موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

نسل جوان باید با موسیقی منطقه خود آشنا شود

به گزارش کامینگ سون موزیک: یک نوازنده جوان موسیقی خراسان گفت: موسیقی هر ناحیه و هر قومی آینه تمام‌نمای فرهنگ آن جامعه است. همچنین موسیقی یکی از ارکان مهم و سازنده هویت فرد است؛ به همین دلیل نسل جوان نباید به راحتی از این موضوع عبور کنند.

محسن کریمی عنوان کرد: علاقه بنده به موسیقی فولکلور و موسیقی خراسان از دوران کودکی به وجود آمد و چند عامل مهم باعث آن شد؛ بزرگ شدن در خانه‌ای که صدای دوتار و آوازهای چهاربیتی بخش جدایی‌ناپذیر آن باشد، طبیعتا میل و کششی در انسان پدید می‌آورد. عامل دیگر این بود که پدر بنده مغازه‌ای داشت که به نوعی مرکز تکثیر و تولید و فروش آثار موسیقایی بود و همیشه در منزل ما تعداد زیادی نوار کاست و بعدها CD موجود بود. در واقع گوش دادن به این نوارهای کاست و CDها بخشی از کار روزانه من بود.

وی در پاسخ به اینکه نقش پدرش که از بزرگان موسیقی است، در او چه تاثیری داشت، بیان کرد: همان طور که عرض کردم، آوازهای مختص به موسیقی شرق خراسان و نوای دوتار همواره در خانه ما شنیده می‌شد و بنده از کودکی با این نغمات انس و الفتی دیرینه داشتم. مهم‌ترین علت این موضوع پدر بنده هستند؛ پدرم، استاد کریم کریمی، از خوانندگان بزرگ و قدیمی تربت‌جام و بازمانده نسل طلایی موسیقی این خطه است. حضور ایشان در منزل به معنای حضور موسیقی بود، چه آن زمان که خودشان می‌خوانند و چه آن زمان که به بنده آموزش می‌دادند.

کریمی در ادامه توضیح داد: از طرف دیگر منزل ما همواره محل جمع شدن و تشکیل محافل موسیقایی بود. استادان دیگر تربت‌جام به منزل ما می‌آمدند و این شب نشینی‌ها در تمام ایام سال وجود داشت؛ طبیعتا این ساز و نوا و این شب نشینی و دیدن استادان مختلف برای من که بسیار علاقه‌مند بودم فرصت مغتنمی بود تا بسیار بیاموزم.

موسیقی هر قوم آینه تمام‌نمای فرهنگ آن جامعه و نماینده تفکر آن مردمان است

وی درباره ضرورت آشنایی نسل جوان با موسیقی فولکلور تصریح کرد: موسیقی هر ناحیه و هر قوم و ملتی آینه تمام‌نمای فرهنگ آن جامعه و نماینده تفکر و جهان بینی آن مردمان است. موسیقی فقط یک سری اصوات و فرکانس‌های فیزیکی نیست؛ موسیقی می‌تواند حامل و حافظ فرهنگ و زبان باشد؛ در عین حال موسیقی یکی از ارکان مهم سازنده هویت من است به عنوان یک فرد خراسانی و تربت‌جامی در کنار زبان و گویش من، لباس من، آیین من و… . امروزه پژوهش‌های زیادی در حوزه زبان شناسی و موسیقی انجام شده و ارتباط این دو با یکدیگر که انکار ناشدنی نیست. من اگر موسیقی خودم را از دست بدهم، زبان خودم را از دست خواهم داد و اگر زبان خود را از دست بدهم هویت خودم را از دست خواهم داد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل نسل جوان نباید به راحتی از این موضوع عبور کنند البته در موسیقی هیچ اجباری نیست و شما نمی‌توانید به زور مثلا به یک جوان بگویید که تو باید نوازنده دوتار بشوی ولی حداقل انتظار این است که نسل جدید موسیقی خودش را دست کم گوش بدهد و بشناسد.

این نوازنده و خواننده جوان موسیقی خراسان افزود: من به عنوان یک جوان که در زمینه آواز و نوازندگی دوتار مشغول فعالیت هستم تمام تلاشم بر این است که این موسیقی را با تمام ابعاد و با بهره گیری از امکاناتی که امروزه در اختیار دارم به جامعه و مخاطب غیر خراسانی به طرق مختلف بشناسانم. همچنین همکاری گسترده با مراکز پژوهشی که در زمینه موسیقی‌های مختلف مشغول فعالیت هستند، دارم.

پیشکسوتان موسیقی خراسان همین که مشعل روشن موسیقی را به ما سپردند، رسالت خود را انجام داده‌اند

وی گفت: در دوره نوجوانی با خرید تجهیزات صوتی به ضبط و جمع‌آوری موسیقی شرق خراسان پرداختم و به بسیاری از روستاهای تربت‌جام و باخرز و تایباد و خواف برای جمع‌آوری نواهای فراموش شده سفر کردم که حاصل آن‌ها و همه ضبط‌های موسیقی که استادان دیگر از قدیم زحمت گردآوری آن‌ها را کشیده بودند، امروزه تبدیل به صدها ساعت منابع شنیداری است که در نوع خود آرشیو کامل و کم نظیری است.

کریمی درباره نقش پیشکسوتان، جامعه، متولیان و مسئولان امر نیز بیان کرد: من تصور می‌کنم پیشکسوتان موسیقی‌های مختلف از جمله موسیقی خراسان همین که این مشعل روشن موسیقی را به دست ما سپردند، رسالت خودشان را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند. نهادهای متولی و مسئول موسیقی نقش مهمی در اشاعه و گسترش این موسیقی دارند که خوب متاسفانه هیچ اقدامی خاصی از جانب این نهادها صورت نمی‌گیرد، در نتیجه مدت‌هاست که ما فعالان حوزه موسیقی چشم امیدی به این دوستان نداریم.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28914

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا