آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

نخستین آلبوم رسمی موسیقی محلی مردم عرب خوزستان منتشر شد

به گزارش کامینگ سون موزیک: نخستین آلبوم رسمی موسیقی محلی مردم عرب خوزستان به کوشش موسسه آوای خورشید و همکاری محمود مشهودی، موسیقی‌دان و پژوهشگر حوزه موسیقی منتشر شد.

این هنرمند اظهار داشت: علوانیه یکی از سبک‌های موسیقی عرب خوزستان است، نام این سبک برگرفته از نام سراینده آن علوان الشویع است که در نوازندگی این سبک تخصص داشت و یکی از میراث‌های معنوی عرب‌های ایران به شمار می‌آید.

وی افزود: علوان الشویع اهوازی، حسان اگزار چنانی شوشی، حسن معشوری، ثامر زرگانی، علی ادریس، علی رشداوی شیخ کریم باوی و… از جمله کسانی هستند که این موسیقی را حفظ کرده و به دست نسل امروز سپرده‌اند.

این پژوهشگر توضیح داد: این سبک در کشور عراق نیز توسط خواننده‌های مشهور این کشور مانند داخل حسن و سلمان منکوب استفاده می‌شد. این آوازها که به پنج درجه می‌رسد در اهواز و کشورهای عربی به “طور” معروف هستند.

محمدرضا درویشی، آهنگساز، پژوهشگر موسیقی و مؤلف دایره المعارف سازهای ایران درباره علوانیه می‌گوید که سبک موسیقی علوانیه پیوند میان فرهنگ‌های مختلف کشور ایران است. وی همچنین نوازندگی علوانیه را با ساز َگَلن بسیار زیباتر از نوازندگی با ربابه می‌داند.

پرونده موسیقی علوانیه با پژوهش‌های قاسم آل کثیر و محمود مشهودی ۲ فعال حوزه میراث فرهنگی و موسیقی نواحی در سال ۹۴ به ثبت ملی رسید.

مسئولان وزارت میراث فرهنگی پیش از این خبر از برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی این سبک موسیقی به عنوان میراث مشترک مردم عرب ایران و جنوب عراق خبر داده بودند که این وعده هنوز عملی نشده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=29012

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا