موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

محمدرضا چراغعلی: تولید آلبوم فقط هزینه‌های گزاف روی دست هنرمندان است

به گزارش کامینگ سون موزیک: چراغعلی اعتقاد دارد مظلوم‌ترین هنر در کشورمان در حال حاضر، هنر موسیقی است.

محمدرضا چراغعلی که آلبوم “تهران عاشق” با آهنگسازی و تنظیم او هم‌زمان با فرا رسیدن شب یلدا در دسترس مخاطبان قرار گرفت، در مورد وضعیت این روزهای موسیقی در کشورمان گفت: متأسفانه شرایط موسیقی کشورمان بر روی یک خط قرمز در حال حرکت است. از همه طرف اولین هنری که به آن ضربه وارد می‌شود، موسیقی است. به‌جز موارد خاص که هر چند سال یک‌بار رخ می‌دهد و موسیقی خصوصاً در رسانه عزیز می‌شود، در مابقی سال‌ها هیچ‌کس سراغی از موسیقی نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: موزیسین‌ها نه بیمه دارند، نه درست و حسابی حمایت می‌شوند و نه برای کنسرت قرار است اتفاقی رخ دهد و فکر می‌کنم مظلوم‌ترین هنر در حال حاضر، هنر موسیقی است. هنرمندان زیادی داشتیم که در شرایط کرونا ضربه‌های شدیدی به آن‌ها وارد شد اما هیچ‌کس حتی حالشان را نپرسیده است.

چراغعلی همچنین در مورد مهاجرت خواننده‌ها و راه‌اندازی سایت شرط‌بندی نیز اظهار داشت: بعضی‌اوقات به بعضی افراد حق می‌دهم که به هر قیمتی بروند و پول دربیاورند و به هر قیمتی دیده شوند. به جهت این که این افراد نیز حق زندگی دارند. بسیاری از هنرمندان اگر بخواهند خیلی شرافتمندانه و خیلی فرهنگی و هنری به این مقوله نگاه کنند، شاید حق زندگی‌شان خیلی پایین باشد و این مسئله خیلی سخت شده است.

این آهنگساز با انتقاد از فضای موسیقی ادامه داد: در بخش موسیقی بزرگ‌ترین مسئله ما، نبود مدیا و رسانه است همچنین تفکر صحیح برای موسیقی و فرهنگ و تولید آن نداریم. به همین دلیل شما می‌بینید که افرادی دارند شنیده می‌شوند که هزینه زیادی برای دیده شدن در فضای مجازی می‌پردازند.

چراغعلی افزود: فضای مجازی پول می‌گیرد و شما را برجسته می‌کند به بهای این که شما هر نوع موسیقی با هر نوع سطحی را به خورد مردم می‌دهید و هر شعری را با سخیف‌ترین واژگان به گوش مخاطبانتان می‌رسانید و مخاطب به دلیل این که مدیای اصلی ندارد که با آن مقایسه کند، عملاً محکوم به شنیدن این مزخرفات است. بعضی از افراد از این مسیر استفاده می‌کنند و فالوئر خودشان را بالا می‌برند و می‌بینند که این فالوئر بالا رفت اما درآمدی کسب نشد، دست به مهاجرت می‌زنند و فردی که این کار را می‌کند، ممکن است در کشوری دیگر هر کاری انجام دهد.

آهنگساز آلبوم “هوای تو” با انتقاد از ترانه‌های امروزی یادآور شد: اگر دقت کرده باشید موج جدیدی از خوانندگان آمدند و با ریتم‌های مدرن جدید، به‌اصطلاح ایرانی می‌خوانند و کلماتی که کنار هم چیده می‌شوند و این کلمات را اگر بر روی کاغذ پشت سر هم بنویسیم، مفهوم خیلی خوبی ندارد و به دلیل این که این ترانه‌ها بی‌خطر است و ضرری به هیچ جناحی نخواهد زد، منتشر می‌شود.

وی اضافه کرد: من می‌توانم راجع به معضلات اجتماعی جامعه حرف بزنم، اما شرایط به‌گونه‌ای پیش می‌رود که شاید دلشان نمی‌خواهد و همین‌قدر که یک موسیقی عاشقانه دم‌دستی باشد، برایشان کافی است.

چراغعلی در پایان خاطرنشان کرد: بخش اقتصادی موسیقی کشور تنها از طریق برگزاری کنسرت تأمین می‌شود و هنرمندان از طریق فروش قطعات نمی‌توانند درآمدزایی داشته باشند. بدین معنی که یک هنرمند قطعاتی را تولید می‌کند و با آن قطعات مخاطب جذب می‌کند و با همان قطعات می‌تواند مخاطبان را به کنسرت بکشاند که بتواند انتفاع مالی ببرد، اما تولید قطعات آلبوم فقط هزینه‌های گزافی را روی دست هنرمند می‌گذارد و به این دلیل که قطعات جدیدی داشته باشیم، موظف هستیم که کارهای جدیدی را تولید کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=30001

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا