موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

“متیو ویتاکر” نابغه موسیقی نابینا/ فیلم

به گزارش کامینگ سون موزیک: “متیو ویتاکر” از ۱۱ سالگی در مقابل چشمان جمعیت زیادی از سراسر جهان پیانو جاز نواخته و این کار باعث تعجب بسیاری از افراد گشته چرا که این نابغه موسیقی نابینا است.

ویتاکر با اختلال رتینوپاتی نارس به دنیا آمد که این امر منجر به نابینایی وی شد. اخیرا اما عملکرد بی‌نظیر این جوان ۱۸ ساله توجه دانشمندان را جلب کرد و دانشمندان مغز این نابغه را مطالعه کرده و مورد بررسی قرار دادند تا دریابند چگونه این جوان با استعداد نابینا توانسته این چنان موفق در عرصه موسیقی ظاهر شود و با تسلط کار خود را انجام دهد.

به همین منظور از ویتاکر خواسته شد هنگامی‌ که پزشکان عملیات اسکن مغز ام.آر.آی را انجام می‌دادند، کیبورد بنوازد و در یک سری آزمایش‌های شنیداری شرکت کند.

دانشمندان دریافتند هنگامی که ویتاکر موسیقی را می‌شنود، کل قشر بینایی وی(ناحیه‌ای که اطلاعات بصری را پردازش می‌کند) فعال می‌شود. این نتایج نشان می‌دهد که مغز ویتاکر از این ناحیه که توسط بینایی تحریک نمی‌شود، استفاده می‌کند تا به او در درک موسیقی کمک کند.

ویتاکر که اهل شهر هکنساک، نیوجرسی است از سه سالگی که یک کیبورد کوچک یاماها را از پدربزرگش هدیه گرفته است، تمرین موسیقی خود را آغاز کرده است.

“موسس ویتاکر”پدر متیو گفت: او در آن زمان مشغول نواختن لالایی مشهور چشمک بزن ستاره کوچولوبود اما نکته این است که او با هر دو دست خود این آهنگ را می‌نواخت. مت همزمان آکورد و ملودی آهنگ را می‌نواخت. او هیچ تمرینی تا آن زمان ندیده بود و تنها سه سالش بود. بنابراین برایم سوال شد که چه کسی این کار را به او یاد داده است و حتما کسی باید به متیو یاد داده باشد که چگونه این آهنگ را بنوازد اما دریافتم هیچ کس این کار را به او یاد نداده بود.

در سن ۹ سالگی او به خودش یاد داد که چگونه ارگ هموند B۳ را بنوازد و در سن ۱۱ سالگی نیز مرتبا در حال رفتن به سالن‌های کنسرت در سراسر جهان بود تا استعدادهای موسیقی خود را نشان دهد و موفق شد تا این هنر را در بیش از ۲۰۰ کلوپ و سالن کنسرت نمایش دهد. بهار سال گذشته نیز او برای اولین بار در جشنواره جاز نیواورلئان حضور یافت.

اخیرا نیز دکتر “چارلز لیمب” مغز او را مورد بررسی قرار داد. هدف لیمب از این کار درک نحوه عملکرد مغز نوازندگان ماهر و با استعداد است.

لیمب در این باره گفت: من فکر می‌کنم هر زمان کسی پیانو نواختن متیو را تماشا می‌کند اولین چیزی که به ذهنش می‌رسد این است که این فرد چگونه این کار را انجام می‌دهد. من هم وقتی این کار را دیدم متعجب شدم و این سوال در ذهنم ایجاد شد و تصمیم گرفتم به سوال ایجاد شده در ذهنم پاسخ دهم.

به همین منظور پزشکان ویتاکر را به یکی از مراکز ام.آر.آی در دانشگاه کالیفرنیا ، سانفرانسیسکو آوردند و در آنجا ویتاکر همراه با یک کیبورد کوچک حضور یافت و از وی خواستند هنگامی که مغز وی اسکن می‌شود او کیبورد بنوازد.

ویتاکر همچنین یک سری آزمایشات شنیداری نیز انجام داد و در این آزمایشات به سخنرانی و موسیقی گوش داد. در حالی که سخنرانی‌ها پخش می‌شد، لیمب متوجه شد که هیچ فعالیتی در قشر بینایی وجود ندارد اما در هنگام پخش موسیقی این رویه تغییر می‌کرد.

لیمب گفت: پس از پخش سخنرانی ما موسیقی برای او پخش کردیم. ما یک آهنگ از گروه “Snarky Puppy” که متیو با کارهای آنها کاملا آشنا بود، پخش کردیم و در آن لحظه متوجه تغییراتی در مغز او شدیم و به نظر می‌رسید قسمت بصری مغز ویتاکر در حال استفاده از بخشی از بافت آن قسمت که توسط بینایی تحریک نمی‌شود، است تا متیو بتواند موسیقی را درک کند. این عملیات همانند نوعی قرض گرفتن آن قسمت از مغز و سیم‌کشی مجدد آن بخش از مغز برای کمک به او در شنیدن موسیقی است.

لیمب نتایج اسکن مغز ویتاکر هنگام گوش دادن به موسیقی را به او گفت و پیانیست از شنیدن نتایج حیرت زده شد.

ویتاکر گفت: من حتی نمی‌دانستم که این اتفاق می‌افتد. هنگامیکه از ویتاکر پرسیدند نظرت درباره علت رخ دادن این اتفاق چیست گفت: من عاشق موسیقی هستم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=30157

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا