیک: آلبوم «موسیقی نواحی ایران – موسیقی جزیره‌ی کیش»، با پژوهش و گردآوری محسن شریفیان،توسط مؤسسه فرهنگی و هنری ماهور منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

این آلبوم در قالب ۱۹ قطعه از جمله «یا هی»، «مچلاوی»، «ولد المشایخ»، «ضلاعی»، «های موز»، «طیاری»، «سلمان» و…چیدمان یافته است.

محسن شریفیان با معرفی انواع موسیقی جزیرۀ کیش و تحلیل و بررسی آنها، دربارۀ این آلبوم می‌گوید: «این ضبط در سال ۱۳۹۸ با همکاری و حمایت معاونت هنری سازمان منطقه آزاد کیش و در جزیره کیش صورت گرفته است. امید است تا در فرصتی دیگر مابقی موسیقی این جزیره هم ضبط یا بازسازی شود. با این حال مجموعه حاضر اولین آلبوم موسیقی منسوب به بومیان کیش در ایران است.»

به قلم این موزیسین و پژوهشگر همچنین می‌خوانیم: «جزیره‌ی کیش که، در گذشته، بیشتر آن را «قیس» می خواندند، یکی از جزایر مهم خلیج فارس و از توابع بندر لنگه در استان هرمزگان است.

انواع موسیقی در جزیره‌ی کیش: آوازهای صید مروارید، مراسم زار، موسیقی عروسی، موسیقی زنان

قطعاً کیش با سابقه‌ی تاریخی و دیرینه‌ی خود برای سکونت اهالی بومی، علاوه بر دارابودن جاذبه‌های طبیعی و در حال حاضر جاذبه‌های توریستی، می‌بایستی از نظر فرهنگی و به‌ویژه موسیقایی نیز مورد توجه قرار گیرد، چراکه امروزه در سراسر دنیا گردشگری مبتنی بر موسیقی طرفداران زیادی دارد و کشورهای بسیاری با برقراری پیوند میان گردشگری و هنر موسیقی در جذب گردشگر بسیار موفق بوده اند.»

صالح احمد پور، عبدالله حاجی زاده، محمد اکبری (نی انبان) و صالح احمد پور، عبدالله حاجی زاده، احمد غریب، فؤاد احمد پور، محمد اکبری، مسعود احمد پور، خالد صالحی، احمد خلاده، محمد علی مجیدی، خالد حاجی زاده، رضا غریب، عبدالله احمد پور (نوازندگان طبّل و کاسر) نوازندگان قطعات بوده اند. احمد پور همچنین سرپرستی گروه را بر عهده داشته و حسن خلدون مدیر هماهنگی مجموعه بوده است.

شایان ذکر است که آلبوم «موسیقی نواحی ایران – موسیقی جزیره‌ی کیش»، از سوی نشر ماهور راهی بازار موسیقی شده و علاقمندان می توانند نسخه دیجیتال این اثر را از رسانه های معتبر به صورت قانونی دانلود کنند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=31021

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا