موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

داستان کِشدار نام گذاری خیابان شجریان

به گزارش کامینگ سون موزیک: مخدوش شدن تابلوی خیابان شجریان توسط چندنفر اگرچه واکنش و بازخوردهای مختلفی(بیشتر منفی) بین اقشار مختلف مردم داشت اما انگار با فراموش شدن مساله اصلی، قانونی بودن این نامگذاری به محل بحث بین شورای شهر و فرمانداری تهران تبدیل شده و به نظر می‌رسد این داستان، سر دراز دارد.

یکشنبه ای که گذشت «محمدجواد حق شناس» رئیس کمیسیون نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران، از ثبت خیابان فلامک در شهرک غرب(منطقه ۲ شهرداری) به نام «استاد شجریان» و نصب تابلوی آن در آستانه شب یلدا خبر داد.

او این خبر را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: وقفه هایی در ابلاغ این مصوبه صورت گرفت اما با توجه به پیگیری های مکرر رئیس و اعضای شورا و کمیسیون فرهنگی، این مصوبه در آستانه شب یلدا به مرحله اجرا رسید.

به فاصله سه روز از انتشار این خبر، ویدیویی کوتاه در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که چند فرد برچسبی به نام شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای کشورمان، بر روی تابلوی خیابان استاد شجریان زدند.

این اقدام در حالی انجام شد که اعضای شورای شهر تهران پس از شهادت شهید «محسن فخری زاده» با رای اکثریت خیابان صنایع جنب وزارت دفاع در محدوده منطقه یک شهرداری را به نام این شهید هسته ای کشور تغییر نام داده بودند.

خیابانی به نام خسرو آواز ایران

داستان اما از اینجا آغاز شد که بیست و هشتم فروردین سال ۹۸ اعضای شورای شهر با رای خود به یک تغییر نام، شهروندان تهرانی را به داشتن خیابانی به نام خسرو آواز ایران امیدوار کردند.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران با گذراندن این مصوبه، خیابان فلامک در محدوده منطقه ۲ شهرداری تهران را به نام استاد محمدرضا شجریان تعبیر نام دادند اما به گفته «محمد جواد حق‌شناس» اجرای این مصوبه با نامه رییس شورای شهر به شهردار، مسکوت ماند.

پس از این کش و قوس؛ استاد شجریان پس از تحمل دوره طولانی بیماری ۱۷مهر امسال در سن ۸۰ سالگی در بیمارستان جم تهران چشم از این دنیا فرو بست و تکاپوی مدیریت شهری برای اجرای مصوبه ای که یک سال و نیم خاک خورده بود، آغاز می شود.

تا جایی که در اولین جلسه شورای شهر تهران پس از فوت استاد به تاریخ ۲۰ مهر، محسن هاشمی رئیس این شورا درباره مرحوم شجریان گفت که او قاری قرآن، خوشنویسی با استعداد و نقاشی خوش ذوق بود و آثار ماندگارش در صدا برای نسل‌ها میراث ملی ایرانیان خواهد بود.

پس از این تحولات در نهایت نام استاد بر تابلوی خیابان فلامک شهرک غرب حک شد و با مخدوش شدن تابلو توسط برخی، بسیاری از شخصیت ها، نهادها و افراد نظرات خود را در این مورد مطرح کردند.

شاید مهم ترین موضع گیری در قبال این موضوع را اعضای خانواده شهید محسن فخری زاده داشتند که با انتشار متنی از تغییر نام خیابانی از محمدرضا شجریان به شهید محسن فخری زاده انتقاد کردند و نوشتند: بی شک سیره و اندیشه آن شهید بزرگوار مبتنی بر زدودن زنگارهای جهل و تعصب و اقدامات علمی ایشان بر پایه قطع وابستگی فنی و دانشی کشور از بیگانگان بنا شده و همه علاقمندان به فراگیر شدن این گفتمان ارزشمند که مورد تاکید مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام اسلامی است باید تلاشی جهادگونه و عزت آفرین داشته باشند و اینگونه است که نام جهادگران و فخر آفرینان عرصه علمی کشور نامدار و بلند آوازه می شود.

آنان در نامه ای خطاب به ملت ایران تاکید کردند: «با عنایت به علاقمندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به عنوان ارکان جدائی ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نام ها و نمادهای این عرصه دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان است.»

اعضای شورای شهر تهران هم در این بین بیکار ننشستند و برخی از آنها در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه با رسانه ها نسبت به مخدوش شدن نام تابلوی خیابان موضع گرفتند.

«حق شناس» رییس کمیسیون نام گذاری شورای شهر تهران در توییتی نوشت: پس از شهادت ⁧شهیدفخری زاده⁩⁧ شورای شهر تهران⁩ به احترام این شهید والا مقام نام خیابان صنایع درمنطقه یک (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد.

او در عین حال تاکید کرد: بیش از ۴۵ درصد نامگذاری های این دوره به نام ⁧شهیدان⁩ سرافراز میهن بوده است و انتظار رواداری به نمادهای جامعه خواسته زیادی نیست.

حق شناس همچنین در مصاحبه ای دیگر از نامگذاری خیابانی در منطقه ۳ یا ۲۰ به نام شهید ابومهدی مهندس خبر داد و گفت تابلو خیابان شجریان مجددا نصب می‌شود.

جعل دوگانه ⁧شجریان⁩ یا شهدا⁩ برای چیست؟

«علی اعطا» سخنگوی شورای شهر تهران نیز در رشته توییتی با اشاره به حواشی پیش آمده در خصوص تابلو خیابان استاد شجریان نوشت: خود من فرزند شهید⁩ هستم و می توانم احساسات و عواطف پدر ⁧ شهید احمدی روشن⁩ را درک کنم.

او ادامه داده: گلایه از آنان است که با تحریک احساسات پدر داغدیده این شهید عزیز، دوقطبی “شهدا-شجریان” ایجاد کرده اند.

‌اعطا تاکید کرده: اسف بارتر از عمل فیزیکی مخدوش کردن تابلوی شجریان⁩، کار کسانی است که به چنین تقابل های دوتایی و دوقطبی سازی ها دامن می زنند و عواطف و احساسات برخی را تحریک و شکاف های اجتماعی جعل می کنند.

او نوشت: کدام ارزش به اندازه نام و یاد شهدا، ‌مورد وفاق همه ایرانیان است؟ و نیز کدام هنرمند محبوبیتی همچون شجریان در میان درصد بالایی از ایرانیان دارد؟ دوگانه شهدا یا شجریان، دوگانه ای غیرواقعی و جعلی است.

سخنگوی شورای شهر خاطرنشان کرده: به عنوان نماینده همه مردم تهران در ⁧ شورای اسلامی پایتخت⁩، درخواست دارم ضمن پایبندی به مصوبه شورا و احترام به اقدام شهرداری⁩ بر مبنای تصمیم شورا، به تقابل ها و دوقطبی ها دامن زده نشود.

به نظر می رسید که پس از این واکنش ها و انتشار متن خانواده شهید فخری زاده در انتقاد از مخدوش شدن تابلوی خیابان شجریان داستان تمام شود اما صحبت های فرماندار تهران فصلی جدید در این باره را رقم زد.

نصب تابلوی شجریان توسط شهرداری خلاف بود

طبق قانون مصوبات شورای شهر تهران پس از تصویب توسط نمایندگان مردم باید به تایید هیات تطبیق فرمانداری تهران نیز برسد تا مصوبه شکل اجرایی به خود بگیرد.

از این رو فرماندار تهران در مصاحبه ای با تاکید بر این بند قانونی اعلام می کند: شهرداری خلاف قانون تابلو را نصب کرده و نامگذاری هیچ خیابانی به نام شجریان قانونی نیست.

عیسی فرهادی می گوید: مراحل قانونی برای مصوبه نامگذاری خیابانی بنام شجریان طی نشده است.

او توضیح می دهد: مصوبه نامگذاری خیابانی به نام شجریان با مخالفت هیات تطبیق مواجه شد و برابر قانون باید ایراد این هیات توسط شورا رفع و بار دیگر به هیات ارسال می شد و یا باید در صورت اصرار شورا بر تغیر نکردن مصوبه خود موضوع به هیات حل اختلاف وزارت کشور برای تصمیم گیری نهایی ارسال می شد.

فرهادی تصریح کرده که پس از مخالفت هیات تطبیق هیچ یک از این مراحل طی نشده است به این ترتیب شورا هیچ مصوبه‌ قانونی برای اینکه خیابانی به اسم شجریان باشد، برای ما ارسال نکرده است بر همین اساس تا مصوبه‌ای نیاید و ما آن را تایید و اعلام نکنیم، اقدام در این زمینه قانونی نیست.

او با این حال گفته: اگر تابلویی نصب شده باشد و کسی آن را تغییر دهد، باز هم اقدامی خلاف قانون انجام شده؛ خلاف اول را شهرداری انجام داده و خلاف دوم را کسی که آن را کنده، مرتکب شده است.

نام گذاری معابر حق شوراست

در این زمینه شورای شهری ها به بند ب ماده ۷ دستورالعمل اجرایی آئین‌نامه نظارت بر نامگذاری شهرها، خیابان‌ها، اماکن مؤسسات عمومی استناد می کنند که نامگذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و تغییر نام آن‌ها تنها در اختیار شورای اسلامی شهر است.

از این رو رئیس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران در واکنش به این صحبت های فرماندار می گوید: مصوبات شورای شهر بر اساس قانون لازم الاجرا است.

حق شناس توضیح می دهد: ۲ وظیفه بر عهده هیات تطبیق فرمانداری تهران است؛ یکی بررسی مصوبات شورای شهر از منظر اینکه با قوانین بالادستی همخوانی دارد یا خیر و دوم اینکه مصوبه جزو اختیارات شورای شهر هست یا نیست.

او با بیان اینکه طبق قانون نامگذاری ها در اختیار شورای شهر است تصریح می کند: از سوی دیگر واضح است که نامگذاری خیابان شجریان با قوانین بالادستی مغایرتی هم ندارد.

همچنین «مجید فراهانی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در توئیتی مطرح کرد که [نام] خیابان شجریان و خیابان شهید فخری زاده تثبیت شده خواهند ماند.

او با بیان اینکه نامگذاری خیابان شجریان اردیبهشت جاری مسیر قانونی خود را کاملا طی کرده است، تاکید کرد: نیمی از نامگذاری های شورای پنجم به نام شهدا بوده است و دوقطبی سازی کاذب شهدا-شجریان را جفا به شهیدان مظلوم می دانم.

تابلوی شجریان دوباره نصب شد

پس از این کش مکش ها شهرداری تهران روز گذشته از تغییر و ترمیم تابلوی خیابان استاد محمدرضا شجریان خبر داد و از سوی دیگر تابلوی شهید فخری زاده، به جای خیابان صنایع، نصب شد.

پس از این تحولات باید دید تفاوت نظر مدیریت شهری با فرمانداری بر سر موضوع نام گذاری خیابان ها و اماکن حل می شود و آیا نام خسروی آواز ایران بر تابلوی خیابان فلامک آرام می گیرد؟ این سوالی است که تنها گذشت زمان به آن پاسخ می دهد.منبع: ایرنا

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=29941

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا