موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

برگزاری جشنواره مجازی موسیقی مقامی در خراسان شمالی

به گزارش کامینگ سون موزیک: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرسان شمالی نخستین جشنواره مجازی موسیقی مقامی را در این استان برگزار می‌کند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا این جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود.
حسین فرخنده با بیان اینکه بخش رقابتی این جشنواره در قالب تک نوازی در سه رده سنی زیر ۲۰ سال، ۲۰ تا ۳۰ سال و سی سال به بالا است افزود: در بخش ویژه این جشنواره نیز تک نوازی همراه با آواز « بخشی گری » در رده سنی ۲۰ تا ۳۰ سال است.

وی افزود: علاقه مندان اثر خود را در قالب ویدئو سه تا پنج دقیقه‌ای ضبط نموده و بهمراه تصویر شناسنامه و کارت ملی به شماره تلفن ۰۹۳۵۵۵۱۵۵۹۳ ارسال کنند.

وی در ادامه گفت: علاقه‌مندان تا پنج بهمن ماه امسال می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و اختتامیهی جشنواره در پانزدهم یهمن سال جاری است.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به نوعی از آن‌ها به عنوان روایت‌گران فرهنگ شفاهی یاد شده و از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند.

بخشی خودبند، بالاترین رتبه را در میان بخشی ها دارد که خود مولف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و خود نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه صورت می‌گیرد در لحظه شعر گفته و بخواند.
موسیقی مقامی خراسان شمالی با توجه به حضور قبایل و طوایف مختلف از فرهنگ موسیقیایی بسیار غنی برخوردار است که می توان آنرا به سه بخش کرمانجی، ترکی و ترکمنی تقسیم کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=30917

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا