موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

آرمان مهربان از ساخت پوئم سمفونی “سرباز”می گوید

به گزارش کامینگ سون موزیک:  آهنگساز پوئم سمفونی “سرباز” می‌گوید مهم‌ترین مشخصه یک پوئم سمفونی این است که ذهن شنونده آزاد است تا آن چیزی را که خودش دوست دارد تصور کند.

پوئم سمفونی “سرباز” هم‌زمان با اولین سالگرد شهادت سردار شهید حاج ‌قاسم سلیمانی، با مشارکت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دفتر موسیقی صدا و سیما تولید و در قالب یک آلبوم شامل شش قطعه “سرباز”، “میهن”، “پیکار”، “پدر”، “الله اکبر” و “فتح” منتشر شد.

آرمان مهربان آهنگساز و علی‌محمد مؤدب شاعر این پوئم سمفونی هستند که در پنج موومان تولید شده است.

آرمان مهربان آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر ارکستر درباره روند ساخت پوئم سمفونی “سرباز” توضیح داد: پیشنهاد و ایده اولیه این آلبوم از آقای امیرحسین سمیعی مدیر دفتر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود. او حدود سه ماه پیش این پروژه را به من پیشنهاد داد و من به‌شدت استقبال کردم، به این دلیل که همان موقع طرح و ایده‌هایی برای این موضوع داشتم. از این سه ماه، دو ماه آن صرف جمع‌آوری ایده‌ها و تم‌ها و نوشتن ملودی‌ها شد. در این مدت ملودی‌ها را روی پیانو و همین‌طور ایده کلی پوئم سمفونی جمع‌آوری می‌کردم که از نظر خودم، این بخش جزو مهم‌ترین بخش‌ها است.

مهربان ادامه داد: پس از آن شروع به ارکستراسیون قطعات کردم و تقریباً یک ماه نیز ضبط قطعات به طول انجامید. در این مدت آقای سمیعی به بنده اعلام کرد که تلویزیون برای ضبط آلبوم پیشنهاد مشارکت ضبط با ارکستر سمفونیک صدا و سیما و کر را داده است. این موضوع باعث شد که روند کار من تغییر کند. نوشتن شش قطعه در پنج موومان کامل برای ارکستر سمفونیک کار بسیار سختی است و زمان زیادی از آهنگساز می‌گیرد، اما به لطف خدا توانستم در یک ماه این مسئولیت را به پایان برسانم.

او با اشاره به این که ضبط پوئم سمفونی “سرباز” با ارکستر سمفونیک صدا و سیما یک هفته به طول انجامید، توضیح داد: در این مدت هر روز از صبح تا شب همراه نوازندگان در کنار آقای آرش امینی رهبر ارکستر که نظارت ضبط‌ها را هم به عهده داشتند، کار می‌کردیم. پس از آن نیز مراحل میکس و مسترینگ را آغاز کردم و خوشبختانه توانستم آلبوم را در زمان تعیین‌شده آماده کنم. زمانی که آلبوم به سرانجام رسید، پیشنهادی نیز از طرف مرکز موسیقی حوزه هنری داشتیم که پخش این آلبوم را به عهده بگیرد و این اتفاق، بسیار خوشحال‌کننده بود. در این پروژه تمام نیروها از ابتدا تا انتها دست‌به‌دست هم دادند و با یک همدلی عجیب کمک کردند که کارها پیش رود.

پوئم سمفونی سرباز

این آهنگساز اضافه کرد: خوشبختانه از بازخورد آلبوم بسیار راضی هستم. یک دلیل آن شاید بی‌کلام بودن ۵ موومان‌ است، به این دلیل که وقتی کلام از روی موسیقی برداشته می‌شود، این اجازه را می‌دهد که ذهن شنونده آزاد شود و آن چیزی را که خودش دوست دارد تصور کند و این مهم‌ترین مشخصه یک پوئم سمفونی است. فکر می‌کنم این پروژه علاوه بر این که پروژه مهمی است، توانسته قدمی در جهت آشنایی بیشتر مردم با موسیقی ارکسترال نیز بردارد تا با موسیقی سمفونی و بی‌کلام ارتباط بیشتر برقرار کنند.

مهربان در ادامه با اشاره به دیگر فعالیت‌های خود گفت: در حال حاضر روی طرحی برای موسیقی ارکسترال به همراه پیانو بنام “مرثیه” کار می‌کنم که فضای بسیار ملایم و سنگین فرم آداجیو دارد. همچنینهنر مشغول آهنگسازی و تنظیم یک آلبوم با صدای هویدا، خواننده جوان هستم. سبک شعر، ملودی و تنظیم‌ها در این آلبوم حالت فرم قدیمی و موسیقی دهه ۱۳۵۰ را دارد. این کار حدود ۵۰ درصد پیش رفته و امیدواریم که تا پایان سال جاری منتشر شود.

این آهنگساز و تنظیم‌کننده در پایان درباره ادامه همکاری با کاوه آفاق خواننده توضیح داد: ما تا پیش از این در سه آلبوم همکاری کردیم. در حال حاضر نیز مشغول کار بر روی آلبوم بعدی او هستم که این آلبوم هم‌اکنون در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و به امید خدا سال آینده منتشر خواهد شد. نوشتن شعر و ساخت ملودی‌های آلبوم را خود آقای آفاق بر عهده دارد و فعلاً در حال انتخاب شعر و ملودی هستیم. من و او دائماً در حال تجربه فضای جدید هستیم و هر کدام از آلبوم‌هایی که با هم کار کرده‌ایم شامل قطعاتی است که در آن‌ها سبک‌های جدید تجربه شده است و من همیشه از این اتفاق استقبال کرده‌ام

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=30399

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا