موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

گفتگو با برگزیده ۴ دوره جشنواره موسیقی جوان

به گزارش کامینگ سون موزیک:  یاسمین تنها، فرزند عزیز تنها، از استادن موسیقی مقامی خراسان یکی از هنرمندان نسل جدید است که مسیر پدرش را ادامه داده و دوتارنوازی می‌کند. هنرمندی که در چهار دوره جشنواره موسیقی جوان درخشیده است و سرپرستی گروه بانوان «سرو خراسان» را نیز برعهده دارد.

در سال‌های اخیر بی‌مهر‌ی‌های زیادی به موسیقی مقامی شده‌است به طوری که بسیاری از هنرمندان از ادامه دادن این راه دلسرد شده و به سراغ فعالیت‌های دیگری رفته‌اند. با این حال هنوز استادان موسیقی مقامی با جان و دل سعی در حفظ این میراث دارند و تلاش می‌کنند تا آن را به نسل‌های بعد از خود منتقل کنند و چراغ این موسیقی را روشن نگه دارند. یاسمین تنها فرزند عزیز تنها از استادن موسیقی مقامی خراسان یکی از هنرمندان نسل جدید است که مسیر پدرش را ادامه داده و دوتارنوازی می‌کند. هنرمندی که در چهار دوره جشنواره موسیقی جوان درخشیده است و سرپرستی گروه بانوان «سرو خراسان» را نیز برعهده دارد.

از گیتار تا دوتار
یاسمین تنها متولد سال ۱۳۷۹ است و از ده‌سالگی نواختن ساز را آغاز کرده است. او درباره چگونگی شروع فعالیت‌هایش می‌گوید: کلاس چهارم بودم که به صورت غیر اصولی شروع به نواختن دوتار کردم، آن زمان پیشرفت‌های خوبی هم داشتم، اما بعد از یک‌سال تمریناتم متوقف شد. پدر من هم آدمی نبود که به من پیشنهاد نوازندگی ساز دوتار را بدهد.

او همیشه می‌گفت اگر یاسمین دوست داشته باشد خودش ساز را برمی‌دارد و از من می‌خواهد تا به او آموزش دهم. سرانجام زمانی که اول راهنمایی بودم به آموزشگاه پدر رفتم و نوازنده‌های گروه سرو خراسان را درحال تمرین دیدم، آنجا بود که تصمیم گرفتم تمریناتم را به صورت جدی زیر نظر پدرم شروع کنم.

این نوازنده خاطرنشان می‌کند: هیچ‌وقت یادم نمی‌رود برای آنکه سطحم را به دیگر اعضای گروه برسانم فقط یک قطعه را ۴ یا ۵ ساعت در روز تمرین می‌کردم. در واقع من شروع به نواختن می‌کردم و زمانی که می‌دیدم دستم دیگر جواب نمی‌دهد از جایم بلند می‌شدم.

او همچنین می‌گوید زمانی تصمیم داشته به سراغ نوازندگی ساز گیتار برود، اما با مخالفت پدرش روبه‌رو می‌شود: من تنها باری که مخالفت پدرم را دیدم روز‌هایی بود که به سمت نوازندگی گیتار گرایش داشتم. آن زمان پدر تنها حرفش این بود که این موسیقی پیشرفتش را در جایگاه خودش کرده و من باید به سراغ پرورش موسیقی بروم که در خون و روحم نهفته است. البته من آن موقع به علت سن کم قبول نمی‌کردم، اما زمانی که نوازندگی دوتار را شروع کردم، احساس کردم بیشتر از هر سازی با آن ارتباط برقرار می‌کنم.

موفقیت در جشنواره موسیقی جوان
یاسمین تنها تجربه حضور در چهار دوره موسیقی جوان را در کارنامه دارد. او که در هر چهار دوره این رویداد نامش در میان برگزیدگان قرار گرفته‌است درباره این جشنواره می‌گوید: حس رقابتی که جشنواره جوان در نوازنده ایجاد می‌کند باعث می‌شود تا او تمریناتش را خیلی جدی دنبال کند. نوازنده می‌داند آنجا داوری‌ها چقدر دقیق است و باید کارش را عالی ارائه دهد تا نامش در میان برگزیدگان قرار گیرد.

تنها با بیان اینکه حضور در جشنواره جوان به پیشرفت نوازنده‌ها کمک می‌کند یادآور می‌شود: اولین باری که من ۷ ساعت بدون وقفه ساز زدم، روزی بود که می‌خواستم در جشنواره جوان شرکت کنم و داشتم مقام «ا… مدد» را تمرین می‌کردم

تحصیل در رشته نوازندگی عود

یاسمین تنها درحال تحصیل در رشته نوازندگی عود در موسسه آموزش عالی فردوس مشهد است. از او علت انتخاب ساز عود را می‌پرسیم که این‌گونه پاسخ می‌دهد: من در هنرستان، یادگیری ساز تار را در کنار دوتار شروع کرده بودم، اما تمریناتم آن‌طور که باید پیش نمی‌رفت. تا اینکه یک روز با استاد صمد برقی صحبت کردم و او پیشنهاد داد که به سراغ ساز عود بروم. من هم تحقیق کردم و در دانشگاه این ساز را ادامه دادم.

این نوازنده با اشاره به اینکه در هنرستان در رشته کامپیوتر تحصیل می‌کرده درباره دلیل تغییر رشته‌اش می‌گوید: دلم می‌خواست جزو آدم‌هایی باشم که برای کارشان تمام جان و عشقشان را می‌گذارند و اگر کار من با عشقم که موسیقی است یکی نمی‌بود بی‌شک نمی‌توانستم به نتیجه دلخواهم برسم.

تنها خاطرنشان می‌کند: زمانی که می‌خواستم در دانشگاه رشته موسیقی را انتخاب کنم افراد زیادی به من هشدار دادند و گفتند در کنار کارت موسیقی را دنبال کن. اما با همه این صحبت‌ها من ترجیح دادم کارم، عشقم و رشته‌ام همه در یک زمینه و همه موسیقی باشد.

سرپرستی گروه موسیقی بانوان
یاسمین تنها که دوتار هم تدریس می‌کند درباره گرایش بانوان به این ساز می‌گوید: این روز‌ها بانوان بسیاری مشتاق یادگیری دوتار هستند، اما تعداد هنرجویانی که به سمت این رشته گرایش دارند کم است. به نظر من علت این موضوع این است که ساز دوتار آن‌گونه که باید در بین مردم شناخته شده نیست. اگر این ساز به خوبی معرفی شود افرادی زیادی به دوتارنوازی علاقه‌مند می‌شوند.

تنها که سرپرستی گروه بانوان «سرو خراسان» را برعهده دارد درباره این گروه نیز توضیح می‌دهد: «سرو خراسان» متشکل از هنرآموزان آموزشگاه‌های موسیقی مقامی است و ازحدود ۴ سال پیش شروع به فعالیت کرده است.
به گفته او این گروه سال ۹۵ در جشنواره حافظان اصالت شرکت کرده و آنجا رتبه برگزیده را به دست آورده است.

این هنرمند یادآور می‌شود: ما در مشهد اجرای رسمی نداریم و اگر در شهر‌های دیگر هم اجرا داشته باشیم از ما می‌خواهند به نمایندگی از بانوان یک یا دو نفر روی صحنه بروند. یعنی به صورتی گروهی نمی‌توانیم اجرا کنیم. این درحالی است که ما بانوان نوازنده بسیار با‌استعدادی داریم و من واقعا ناراحت هستم که نتوانسته‌ام برای آن‌ها برنامه‌ای داشته باشم که باعث دلگرمی‌شان شود.

او با اشاره به اینکه قصد دارد تحصیلاتش را در تهران و در رشته آهنگ‌سازی ادامه دهد خاطرنشان می‌کند: من دوست ندارم شهر یا کشورم را ترک کنم، اما خیلی وقت‌ها آدم‌ها برای پیشرفت بیشتر ناگزیر به رفتن از شهرهایشان می‌شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=29906

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا