موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

یادنامه ای برای استاد سنتور نوازی ایران

به گزارش کامینگ سون موزیک: جغرافیای تاریخی گرگان هیچ زمانی خالی از شیفتگان شیدای موسیقی نبوده است و از گذشته‌های دور تاکنون هنرمندان چیره دست در گوشه گوشه این سرزمین ظهور کرده و بار عظیمی از اعتلای فرهنگ و هنر ایران زمین را به دوش کشیدند.

از قرن سوم که ابوسَلیک گرگانی سومین شاعر پارسی گوی دَری از گرگان به جهان فرهنگ و هنر معرفی شد تا جواد داوری که چندی قبل به دیار باقی شتافت، این سرزمین همواره بزرگانی به دنیای فرهنگ و ادب و هنر معرفی کرده است.

در مورد ابوسلیک می گویند که فارغ از حال و هوای شعر و شاعری، به داناگری در عرصه موسیقی نیز مشهور بود.

وی به اندازه ای در موسیقی تبحر داشت که یکی از دوازده مقام موسیقی آن دوران به نام وی معروف شد که این مقام با گذشت زمان و کاهش دستگاه های موسیقی در دستگاه نوا ادغام شده است.

کلنل علینقی وزیری زاده از مادری گرگانی به نام بی‌بی خانم استرآبادی، چهره شاخص دیگر موسیقی در گرگان و دشت است که از او به عنوان نخستین موسیقیدانی که شیوه‌ نوین برای نت نویسی ابداع کرد، یاد می شود.

علینقی وزیری‌زاده

علینقی وزیری‌زاده

پس از وی زنده‌ یاد استاد محمدرضا لطفی ردیف‌دان، موسیقیدان، آهنگساز و نوازنده سنتی ایران را می‌توان به عنوان یکی از مفاخر موسیقی گرگان نام برد.

عکس استاد مرحوم محمدرضا لطفی

عکس: تصویری از استاد مرحوم محمدرضا لطفی

خدمات لطفی در حوزه حفظ و اشاعه موسیقی اصیل ایرانی بر کسی پوشیده نیست.

وی ضمن تربیت شاگردانی سرآمد و نامی، در وادی پژوهش و آهنگسازی نیز چهره‌ای شناخته شده بود.

یکی از همراهان استاد لطفی، زنده یاد استاد جواد داوری بود که در ۲۴ آذر ماه گذشته بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان درگذشت.

ارتباط روحی، تاثیرگذاری و تاثیرپذیری، شناخت ابعاد دانایی و زوایای روحی این ۲ استاد از یکدیگر، موجب خلق تک آهنگ‌هایی ماندگار و کنسرت‌هایی زبانزد شد.

جواد داوری با تربیت شاگردانی نام‌آور، نام خود را به عنوان معلم برجسته موسیقی به یادگار گذاشت.

نوازنده چیره دست فقید سنتور کشور، به همراه مرحوم استاد محمدرضا لطفی و یحیی قاسمی اولین گروه کنسرت موسیقی گرگان را قبل از انقلاب راه‌اندازی کردند.

یحیی قاسمی

یحیی قاسمی

زمانی که در آن سوی مرزها دست به ساز می‌شد و می‌نواخت، غربی‌های از بداهه نوازی‌اش شگفت‌زده می‌شدند و به دلیل نوع آهنگ و نواختن سنتور به نوازنده صوفی (صوفی موزیسین) می‌شناختند.

اولین اجرا و تنظیم مرحوم داوری؛ قطعه “سنگ تراشون” با همراهی لطفی و صدای مسیح کیومرثی در رامسر بود که مورد استقبال قرار گرفت و در بازار هم پرفروش شد.

یکی از نگرانی های همیشگی مرحوم داوری جایگزین شدن موسیقی لوس‌آنجلسی و گرایش جوانان به آن بود.

جواد داوری سال ۱۳۲۷ در خانواده‌ای که همگی اهل موسیقی بودند به دنیا آمد و دانش آموخته مقطع کارشناسی دانشگاه هنر تهران در سال ۵۵ و نخستین کارشناس موسیقی اداره فرهنگ و هنر گرگان بود.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=29891

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا