موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

قانون نوازی هنرمند ایرانی و آیتاچ دوغان

به گزارش کامینگ سون موزیک: یک نوازنده ایرانی موزیک ویدیویی را منتشر می‌کند که حاصل همکاریِ او با آیتاچ دوغان اهل ترکیه است.

آیتاچ دوغان نوازندهساز قانون اهل کشور ترکیه است که آوازه‌ای جهانی دارد. او در گروه «تقسیم تریو» و در کنار دو نوازنده دیگرِ ترکیه‌ای، اجراهای بسیاری در سراسر جهان داشته است.

امیرحسین مختاری درباره همکاریش با آیتاچ دوغان می‌گوید: دونوازی قانون با آیتاچ دوغان به پیشنهاد یکی از آهنگسازانِ کشور سوریه شکل گرفت. مهدی خلف پیشنهاد ضبط این قطعه را مطرح کرد و آقای دوغان با تواضع و لطفِ بسیار این همکاری را پذیرفت.

مختاری درباره تلاشش برای یادگیریِ تکنیکِ نوازندگانِ ترکیه‌ای می‌گوید: از سال ۱۳۹۲ سفرهایم به ترکیه شروع شد. در این سفرها تقریبا تمام نوازندگانِ مهمِ ساز قانون در کشور ترکیه را از نزدیک دیدم و از آنها آموختم. در این میان کسی که بیشترین تاثیر را روی کارم داشته، استاد آیتاچ دوغان بود. او نوازنده‌ای بی‌نظیر است. بعد از مدتی که به ترکیه رفت و آمد داشتم، توانستم او را از نزدیک ببینم. آیتاچ خیلی مشوقم بود و برایش جالب بود که کسی در ایران کارهای او را تا این حد دنبال می‌کند.

او ادامه می‌دهد: از سال ۱۳۹۴ با آیتاچ دوغان آشنا شدم و تا کنون چندین بار و در سفرهای مختلف پیش او رفته‌ام و نکات بسیاری را از او یاد گرفته‌ام.

امیرحسین مختاری نوازنده قانون و متولد ۱۳۶۶ در اصفهان است. از کودکی به ساز قانون علاقه‌مند می‌شود، اما در آن زمان معلم سازِ قانون در اصفهان نبوده و به اجبار مشغولِ نواختنِ سنتور می‌شود. خودش می‌گوید: در دوران هنرستان هم از مدیرِ هنرستان خواستم که ساز قانونی تهیه کند که متاسفانه مخالفت کرد. تا آن زمان ساز قانون را از نزدیک هم ندیده بودم، اما فیلم‌های بسیاری از نوازندگان این ساز را دیده بودم و به آن علاقه بسیار داشتم.

وی ادامه می‌دهد: از سال ۱۳۸۷ نواختنِ قانون را شروع کردم. بعد از هنرستان به دانشگاه علمی کاربردی اصفهان رفتم و کلاس‌های قانون را هم نزد خانم پریچهر خاجه شروع کردم و به مدت دو سال بی قفه از اصفهان به تهران می‌آمدم تا کلاس‌هایم را نزد ایشان ادامه دهم.

این نوازنده قانون می‌گوید: بعد از خدمت سربازی وارد دانشگاه هنر تهران شدم. از همان دوران نوازندگانِ غیرایرانی را هم دنبال می‌کردم؛ نوازندگانی از کشورهای عرب، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و مصر. در میان همه این‌ها به نوازندگیِ هنرمندان ترکیه بیشتر علاقه‌مند شدم و کارهای آنها را از طریق یوتیوب دنبال می‌کردم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=29421

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا