موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

رضا مهدوی از دلایل سکوت هنرمندان موسیقی سنتی می گوید

به گزارش کامینگ سون موزیک: رضا مهدوی، منتقد و پژوهشگر اعتقاد دارد، قیمت بالای تولید، محدودیت‌های کرونایی و سیاست‌گذاری اشتباه مدیران هنری، باعث کاهش فعالیت هنرمندان موسیقی سنتی در چند ماه گذشته شده است.

اگرچه همه‌گیری کرونا، باعث تعطیلی کنسرت‌های موسیقی و کاهش فعالیت‌های همه هنرمندانِ این عرصه شده است، ولی این رکود در موسیقی سنتی ایران، بیش از دیگر شاخه‌ها از جمله پاپ به چشم می‌خورد.

رضا مهدوی، منتقد و پژوهشگر، در توضیح دلیل کاهش فعالیت هنرمندان موسیقی ایرانی در چندماه گذشته گفت: «در موسیقی سنتی، نوازندگان برای ضبط، حتما باید به استودیو بروند که در شرایط کرونایی و بسته بودن فضای استودیو، ریسک خودش را دارد. در حالی که در موسیقی پاپ، نوازنده برای کار، حتی می‌تواند از استودیوی خانگی استفاده کند. این یکی از فرق‌های تولید در این دو عرصه است.»

او توضیح داد: «هزینه کار، یک بحث دیگر است. در موسیقی سنتی، دستمزد نوازندگان بالاتر از پاپ است و برای همین، جمع کردن یک آلبوم یا تولید یک قطعه، گران‌تر درمی‌آید. این دلیل، باعث کاهش در تعداد تولیدات در موسیقی سنتی می‌شود که این روزها تشدید هم شده است.

این منتقد، اگرچه تولید بیشتر در موسیقی پاپ به نسبت سنتی را طبیعی می‌داند، ولی تاکید کرد: «این البته به این معنا نیست که اداره‌های متولی موسیقی در ارشاد و دیگر نهادها، نباید دست به سیاست‌گذاری فرهنگی بزنند و سهم موسیقی جدی را در سبد تولیدات این هنر، افزایش دهند. در واقع این اداره‌ها، به‌جای دنباله‌روی از تبِ بازار موسیقی که یک زمان از لاله‌زار ناشی می‌شد و الان دست چند شرکت معدود یا به اصطلاح مافیا است، باید بودجه اختصاص‌یافته را به ویژه در این شرایط کرونایی، به سمت تولیدات با کیفیت، جدی و اثرگذار سوق دهند که بی‌گمان، سهم موسیقی سنتی از آن بیشتر خواهد شد.»

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28704

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا