موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

کرونا بیش از همه دامن فعالان موسیقی را گرفت

به گزارش کامینگ سون موزیک: روز‌های سخت هنرمندان عرصه موسیقی همچنان ادامه دارد. بر کسی پوشیده نیست که کرونا فعالیت‌های هنری را شاید بیش از دیگر اصناف، تحت تاثیر قرار داده است. برای بسیاری از اصناف می‌توانستند، در روز‌های کرونایی هم تا جایی که امکان دارد، فعالیت کنند، اما تمامی راه‌ها برای درآمد زایی هنرمندان بسته شده است.

درباره مشکلات هنرمندان با محسن ناظمی آهنگساز، شاعر و استاد دانشگاه هنر صحبت کردیم. ناظمی مسلط به نواختن ۱۲ ساز موسیقی است و به تدریس آزاد نوازندگی این ساز‌ها می‌پردازد. این هنرمند نیز به گلایه از وضعیت روزِ فعالان عرصه موسیقی پرداخت و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا مشکلات عدیده‌ای در میان بیشتر مشاغل دیده شد؛ البته در این دوره اپیدمی کرونا آسیب‌های فراوانی را شامل حال موسیقیدانان کرد. برجسته‌ترین آسیب عدم برگذاری کنسرت بود.

صندوق هنرمندان فقط از برخی‌ها حمایت می‌کند

وی افزود: البته برگزار نشدن کنسرت فقط بخشی از مشکلات هنرمندان است. در کتار تعطیلی اجرا‌های صحنه ای، تمرینات موسیقی، فعالیت‌های آهنگسازان و نوازندگان و خوانندگان در استودیو‌های صدابرداری، آموزش اساتید در آموزشگاه به دلیل اجرای طرح محدودیت‌های مشاغل پرخطر به کلی مختل شد. در این شرایط هیچ گونه حمایتی جز پرداخت مبلغ ۳ ماه از بیمه هنرمندان به دست دولت و پرداخت ۱ میلیون تومان حمایت از جانب صندوق هنر آن هم به بعضی از هنرمندان صورت نگرفت.

عدم حمایت از هنرمندان موسیقی در دوران کرونا، نمی‌دانم جواب هنرمندان را چه کسی خواهد داد

این مدرس موسیقی درباره شرایط نابسامان هنرمندان عرصه موسیقی اظهار کرد: با توجه به روحیات حساس موسیقی دانان، این قشر آسیب پذیر‌ترین قشر جامعه هنری هستند. انگشت شماری از فعالان موسیقی در مافیای این هنر فعالیت می‌کنند و درآمد خوبی دارند. تعداد بسیار زیادی از هنرمندان در صورت عدم فعالیت هیچ گونه درآمدی نخواهند داشت؛ نمی‌دانم جواب خانواده و فرزندان اساتید را چه کسی خواهد داد.

سختی های نوازندگان در دوران قرنطینه، آموزش آنلاین برای فراگیری موسیقی جواب نمی‌دهد

ناظمی در خصوص آموزش‌های آنلاین و مشکلات آن بیان کرد: این نوع آموزش در موسیقی کمتر جواب می‌دهد؛ زیرا درک مطلب و انتقال احساس به هنرجو در نوازندگی از نزدیک اتفاق می‌افتد. معمولا هر جلسه از کلاس‌های حضوری موسیقی بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت است، اما برخی آموزش‌های آنلاین دو یا سه برابر آموزش حضوری زمان می‌برد. البته آموزش برای هنرجویی که می‌خواهد، از صفر شروع کند، به مراتب بیشتر از این زمان لازم دارد. ضمن اینکه آموزش مجازی بسیار سخت و انرژی بر است. شرایط آموزش آنلاین از حوصله هنرجویان و اساتید خارج است.

این نوازنده درباره دیگر مشکلات آموزش آنلاین گفت: مورد بسیار مهم دیگر، مشکل اساتید موسیقی در انتشار فیلم‌های آموزشی است. فیلم‌هایی که به دست ما در اختیار هنرجویان قرار می‌گیرد، به دلیل نبود قانون کپی رایت به سادگی و بدون پرداخت حق ناشر و مولف در فضای مجازی دست به دست می‌شود. برخی اوقات هنرجویان فیلم‌های آموزشی را در اختیار دوستان و آشنایانشان قرار می‌دهند. سودجویانی هستند که به صورت غیر قانونی فیلم آموزشی اساتید موسیقی را به فروش می‌رسانند. این موضوع باعث شده بیشتر اساتید از این نوع آموزش صرف نظر کنند و قید درآمد این کار را بزنند.
حجم بالای اینترنت، هنرجو و استاد را بی انگیزه می‌کند

وی در پایان صحبت هایش اضافه کرد: به دلیل حجم بالای استفاده مردم از اینترنت در دوران قرنطینه افت شدید سرعت و قطعی نت در حین آموزش بار‌ها اتفاق می‌افتد. این موضوع از انگیزه اصلی هنرجو و استاد را کم می‌کند. امیدواریم هرچه سریعتر شاهد از بین رفتن کرونا باشیم. پیش از آن مسئولان مربوطه باید حمایت‌های خود را از هنرمندان دریغ نکنند.

قطعی اینترنت و مکالمات طولانی از مشکلات آموزش مجازی

فاروق آزادیان از آهنگسازان فعالت در حوزه تدریس موسیقی نیز به نقد شرایط فعلی برای فعالیت موزیسین‌ها و آموزش به هنرجویان پرداخت و گفت: فراگیرمجازیِ نوازندگی ساز‌های مختلف برای آن دسته از هنرجویانی که در ابتدایی‌ترین مرحله آموزش هستند، به هیچ وجه امکان پذیر نیست. آن‌هایی که مراحل ابتدایی آموزش نوازندگی را گذرانده باشند، می‌توانند به صورت مجازی هم آموزش ببینند؛ هرچند یادگیری برای آن‌ها هم سختی‌های زیادی دارد. مشکل اینترنت و طولانی شدن ارتباط تلفنی بار‌ها بین هنرجو و استاد به وجود می‌آید. بعضی وقت‌ها زمان مکالمات خیلی بالا می‌رود؛ به این ترتیب هزینه‌ها بالا می‌رود، اما نتیجه مطلوبی هم به دست نمی‌آید.

هنرجویان مبتدی نمی توانند مجازی آموزش ببینند، خیلی‌ها به کلاس‌های آنلاین تمایل نشان نمی‌دهند

وی ادامه داد: وقتی هنر جو در کلاس حاضر می‌شود، ظرف ۲۰ دقیقه آموزش می‌بیند؛ ادامه فعالیت آموزشی هنر جو با تمرین جلو می‌رود، اما برقراری آنلاین به دلیل تاخیر در ارتباط در زمان طولانی تری اتفاق می‌افتد. مثلا صدا با تاخیر به طرف مقابل می‌رسد یا به کلی ارتباط ناگهان قطع می‌شود. اولویت هر هنرجو و استاد این است که کلاس به صورت حضوری برگزار شود. خیلی از دانشجو‌ها به کلاس‌های آنلاین تمایل نشان نمی‌دهند. برخی که در منزل شرایط مناسبی مانند آنتن برای اتصال به اینترنت ندارند، در کلاس مجازی هم حضور پیدا نمی‌کنند.

هنرجویان به آموزش مجازی میلی ندارند، بزرگترین مشکل آموزش آنلاین کوک کردن ساز است

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی کلاس آنلاین کوک کردن ساز هاست. بعضی از هنرجو‌ها به دلیل اینکه به تازگی دوره مقدماتی را آغاز کردند، نمی‌توانند سازهایشان را به درستی کوک کنند. مدرس باید بالای سر هنرجو باشد و نحوه صحیح در دست گرفتنِ ساز و کوک کردن ساز را به هنرجو فرا دهد. مثل کسی که از ابتدا می‌خواهد فوتبال را یاد بگیرد، نیاز دارد از نزدیک تمامی جزئیات و ریزکاری‌ها را ببیند. برخی کار‌ها عملی است و امکان بیان تئوری آن وجود ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28701

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا