موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

حیات کنسرت های آنلاین در دوران کرونا در گروی بلیت فروشی

به گزارش کامینگ سون موزیک: یک نوازنده کمانچه درباره برگزاری کنسرت های آنلاین در دوران کرونا، بر این باور است که «پرداخت هزینه ای اندک از سمت مخاطب برای این تماشای این اجراها بهتر است؛ چراکه در این حالت با بازگشت مالی که صورت می‌گیرد، امکان اجراهای متعدد و باکیفیت تری وجود خواهد داشت.»

سامر حبیبی ـ نوازنده کمانچه ـ در جریان دومین دوره از کنسرت‌های آنلاین رایگان موسیقی ایرانی که از پنجشنبه شب ـ ۲۷ آذر ماه ـ در تالار رودکی آغاز شده است، به همراه بهنام معصومی ـ نوازنده تمبک ـ به روی صحنه رفت.

در ابتدای گفت وگو با این هنرمند درباره برگزاری اجراهای آنلاین به صورت رایگان یا در ازای پرداخت هزینه بلیت سوال می کنیم که حبیبی پاسخ داد: برگزاری کنسرت‌های آنلاین با پرداخت هزینه بلیت یا برگزاری کنسرت‌های آنلاین رایگان به شرط حمایت سازمان‌های فرهنگی، می‌تواند مزایا و البته شاید مشکلاتی را به همراه داشته باشد. درواقع اگر برای این اجراها اسپانسری وجود داشته باشد یا دولت بودجه‌ای برای دستمزد هنرمندانی که در این کنسرت‌ها اجرا می‌کنند در نظر بگیرد، خوب است ولی اگر بخواهند بودجه‌ای که در نظر می‌گیرند، بازگشت مالی راحت‌تری داشته باشد، بد نیست که هزینه اندکی برای بلیت ها در نظر گرفته شود و شاید چنین حالتی بتواند به تداوم اجراها کمک کند.

او ادامه داد: کنسرت‌های آنلاین مخاطب بالایی دارند؛ چون مخاطب به راحتی می‌تواند اجراها را از منزل خود تماشا کند و مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا برای مسائلی مانند رفت و آمد هم نیست. همچنین به علت بالا بودن مخاطب این اجراها، اگر هزینه اندکی را برای هر کنسرت در نظر بگیرند، در نهایت درآمدی که حاصل خواهد شد، می‌تواند صرف اجراهای متداوم و بهتر شود. اما اگر مخاطب هیچ هزینه‌ای پرداخت نکند، بودجه‌ای که دولت برای این اجراها در نظر می‌گیرد، محدود و تنها سالی یکی دو بار خواهد بود و صرف اجراهای محدودی هم خواهد شد.

این نوازنده تأکید کرد که «برگزاری کنسرت‌های آنلاین با پرداخت هزینه بلیت باید فرهنگ سازی شود و مخاطب باید یاد بگیرد که برای دیدن یک اثر هنری ـ چه موسیقی و چه تئاتر و سینما ـ باید هزینه‌ای را پرداخت کند. این امر باعث می‌شود که او آن کاری را که برایش هزینه‌ای پرداخت کرده، جدی‌تر بگیرد و بیشتر به آن توجه کند. چنین هزینه‌های اندکی، فشاری بر مخاطب وارد نخواهد کرد و تأثیرات آن به تداوم و بقاء فعالیت‌های هنری کمک خواهد کرد.»

در پایان از این نوازنده سوال کردیم که با آغاز شیوع کرونا فضا برای خود او به چه صورتی سپری شد؟ بیان کرد: شاید هر یک یا دو سال یک بار در ایران اجرا داشته باشم و بیشتر در خارج از کشور کنسرت برگزار می‌کنم اما امسال به علت شیوع کرونا این شرایط وجود نداشت. در مجموع با قوانینی که برای فعالیت هنری و موسیقایی وجود دارد، موافق نیستم و معتقدم که جانب هنر را نمی‌گیرند.

حبیبی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی با شیوع کرونا تا مدت زیادی لغو شد و با برگزاری کلاس‌های آنلاین نیز موافق نیستم؛ چراکه به نظرم بازدهی خاصی نخواهد داشت. البته برای افرادی که به اساتید دلخواه دسترسی ندارند، چاره دیگری نیست. با این حال مدتی است که سعی می‌کنیم کلاس‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

حبیبی و معصومی پنجشنبه، ۲۷ آذر به مدت تقریبا ۴۰ دقیقه به روی صحنه رفتند که به صورت بداهه اجرا کردند. به گفته حبیبی تنها یک بار برای اجرا تمرین کرده بودند و جلسه دوم تمرین آنها روی صحنه صورت گرفت.منبع: ایسنا

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=29501

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا