موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

نابغه‌ای به‌نام بتهوون؛ موسیقی دان مشهور آلمانی

به گزارش کامینگ سون موزیک: به‌روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم امسال دویست‌و‌پنجاهمین زادروزلودویگ فان بتهوون، موسیقی دان مشهور آلمانی است به‌همین دلیل از چندی قبل سال ۲۰۲۰ را به‌نام سال بتهوون نام‌گذاری کردند و در جای جای جهان جشن گرفتند.

یک تراژدی غمگین
بتهوون در ۱۷ دسامبر ۱۷۷۰ میلادی در بن متولد شد. از کودکی استعداد موسیقیش توسط پدرش، بوهان فان بتهوون کشف شده بود و از همان زمان آموزش‌های جدی را برای او در نظر گرفت. بتهوون آهنگساز و پیانیست آلمانی بود که شخصیت بسیار مهمی در تغییر دوره‌های کلاسیک و عاشقانه در موسیقی غرب داشت و برای طرفداران موسیقی کلاسیک که آثار ارزشمند این موسیقیدان را دنبال می‌کنند سمفونی‌های کلاسیک زیادی ساخته است. زندگی وی را می‌توان به سه بخش «آغاز»؛ «میانی» و «پایانی» تقسیم کرد که دوره آغاز تا سال ۱۸۰۲ادامه داشت و دوره میانی از سال ۱۸۰۲ تا سال ۱۸۱۲ به طول انجامید و دوره پایانی از سال ۱۸۱۲ تا زمان مرگ وی یعنی سال ۱۸۲۷ بوده است. بتهوون در حدود دویست و چهل اثر دارد که از مشهور‌ترین آنها در طول زندگی اش می‌توان به ۹ سمفونی، پنج کنسرت پیانو، یک کنسرت ویولن، سی و دو سونات پیانو، شانزده کوراتت زهی، دو مس و اپرای فیدلو اشاره کرد. بتهوون در اواخر عمر چهل و هشت ساله خود قدرت شنوایی خود را از دست داد و این برای یک آهنگسازتراژدی غمگینی است. دانشمندان هنوز به‌دنبال دلیل این اتفاق تلخ برای بتهوون هستند و عده کثیری از آنان علت را وجود این ژن در DNA او می‌دانند که راه‌هایی برای دور بودن از این اتفاق تمیز نگه داشتن مجرای گوش و دوری کردن از صداهای بلند است!
به نام بتهوون
به‌دلیل این که کسی از تاریخ دقیق تولد وی خبر ندارد ، تاریخ ۱۷ دسامبر سال ۱۷۷۰ که غسل تعمید برایش انجام داده شده را روز تولد او در نظر گرفته‌اند. حالا طبق این محاسبات دویست‌و‌پنجاه سال از زمان تولد بتهوون می‌گذرد و تمام مردم جهان این روز را گرامی می‌دارند و برنامه‌های جالبی را به یاد این آهنگساز برپا کردند ودر این برنامه‌ها آثار او را دوباره نوازی کردند. اکثر روزنامه‌های جهان اخبار این سال مهم را تحت پوشش خود قرار دادند و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن تولد تاریخ یاد کرده‌اند. مردم از سراسر جهان از جمله نیویورک، برزیل، روسیه و بسیاری از شهرها و کشوهای دیگر خود را به این جشنواره رسانده‌اند تا به گفته‌های خودشان؛ در جشن تولد این آهنگساز بی‌مانند حضور داشته باشند. این جشن تنها مختص یک روز بخصوص نبوده و تقریباً از آغاز سال ۲۰۲۰ با توجه به ویروس همگانی کرونا اجرا‌هایی صورت گرفته بود و حالا روز‌های پایانی اش را سپری می‌کند.
این اجراها در شهرهای گوناگون از جمله بن، که زادگاه بتهوون است؛ در دو بازه زمانی از ۱۳ تا ۲۲ مارچ و از ۴ تا ۲۷ ماه سپتامبر برگزار شد و میزبان نوازنده‌های متعددی از جمله رهبر ارکستر سمفونی میلان و روسیه بود؛ همچنین نمایشگاه‌های گوناگونی در حاشیه این جشنواره بر پا شد که در آن وسایل مربوط به بتهوون برای طرفدارانش به فروش می‌رفت. سمفونی شماره ۹ رکورد بیشترین اجرا را گرفت که توسط ارکسترهای بزرگی چون هنگ کنگ، پاریس، توکیو و شیکاگو نیز اجرا شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=30034

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا