موسیقی ایران

آسیب شناسی هنر موسیقی ایران از دید لوریس چکناواریان

به گزارش کامینگ سون موزیک: لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر درباره برخی آسیب هایی که هنر موسیقی و افراد فعال در آن را تهدید می کند، گفت: نبود تفکر جمعی یکی از آسیب‌ها در تمام مشاغل است که موسیقی نیز شامل آن است و علت‌های زیادی باعث بروز این آسیب است که روحیه حساس و نبود بینش هنری کافی از علت‌های اصلی آن است.

این رهبر ارکستر اضافه کرد: موسیقیدان ها اگر به این باور برسند که هر کسی در حد توان خود باید کار کند و هیچ کس مسئول کار دیگری نیست، کمی شرایط بهتر می شود. متاسفانه حتی هنرمندانی که در یک ژانر با هم کار می کنند و در یک سطح نیز هستند در حال جنگ و جدل هستند در حالیکه باید بدانیم هر انسانی نقاط ضعف و قوتی دارد.

این آهنگساز تاکید کرد: در شرایطی که کار هنری مخصوصا موسیقی کلاسیک خود به اندازه کافی دچار بحران هست دیگر جایی برای این تخریب‌ها از درون نیست و باید از هم حمایت کنیم.

چکناواریان خاطرنشان کرد: هر تغییری در روند موسیقی یا فرهنگ نیاز به یک انسجام و برنامه ریزی منظم، آکادمیک و حمایت سیستمی دارد‌. پراکندگی فضای موسیقی و معلوم نبودن چهارچوب‌ها باعث هرج و مرج شده تا حدی که حتی فرق ژانر پاپ از کلاسیک نیز نامعلوم است.

این رهبر ارکستر افزود: متاسفانه موزیسین کلاسیک برای فروش و درآمدزایی از موسیقی پاپ و راک مدد می گیرد، آن را با شان کلاسیک قالب می کند و به بدنه موسیقی آسیب می زند به همین دلیل دیگر مردم نمی دانند موسیقی کلاسیک چه ویژگی هایی دارد و تفاوت آن با موسیقی پاپ چیست.

وی در پایان گفت: هر موسیقی باید در چهارچوب خودش تولید شود تا متخصص‌های هر بخش با هم فکری آن را پیشرفت دهند ولی در این فضای آشفته هیچ امیدی نیست مگر حرکت هایی شخصی صورت گیرد. غزاله سعادتی/صبا

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=3067

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا