موسیقیموسیقی ایرانهنرمندانوفات

آهنگساز مشهور فرانسوی درگذشت/ فیلم

به گزارش کامینگ سون موزیک: «رابرت کاستل» کمدین مشهور و آهنگساز و خواننده الجزایری ـ فرانسوی در ۸۷ سالگی درگذشت.

«رابرت کاستل» بازیگر طنز و نوازنده فرانسوی درگذشت. او را پدر شوخ‌طبعی در فرانسه می‌دانند. این کمدین ۸۷ ساله، روز شنبه ۲۸ نوامبر، بر اثر یک بیماری طولانی در پاریس درگذشت نام اصلی این هنرمند «رابرت مویال» بوده است.

او در سال ۱۹۳۳ در محله باب اِلواد (Bab El Oued) در الجزایرِ تحت استعمار فرانسه، متولد شد. کاستل نخستین کسی است که به واسطه ذوق سرشار هنری خود، محله فرهنگی و هنری باب الواد را که در شمال شهر الجزیره واقع شده است، به شهرتی جهانی رساند. پدر او، معروف به «لیلی لاباسی» یکی از استادان برجسته موسیقی سنتی با آوای اندلسی و ریتم بِربِری بود.

کاستل پس از استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲ وارد پاریس شد. او با نمایش «خانواده هرناندز» که بیانگر اوصافی از زندگی یک خانواده الجزایری بود، برای خود در فرانسه نامی دست و پا کرد. سپس با نمایش «لکنت‌ زبان رابرت» روی صحنه رفت و درحالی که فقط برای ۱۵ اجرا برنامه‌ریزی شده بود، آنقدر مردم پاریس را خنداند که بیش از ۱۷۰۰ بار روی صحنه رفت!

بخشی از کنسرت رابرت کاستل

کاستل استاد نوازندگی هم بود و از ترکیب تنبور و گیتار و ویولن در اجراهای خود استفاده می‌کرد. آخرین نمایش تک‌نفره او در صحنه به سال ۲۰۱۳ باز می‌گردد. کاستل پس از مرگ همسر نخستش در سال ۱۹۸۷، دوباره ازدواج کرد. او فرزندی نداشت.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=29720

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا