موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

اقیانوس بی‌پایان؛ روایت دغدغه مازندرانی شهید سلیمانی

به گزارش کامینگ سون موزیک: قطعه موسیقایی و نماهنگ «اقیانوس بی‌پایان» که به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار سلیمانی از سوی مرکز موسیقی صدا و سیمای مازندران منتشر شد ، تندیس و لوح افتخار بخش اثر ویژه نخستین یادواره تولیدات رسانه‌ای مکتب شهید سلیمانی را دریافت کرد.

این نماهنگ ۶ دقیقه ای داستانی که با اجرای حاج صادق آهنگران و استاد محمدرضا اسحاقی منتشر شد و از نظر موسیقایی، محتوای داستانی و فضای بصری ویژگی‌های برجسته مازندرانی آن قابل مشاهده است ، با کارگردانی محمدرضایی و آهنگسازی و تنظیم محمدزمان اسماعیلی روی شعر مریم رزاقی ساخته شده است. دوبیتی مازندرانی این قطعه را که با صدای استاد محمدرضا اسحاقی و هم‌آوایی پرویز سیاهدشتی اجرا شده ، نیز وحید دانا سروده است.

مریم رزاقی تهیه‌کننده نماهنگ «اقیانوس بی‌پایان»با بیان این که «اقیانوس بی‌پایان» صرفا یک قطعه موسیقایی نیست، اظهار کرد: معمولا هر اتفاق خوبی که در امر هنر قرار است رقم بخورد درونمایه‌های داستانی دارد. داستان قطعه موسیقی ارکسترال «اقیانوس بی‌پایان» مربوط به جمله‌ای از سردار سلیمانی درباره شهدای خان‌طومان است که مسئول امور ایثارگران سپاه پاسداران در تلویزیون به نقل از ایشان گفته بود.

وی افزود: سردار سلیمانی گفته بود «من روی رفتن به مازندران را ندارم. چون چند سال از واقعه خان‌طومان و شهادت رزمنداگان مازندرانی گذشته و پیکرشان بازنگشته است. هر وقت پیکر شهدا برگشت به مازندران می‌روم.» این موضوع به عنوان یک پس‌زمینه داستانی در ذهنم برای سرودن شعر و داستان نماهنگ وجود داشت. زمانی که پیکر شهدای خان‌طومان به وطن بازگشت با طرح شدن ایده اولیه ساخت نماهنگ همزمان شده بود و تصمیم گرفتم داستان شعر را بر همین موضوع قرار دهم.

رزاقی گفت : با توجه به این که چند شعر از سروده‌های من توسط حاج صادق آهنگران اجرا شده بود، پیشنهاد شد تا در اثر از ایشان استفاده کنیم. من هم از صمیمیت و نزدیکی سردار سلیمانی و حاج صادق آهنگران با خبر بودم. روی همین اصل با ایشان تماس گرفتیم و ایشان هم استقبال کردند تا برای دوست و همراه قدیمی خود کاری انجام دهند. از ابتدا تا پایان تولید نماهنگ و برای بخش‌های مختلف نیز با ایشان در تماس بودیم.

مأموریت حاج صادق آهنگران

به گفته رزاقی بعد از این که قطعه موسیقایی ساخته شد و مورد استقبال شورای شعر و موسیقی صدا و سیما قرار گرفت، ساخت نماهنگ با نویسندگی، کارگردانی و تدوین محمد رضایی آغاز شد و حاج صادق آهنگران علاوه بر خوانندگی قطعه، در نماهنگ نیز به ایفای نقش پرداخت.

نماهنگ «اقیانوس بی‌پایان» شامل سه اپیزود است که بخش نخست آن رفاقت دیرینه حاج صادق آهنگران و شهید سردار سلیمانی و حضورشان در دوران دفاع مقدس و همچنین نبرد با تکفیری‌ها را نشان می‌دهد. در بخش دوم به شهدای مدافع حرم مازندران از نگاه حاج صادق آهنگران پرداخته می‌شود و اپیزود سوم مربوط به ورود پیکر شهدای خان‌طومان به وطن و توجه ویژه سردار سلیمانی به رشادت‌های رزمندگان مازندرانی است. داستان این نماهنگ و تصنیف روایتی بر مبنای حضور حاج صادق آهنگران در مازندران پس از تشییع پیکر شهدای خانطومان با یاد سردار شهید سلیمانی و دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم برای رساندن پیام سردار سلیمانی است.

حاج صادق آهنگران با سفر به شمال و دیدار با خانواده‌های شهدای خانطومان که به تازگی پیکران عزیزان‌شان پس از حدود پنج سال برگشته بار دیگر بر دفاع از ایران و اسلام تجدید پیمان می‌کند و یاد سردار شهید سلیمانی را گرامی می‌دارد.

برای تولید قطعه موسیقی این قطعه ارکسترال از ۱۷ ساز کلاسیک، ایرانی و محلی موسیقی شمال و جنوب کشور شامل ویلن، ویلن آلتو، وینسل، کنترباس، تیمپانی و تامبورین، ترومبون، هورن، توبا، ابوا، فلوت، کمانچه، دوتار، لَلـِه‌وا، قرنه، نی، نقاره، نی‌انبان و دودوک استفاده شده است.

این اثر با طراحی و ایده دکتر هادی ابراهیمی، تهیه‌کنندگی و شعر دکتر مریم رزاقی، نویسندگی، کارگردانی و تدوین محمد رضایی، آهنگسازی محمدزمان اسماعیلی، امیرارسلان امیری و حسین حدادی (تصویربردار)، اکبر قاسمپور(عکاس)، سید علی حسینی (مدیر تولید) و سید جمال حعفری (مشاور) سایر عوامل تولید این نماهنگ هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=30170

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا