آلبوم ایرانموسیقی ایرانهنرمندان

آلبوم «مزامیر»؛ شنیدن نغمه‌های نو با ترکیب صوتی نامتعارف

به گزارش کامینگ سون موزیک: آلبوم موسیقی «مزامیر» مشتمل بر نوازندگی سنتور علی بهرامی‌فرد و نوازندگی دوتار مرتضی گودرزی با الهام از عناصر زیبا شناختی موسیقی اقوام ایران پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

علی بهرامی فرد نوازنده سنتور و مرتضی گودرزی نوازنده دوتار در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم «مزامیر» را منتشر کردند.

«حضور»، «دنم دنم درناجان»، «ققنوس»، «بی مرزی»، «حاجی قولاق، آلا قائیش»، گرایلی»، «ضربی گرایلی»، «زارنجی»، «عشق می‌تازد»، «دیگر نمی‌توانم»، «رنگین کمان» قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند.

علی بهرامی فرد که چندی پیش نیز آلبوم «گنگ خواب دیده» را منتشر کرده بود درباره آلبوم «مزامیر» نوشته است: «مزامیر منظومه‌ای است از درهم‌تنیدگی خنیاهای کهن و زایش نغمه‌های نو بر بستر موسیقی یکی از غنی‌ترین مهدهای هنر این سرزمین.

گاه نغمات و بخش‌هایی از مقام‌ها با روایتی برگرفته از ادراک شخصی مجریان اثر نواخته شده و گاه قطعاتی بر اساس زیبایی‌شناسی و فواصل و جمله‌بندی موسیقی شمال خراسان و ترکمن‌صحرا خلق و اجرا شده است.

به هر روی، هدف از این ترکیب لزوماً بازنوازی سنتی مقام‌ها نبوده، چراکه آنها بارها توسط استادان والامرتبه موسیقی این نواحی روایت و اجرا شده‌اند. بلکه رویکرد اصلی اثر عیان‌کردن ظرفیت‌های بالقوه دو ساز برآمده از دو سیستم موسیقی متفاوت و برهم‌نهی امکانات آنها در امتزاجی متناسب و متعادل است.

در این راستا، انتخاب سنتور دو کوک بم یازده خرک و دوتار معاصر در جهت نیل به همین مقصود بوده است، تا در عین پای‌بند بودن به ریشه‌های برآمده از سنت، ترکیب صوتی نامتعارف و نوینی شنیده شود.»

علی بهرامی‌فرد از جمله هنرمندانی است که تحصیلات آکادمیک خود را در دوره‌های عالی آموزشی به اتمام رسانده است. او علاوه بر تألیف کتاب‌های مختلف تخصصی و تدریس دروس مختلف موسیقی از جمله ردیف موسیقی دستگاهی ایرانی، مبانی آهنگسازی، فرم و آنالیز و تئوری موسیقی در مراکز مختلف دانشگاهی و آموزشی آلبوم‌های «راهه»، «گشایش»، «زبعد ما»، «تنها نخواهم ماند» را در بازار موسیقی منتشر کرده است.

«گنگ خواب دیده» تازه‌ترین اثر علی بهرامی مدرس و نوازنده موسیقی ایرانی بود که مشتمل بر دو نوازی‌های سنتور این هنرمند چندی پیش منتشر شد. این هنرمند از جمله هنرمندان صاحب سبک در نوازندگی سنتور است که طی سال‌های اخیر علاوه بر تدریس در دانشگاه و مراکز آموزش عالی با کیهان کلهر و آذر پی کنسرت‌های متعددی را برگزار کرد. وی سال گذشته همراه با هادی آذرپیرا آلبوم «طرز مستور» را در بازار موسیقی منتشر کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28582

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا