موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

مروری بر اتفاقات موسیقی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش کامینگ سون موزیک: درگذشت احمدعلی راغب آهنگساز و نوازنده انقلابی و محمدرضا اتابکی نوازنده و مدرس، برگزاری دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی و… ازجمله مهم‌ترین اتفاقات موسیقی این هفته بود.
در این گزارش، گزیده‌ای از مطالب منتشرشده در صفحه موسیقی طی صفحه گذشته را مرور می‌کنیم:

مجوز برای گلزار، گرشا رضایی و فریدون آسرایی

اول هفته خبر صدور مجوز برای ۱۶۸ تک آهنگ و آلبوم از سوی دفتر موسیقی منتشر شد. به “ویوا آوا ” به آهنگسازی شهرداد روحانی در حوزه موسیقی کلاسیک، “امپراطور” به خوانندگی مجتبی کبیری و آهنگسازی‌مانی ارمغان، ” آنچه گذشت” به خوانندگی حمید چراغعلی و آهنگسازی محمدرضا چراغعلی، “شب اول ” به آهنگسازی و خوانندگی و گرشا رضایی، “جا موندم” تیتراژ سریال “گیسو” به خوانندگی و آهنگسازی محمدرضا گلزار و “حسرت” به خوانندگی فریدون آسرایی و آهنگسازی مجتبی مصری برخی از این قطعات هستند.

درگذشت استاد موسیقی

دومین خبر در اولین روز هفته خبر فوت استاد موسیقی محمدرضا اتابکی نوازنده و مدرس بود. زنده‌یاد محمدرضا اتابکی ضمن همکاری با گروه‌های مختلف، طی سال‌های گذشته، به تدریس ویولن مشغول بود.

اتمام زمان ثبت نام برای جشنواره فجر

دومین روز هفته خبر پایان مهلت ثبت نام برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد.

جشنواره موسیقی فجر در ۱۵ آذرماه، ۱۴۷ آلبوم از طریق فراخوان در این دوره جشنواره ثبت‌نام کردند که هیئت انتخاب آثار این دوره از جشنواره، از میان آلبوم‌های متقاضی، منتخبین هر بخش از فراخوان را برای جشنواره انتخاب می‌کند. فراخوان بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر پیش از این و از چهار آبان ماه در بخش‌های موسیقی (دستگاهی، کلاسیک، پاپ، نواحی، تلفیقی، معاصر و ارکسترال ایران) و در دو حوزه‌ باکلام و بی‌کلام و همچنین ناشر برگزیده منتشر شده بود. سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند به دبیری حسن ریاحی در تهران برگزار می‌شود.

برگزاری دومین دوره جشنواره موسیقی ایرانی

دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی به مدت چهار شب و در هر شب دو اجرا، روزهای ۲۷ تا ۳۰ آذر در تالار رودکی برگزار می‌شود.

دومین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار می‌شود. پیش از این، اولین دوره کنسرت آنلاین موسیقی دستگاهی به مدت پنج شب از ۱۶ تا ۲۰ مردادماه و با تمرکز بر موسیقی با کلام در بخش گروه نوازی با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی بنیاد فرهنگی هنری رودکی برگزار شد.

انتشار یک قطعه دوصدایی با دو ستاره

دومین خبری که در دومین روز هفته منتشر شده انتشار یک قطعه مشترک با دو چهره سرشناس عرصه هنر بود.

قرار است عالیم قاسم‌اف خواننده موسیقی کشور آذربایجان و علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی، یک تک‌آهنگ مشترک منتشر کنند. این دو خواننده برای اولین بار در اثری مشترک با موسیقی حسام ناصری و ماهان میرعرب کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و حاصل همکاری آن‌ها آهنگی به دو زبان آذری و فارسی است، ضمن این که در تولید این آهنگ جمعی از نوازندگان سرشناس ایرانی و خارجی همکاری کرده‌اند. با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، هر کدام از این هنرمندان بخش‌های مربوط به نوازندگی را در کشور خود ضبط کرده‌اند.

آغاز به کار گروه مشاوران هنر

سومین روز هفته خبری مبنی بر آغاز به کار گروه مشاوران هنر در جهت بهینه‌سازی انتشار آثار منتشر شد. این خبر را محسن رجب‌پور مدیرعامل مجمع صنفی ناشران موسیقی اعلام کرد.

او دراین‌باره توضیح داد: خوشبختانه بعد از سال‌ها تلاش و رایزنی که با مدیران ادوار مختلف دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته بود، توانستیم “گروه مشاوران هنر” مجمع صنفی ناشران موسیقی را راه‌اندازی کنیم. البته آنچه در گام اول فعالیت‌های این گروه انجام خواهد گرفت حضور در بخش شعر و بعد از آن موسیقی است که بتوانیم در این راستا پیرامون یک سری از وظایف دفتر موسیقی وزارت ارشاد کمک‌هایی را انجام دهیم.

گروه مشاوران هنر متشکل از محمدعلی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، امید صباغ نو، صابر قدیمی، هما سعادت، میثم یوسفی و حسین غیاثی تعدادی از شاعران و ترانه‌سرایان برجسته و شناخته‌شده حوزه موسیقی هستند.

جنجال بلیت‌های یک کنسرت آنلاین

در اواسط این هفته انتشار خبر کنسرت آنلاین باعث جنجال فراوان در حوزه موسیقی شد.

جریان ازاین‌قرار بود که بابک جهانبخش خواننده پاپ خبر برگزاری کنسرت آنلاین خود را با قیمت بلیت ۵۵ هزارتومانی داد اما واکنش‌های بسیار تندی از سوی مخاطبان مواجه شد، این خواننده با انتشار پستی که به‌نوعی در توجیه این نحوه قیمت‌گذاری بود، توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد. قیمت بلیت کنسرت اینترنتی بابک جهانبخش در حالی ۵۵ هزار تومان اعلام شده که طی ماه‌های قبل برای کنسرت آنلاین و پرحاشیه همایون شجریان با حمایت یک اپراتور تلفن همراه ۱۰ هزار تومان و برای کنسرت ضبط‌شده سیروان خسروی ۵۰ هزار تومان قیمت بلیت در نظر گرفته شده بود.

جهانبخش در جواب این واکنش‌ها در اینستاگرام خود گفت: سلام صبح زیباتون بخیر. خیلی از پیام‌های پر مهرتون ممنون. فقط برای اینکه در جریان باشید از پارسال که این‌جوری شد جهان به بنده حضور در چند برنامه مختلف پیشنهاد شد که در هیچکدام شرکت نکردم و دلایل حرفه‌ای خودم رو داشتم! یعنی “نه” گفتم که به زمانش بهترینم رو برای شما که بهترین هستید ارائه کنم. برای هر کدام از این برنامه‌ها از جمله کنسرت‌های آنلاین و لایو شوها هم مبلغ قابل توجهی بهم پیشنهاد شد که فقط باشم! و حضور نیافتم به دلیل اینکه کیفیت برام اولویته و یه اصول خاصی داره کاره‌ام و همکارانی که باهام کار کردن می‌دونن کیفیت رو فدای هیچ چیزی نمی‌کنم! ولی امروز گویا بیش از همه زیر سوالم!

درگذشت سازنده “خجسته باد این پیروزی”

روز چهارشنبه خبر درگذشت احمدعلی راغب آهنگساز و نوازنده انقلابی منتشر شد.

این هنرمند بعد از مدت‌ها تحمل بیماری سه‌شنبه ۱۸ آذر در سن ۷۶ سالگی از دنیا رفت. “مدرسه‌ها وا شده”، “بابا خون داد”، “هم‌شاگردی سلام”، “بانگ آزادی”، “شهید مطهر”، “آمریکا ننگ به نیرنگ تو”، “خجسته باد این پیروزی” و … از جمله آثار به‌یادماندنی اوست. همچنین اولین آلبوم موسیقی پاپ پس از انقلاب با عنوان “رقص گل‌ها” و قطعاتی مانند “گل می‌روید به باغ” یا “بیا به امداد ناتوانان” و … هم از دیگر آثار این ‌آهنگساز انقلاب هستند.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28872

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا