موسیقیموسیقی ایرانهنرمندانوفات

پیشکسوت موسیقی مقامی خراسان شمالی آسمانی شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج گفت : «رضا کوهستانی» بخشی و هنرمند ممتاز عرصه موسیقی مقامی شمال خراسان، ساز خود را برای همیشه بر زمین گذاشت و آسمانی شد.

حسن رضوانی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رضا کوهستانی متولد سال ۱۳۱۵ در روستای «کوران ترکیه» از توابع قوچان آن روز و شهرستان فاروج امروزی، از هنرمندان سرشناس موسیقی کرمانجی شمال خراسان بود که بیش از ۶۰ سال از عمر خود را به فعالیت در عرصه موسیقی مقامی مشغول بود.

وی افزود: دل و جان این هنرمند مردمی از جوانی با نواها و نغمه های موسیقی محلی خو گرفت و به تدریج با فعالیت در این رشته به یکی از استادان بنام موسیقی شمال خراسان تبدیل شد که شاگردان بسیاری این هنر را در مکتب وی آموختند.

«بخشی» لقبی است که به برخی از نوازندگان دوتار در شمال خراسان و ترکمن صحرا داده می‌شود. بخشی‌ها نوازندگان دوتار، آوازخوان، داستان‌گو، سراینده و سازنده ساز دوتار هستند که به نوعی از آن‌ها به عنوان روایت‌گران فرهنگ شفاهی یاد شده و از احترام و جایگاه ویژه‌ای نیز برخوردارند.

بخشی خودبند، بالاترین رتبه را در میان بخشی ها دارد که خود مولف، مصنف و تولیدکننده اصلی است و خود نوازنده و خواننده محسوب می‌شود و می‌تواند برای هر موضوع و اتفاقی که در جامعه صورت می‌گیرد در لحظه شعر گفته و بخواند.

مردادماه امسال نیز «سهراب محمدی»، بخشی و هنرمند ممتاز موسیقی مقامی، از هنرمندان کرمانج شهرستان مانه و سملقان و از بخشی های سرشناس خطه شمال خراسان در ۸۰ سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرده بود.

هم اکنون شمار کمی از بخشی های خراسان شمالی هنوز دوتار در دست می نوازند و این افراد که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی رسد در شهرستان های شیروان، اسفراین، رازو جرگلان و بجنورد فعالیت دارند.

موسیقی بخشی های شمال خراسان شامل خراسان شمالی و بخشی از خراسان رضوی، سال ۸۹ در اجلاس بین الدول مجمع یونسکو به عنوان میراث معنوی جهانی به ثبت رسید.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=30580

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا