آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

«کوچه دلگیر تو شد» معرفی مهم‌ترین ویژگی موسیقی ایرانی

به گزارش کامینگ سون موزیک: آلبوم موسیقی «کوچه دلگیر تو شد» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار منتشرشده در فرآیند تولید و فروش محصولات موسیقایی است که طی روزهای اخیر در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

«کوچه دلگیر تو شد» یکی از آلبوم‌های جدید بازار موسیقی است که به آهنگسازی مهدی حاجی قاسمی و خوانندگی علی مومنیان منتشر شده است.

مهدی حاجی قاسمی درباره این آلبوم نوشته است: هنر هم‌نوازی در موسیقی ایرانی طی صد ساله گذشته با گذر از مسیر پرفراز و نشیب خود آثار گران باری را برای بررسی و تتبع در اختیار موسیقیدان‌های این روزگار گذاشته است. با نگاهی گذرا به ارکسترهای یکصد سال گذشته می‌توان چندین پرسش مطرح کرد که شایان تامل هستند:

اینکه موسیقی ارائه شده توسط یک ارکستر می‌باید رنگ و بوی موسیقی دستگاهی ایرانی را داشته باشد؟ اینکه یک ارکستر می‌تواند از فنون ویژه آهنگسازی غربی برای موسیقی ایرانی استفاده کند؟ یا اینکه سازهای مورد استفاده در یک ارکستر، ارکستری که در پی معرفی موسیقی ایرانی است، می‌باید همگی سازهای ایرانی باشند؟ و پرسش‌های بسیار از این دست.

بی شک پاسخی یکسان به این به این پرسش‌ها تلاشی بی ثمر است از آنجا که ورای مقوله زیبایی شناسی با مسئله سلایق متفاوت بشری مواجهیم بنابراین آنچه در نهایت مهم به نظر می‌رسد میراثی است که برای ما به یادگار مانده است. میراثی که امروزه می‌توانیم از آن در جهت پیشبرد موسیقی ایرانی استفاده کنیم.

از تصنیف آثار این مجموعه سال‌ها گذشته است. در این مجموعه ملودی‌ها تمام و کمال بر اساس موسیقی دستگاهی ایران ساخته شده و سپس با بهره‌گیری از فنون آهنگسازی رنگ آمیزی شده‌اند.

ارکستری که در این مجموعه از آن استفاده کرده‌ایم به تمامی متشکل از سازهای ایرانی بوده که این مهم تاثیر و رنگ و بوی خود را بر تمامی قطعات این مجموعه گذاشته است.

در نهایت می‌توان این اثر را تجربه‌ای دانست در فهرست آثار ارکسترال موسیقی ایران. به عقیده نگارنده موسیقی دستگاهی ایران می‌تواند صرفاً با یک ساز و آواز با تمامی ظرایف موجود در آن ارائه شود و در این صورت هیچ ارکستری یارای بیان احساس آن ساز با آواز را نخواهد داشت. این خود مهم‌ترین ویژگی موسیقی دستگاهی ایرانی است.»

«پیش درآمد چهارگاه»، «آواز مخالف» با شعر نظامی گنجوی، «تصنیف چهارگاه» با شعر نظامی گنجوی، «ساز و آواز همایون» با شعر علامه جلال‌الدین همایی، «تصنیف همایون» با شعری منسوب به مولوی، «تک نوازی سه تار»، قطعه برای سه تار و گروه سازهای ایرانی، «ساز و آواز منصوری» با شعر نظامی گنجوی، «تصنیف حُدی پهلوی» با شعر مهدی قادری اسامی قطعات این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

علیرضا دریایی نوازنده کمانچه، مهناز کاشانی نوازنده قیچک، میترا زلفی نوازنده قیچک باس، مرتضی صنایعی نوازنده نی، سهیل امیری نوازنده سنتور، مهدی حاجی قاسمی نوازنده تار- سه تار- تارباس، عرفان متکیایی نوازنده بربت، رشید کاکاوند نوازنده تمبک – ضرب باستانی – دهل – دف و بندیر نوازندگان این آلبوم در قالب گروه «همنوازای سیوار» را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که سهیل امیری صدابردار ارکستر، افشین آرام صدابردارآواز، سهیل امیری و افشین آرام ناظر ضبط، حامی حقیقی میکس و مسترینگ، محمد مفتاحی مشاور ادبی، غزاله سابقی طراح گرافیگ و بابک بهراد عکس دیگر عوامل اجرایی این آلبوم را تشکیل می‌دهند.

آلبوم «کوچه دلگیرتو شد (موسیقی دستگاهی ایران – چهارگاه و همایون)» با مجوز شماره ۵۵۲۹-۱۳۹۸ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماره ثبت کتابخانه ملی ۲۷۱۱۵ در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=29831

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا