موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

پوئم سمفونی «سرباز» هدیه ای برای سردار سلیمانی

به گزارش کامینگ سون موزیک:  مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طی یک نشست خبری ضمن رونمایی از پوئم سمفونی سرباز ویژه‌برنامه‌های این مجموعه را برای سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی تشریح کردند.

آئین رونمایی از پوئم سمفونی سرباز با اشعاری از علی محمد مودب، خوانندگی امیرحسین سمیعی، رهبری ارکستر آرش امینی، آهنگسازی آرمان مهربان از تازه‌ترین آثار تولید شده امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران روز سه‌شنبه نهم دی‌ماه با حضور تعدادی از مدیران فرهنگی برگزار شد. همزمان با رونمایی از این اثر موسیقایی، ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز تشریح شد.

برنامه‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالروز شهادت سردار دل‌ها

علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این نشست رسانه‌ای درباره برنامه‌های این سازمان در آستانه سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت: برنامه‌های سازمان در یک بسته جامع برنامه‌ریزی شده که بخشی از آن در تهران و بخشی دیگر هم در شهر کرمان برگزار می‌شود و ما امروز اینجا جمع شدیم تا منتخبی از برنامه‌های فرهنگی هنری سازمان را خدمت اصحاب رسانه اعلام کنم.

وی افزود: ساخت دو سردیس فاخر توسط مجسمه سازان مطرح کشورمان از جمله استاد نجیبی که در اتوبان حاج قاسم سلیمانی و فرهنگسرای حاج قاسم سلیمانی نصب خواهد شد. طراحی یک مسابقه ویژه طراحی نشان «سرباز» که از سال آینده به هنرمندان ممتاز عرصه ساخت آثار هنری درباره حاج قاسم سلیمانی اعطا می‌شود بخش دیگری از برنامه‌های ماست که داوری آن همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به برگزیدگان اهدا می‌شود. در سالگرد میلاد سردار نیز این آثار به نمایش در می‌آید.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما ساخت پوئم سمفونی سرباز است که جزوی از برنامه‌های ویژه ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است ما برای این پروژه تمام تلاشمان را انجام دادیم که در قالب یک ضبط فشرده بیست روزه با همکاری تمامی نهادهای فرهنگی هنری کشورمان اثر ارزشمندی را تولید کنیم که امیدوارم گام موثری در جهت ساخت کارهای قابل قبول در این عرصه‌ها باشد. در عین حال طراحی جایزه هنری «سردار دل‌ها» هم بخش دیگری از برنامه‌های ماست که این مسابقه در حوزه‌های داستان، داستانک، نمایشنامه نویسی، خاطره نگاری و مقاله برگزار می‌شود. این جایزه هنری عمدتاً در بخش ادبی متمرکز است اما قطعاً در سال‌های بعد ما تلاش می‌کنیم که بخش‌های دیگر را نیز اضافه کنیم. در این حوزه علی عطایی پیرکوه به عنوان دبیر بخش نمایشنامه نویسی، فرزانه فخریان به عنوان دبیر بخش داستان و علی داودی به عنوان دبیر بخش شعر فعالیت‌های جایزه را دنبال می‌کنند.

توضیحات تکمیلی برای ساخت قطعه‌ای که به سردار هدیه شد

امیر حسین سمیعی آهنگساز و مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم در این نشست با اشاره به ساخت پوئم سمفونی «سرباز» گفت: پیش تولید این قطعه از سه ماه پیش اغاز شد و با توجه به اینکه سرزمین ما سرزمین شعر است ما تصمیم گرفتیم با ساختاری سمفونیک اثری قابل توجهی را به مخاطبان عرضه کنیم. در این زمینه از چندی پیش اتاق فکری با همراهی مدیریت ممرکز موسیقی حوزه هنری و مدیر دفتر موسیقی سرود سازمان صدا و سیما برگزار و نتیجه این شد که پوئم سمفونی سرباز در پنج موومان تولید شود و بسیار خوشحالم که ارکستر سمفونیک صدا و سیما با حضور آرش امینی و جناب مهدی نراقیان به همراهی مرکز موسیقی حوزه هنری در این مسیر نقش بسیاری در کیفیت مسیر تولید داشته‌اند. البته که حمایت‌های رییس و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز همکاری بسیار برادرانه و تاثیرگذاری داشته‌اند که واقعاً جا دارد از همه آنها تشکر کنم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود توضیح داد: این کار از امروز در سامانه و پلتفرم‌های معتبر به شکلی قابل قبول برای مخاطبان ارائه خواهد شد. البته ما تصمیم گرفتیم کار به صورت رایگان برای مردم عرضه شود. این رایگان بودن هم به معنای کم ارزش بودن اثر نیست بلکه ماجرا به این شکل توسط تیم تولید برنامه‌ریزی شد تا در قدم اول و برای اینکه کار در شکل گسترده‌تری میان مردم عزیزمان عرضه شود تصمیم به ارائه رایگان کار گرفتیم. این در حالی است طبق برنامه‌ریزی های انجام گرفته قرار است این کار در روزهای منتهی به سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی از شبکه‌های مختلف رسانه ملی پیش روی شنوندگان و بینندگان قرار می‌گیرد.

همراهی حوزه هنری در تولید یک پوئم سمفونی مهم

میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز پس از صحبت‌های سمیعی بیان کرد: به اعتقاد من سردار سلیمانی اکنون زنده‌تر از زمان حیاتشان هستند. او مردی است که این عشق و علاقه به وی در بین مردم ایران و هنرمندان به طور حتم دربرگیرنده شاخصه‌های یک قهرمان در تاریخ ملت ایران است. اینها توصیفاتی بدون اغراق است که سردار سلیمانی را در شجاعت و اخلاق معرفی می‌کند. پس اگر بخواهیم این شخصیت را تا حدودی بیان کنیم و به تصویر بکشیم زبان هنر است که آن هم در بیان این توصیفات ناتوان است و چه خوب که پوئم سمفونی سرباز تولید و منجر به تولید اثری شد که به اعتقاد من کار پر عظمتی است. شاید خیلی‌ها فکر کنند که این اثر با بودجه زیادی تولید شده اما بنده شاهدم که این اثر با کمترین بودجه و پولی پیش روی مخاطبان قرار گرفته و دوستان ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و سازمان صدا و سیما واقعاً پای کار بودند. این کار قطعاً یک اثر به یادماندنی خواهد بود. بنده و همکارانم در حوزه هنری سهم ناچیزی در تولید اثر داشتیم اما امیدوارم این مسیر پاینده و مستمر به کار خود ادامه دهد.

صفایی مدیر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما نیز در این نشست گفت: زمانی که کار به دست ما رسید، شرایطی بود که ارکستر به صورت جمعی نمی‌توانست در استودیو تولید شود اما چون این کار به نام سردار سلیمانی بود تمامی بچه‌های ارکستر تمام تلاش خود را انجام دادند تا کار سر زمان مشخصی که تعیین شده بود به مرحله اجرا برسد. در این راه به محض اینکه آرمان مهربان به عنوان آهنگساز کار مشخص شد مراحل اجرایی را آغاز کردیم و چون کار از روی دل تولید شده بنابراین نوازندگان و سایر اعضای اجرایی نیز با جان و دلشان کار را به سرانجام رساندند.

علی‌محمد مودب شاعر پوئم سمفونی سرباز نیز در این برنامه با ابراز خرسندی بابت حضورش در این پروژه اظهار کرد: روزی توفیق داشتم که در ضبط بخشی از پوئم سمفونی سرباز حضور داشتم و می‌دیدیم که اعضای ارکستر در روزهای کرونای با چه عشق و انگیزه‌ای مشغول تولید این اثر ارزشمند هستند. قطعاً شهید سلیمانی شهید عشق است که در میدان‌های دشوار خود وارد می‌شد و برای حفظ حق زیستن آدم‌های وارد عرصه نبرد می‌شد. به هر حال امروز خیلی خوشحالم که شاهد رونمایی از اثری درباره سردار سلیمانی هستیم و امیدوارم این روند نیز ادامه داشته باشد چرا که ناگفته‌ها درباره سردار دل‌ها زیاد است که می‌توانیم تا سال‌ها از آن برای ساخت آثار هنری بهره مند شویم.

وقتی همه با جان و دل برای سردار مهربانی‌ها موسیقی کار کردند

آرمان مهربان آهنگساز پروژه پوئم سمفونی سرباز نیز گفت: در وصف شهید سلیمانی همه دوستان تلاش کردند تا سخنانی بگویند. اما زبان من زبان موسیقی است که سعی کردم در این پروژه با زبان موسیقی درباره سردار سلیمانی توصیفی داشته باشم. اما در اینجا می‌توانم بگویم بحث «سربلندی» و «سر به زیری» در شخصیت سردار سلیمانی را مطرح کنم که در قطعه «پیکار» آن را با تمام وجودم حس کردم. من سال‌های زیادی است که در عرصه موسیقی فعالیت می‌کنم اما صراحتاً میگویم این کار به شکل و روشی به مرحله اجرا شد که تمامی افراد حاضر درتیم اجرایی با عشق و وجود کار را به نتیجه رساندند کما اینکه در این راه حضور آرش امینی به عنوان رهبر ارکستر نقش بسیار موثری بود که آن را فراموش نمی‌کنم.

آرش امینی رهبر ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما هم در این نشست اظهار کرد: از روزی که پارتیتورهای قطعه را دیدم به دوستان گفتم کاری که انجام می‌شود، کاری کارستان است. ما در تمام مراحل مربوط به ضبط همدلی و همکاری داشتیم که بین تمامی اعضا مشهود بود. این موضوع قطعاً برای من تجربه‌ای فراموش نشدنی بود که آنچه توسط من و همکارانم صورت گرفته حتی یک هزارم زحمات و تلاش‌های سردار سلیمانی نیست.

رازمیک اوحانیان رهبر گروه کر این پروژه نیز بیان کرد: آرمان مهربان آشنایی چندانی نداشتم اما او آهنگساز خوش ذوقی را از خود به من نشان داد که توانست در قالب چنین پروژه‌ای اثر خوب و مهمی را برای مردم معرفی کنند.

پوئم سمفونی «سرباز» در قالب پنج موومان با نام‌های «سرباز»، «میهن»، «پیکار»، «پدر»، «الله اکبر» و «فتح» به آهنگسازی آرمان مهربان، اشعار علی محمد مودب، رهبری ارکستر آرش امینی، خوانندگی امیرحسین سمیعی، رهبری گروه کر رازمیک اوحانیان و اجرای ارکستر سمفونیک سازمان صدا و سیما توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=30149

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا