موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

«نقاب» علی زندوکیلی خوب و قابل قبول

به گزارش کامینگ سون موزیک: هفته جدید برای دوستداران موسیقی، با چهار قطعه جدید و متفاوت شروع شد. سالار عقیلی، علی زندوکیلی، سینا سرلک و شهاب مظفری، چهار خواننده‌‌ای هستند که این هفته آهنگ‌های جدیدی را با ژانرهای مختلف منتشر کردند.

به بهانه انتشار این چهار اثر جدید، در این نوشتار ضمن معرفی هر قطعه، ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها را بررسی می‌کنیم. هدف ما در این مطلب، مقایسه این قطعات نیست، ما سعی کرده‌ایم در کنار معرفی این آهنگ‌ها، با توجه به پشتوانه هنری هر خواننده، اثر تازه‌اش را بررسی کنیم؛ این‌که آیا آن‌ها می‌توانند در جلب مخاطب، آن هم به صورت آنلاین که این روزها بازار داغی دارد، خوب عمل کنند؟

«نگار بی‌وفا» اثری دلی و محزون

سالار عقیلی قطعه «نگار بی‌وفا» را در چهلمین روز درگذشت پدرش و به یاد او منتشر کرد. سنتور، سه‌تار، عود، کمانچه و قانون از جمله سازهایی ا‌ست که مسعود تدینی در آهنگ‌سازی و تنظیم این قطعه به کار گرفته است. ترانه محزون این اثر، از نوید اسماعیل‌زاده است. همان‌طور که می‌توان از مناسبت انتشار این آهنگ حدس زد، در این اثر با آهنگ‌سازی و تنظیمی غم‌آلود مواجه خواهید شد؛ اثری که می‌توان آن را در ردیف آثار «دلی» سالار عقیلی قرار داد و به همین دلیل، نمی‌توان زیاد به آن خرده گرفت.

«نقاب» خوب و قابل قبول

علی زندوکیلی این هفته را با انتشار «نقاب» آغاز کرد. قطعه «نقاب» آهنگ میانی قسمت ۲۴ سریال شبکه نمایش خانگی «آقازاده» بود. علی زندوکیلی، در سال‌های اخیر، در مسیری برخلاف اغلب خواننده‌های روی صحنه عمل کرده است. او کم گفت‌و‌گو می‌کند، تا توانسته از حاشیه‌ها دوری کرده و هم‌اکنون، با آثاری که ارائه داده است، می‌توان او را در رده خواننده‌های خیلی خوب کشور قرار داد. هرچند «نقاب»، با ترانه حسین غیاثی، آهنگ‌سازی علیرضا افکاری و صدای زندوکیلی، یک اثر قابل دفاع است اما با توجه به کارنامه این خواننده در موسیقی تلفیقی، انتظار ارائه آثاری از او می‌رود که مصداق «طرحی نو در اندازیم» باشد.

«سراب» ساده و معمولی و خلوت

سینا سرلک، خواننده ۳۸ ساله، مسیر عجیبی را در خوانندگی پشت سر گذاشته است؛ نمودار خوانندگی او شبیه یک موج سینوسی عمل کرده و او گاه در اوج و گاه در نقطه مقابل قرار گرفته است. او از طرفی سابقه خوانندگی در ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی را دارد و از دیگرسو، تجربه فیت دادن (دوصدایی خواندن) با یک خواننده پرحاشیه رپ را که چندماه پیش از کشور خارج شد، در کارنامه دارد. آهنگ «سراب» سینا سرلک، با آهنگ‌سازی و تنظیم خلوت علی خدابنده‌لو و ترانه محمد خدا بنده‌لو، شاید زبان حال سال‌های اخیر فعالیت این خواننده باشد. آثار او در سال‌های اخیر بیشتر نشان‌دهنده سردرگمی‌اش در موسیقی است، صدای کسی که هم پاپ را دوست دارد و هم نمی‌تواند از کلاسیک دل بکند.

«پاشو بیا» اشتباه پشت اشتباه

شهاب مظفری یکی از خواننده‌های موسیقی پاپ است که با آهنگ پرحاشیه «دلبریتو کمترش کن» بیشتر شناخته شد. جنس و رنگ صدای متفاوت او می‌توانست نویدبخش یک خواننده خوش‌صدا در موسیقی پاپ باشد، اگر او راه متفاوت‌تری را نسبت به دیگر خواننده‌های آن دوره پیش می‌گرفت.

انتخاب شعر و ترانه‌های ضعیف که در آهنگ جدیدش، «پاشو بیا» نیز مشهود است، یکی از اشتباه‌های بزرگ مظفری در خوانندگی پاپ است. به طور مثال، قسمتی از ترانه چنین است: «وای از دستت/ دلو دادم رفتش/ مونده فقط دردش/ نبود رسمش/ این همه دوری بسه/ پاشو بیا جمع کن دلمو ببر/ تو بیا حال خرابمو بخر.» او ترانه ضعیف این آهنگ را با همکاری فردی به نام مهیار سروده و با تلاش برای تغییر مسیر از پاپ به رپ یا تلفیقی از این دو، این آهنگ را هم ضمیمه دیگر انتخاب‌های اشتباه خود در خوانندگی کرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28629

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا