موسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

توضیحات پوریا خادم درباره «رفاقت ناکوک»

به گزارش کامینگ سون موزیک:  آلبوم دونوازی پیانو «رفاقت ناکوک» با هنرمندی پوریا خادم و سروش محمدی دو نوازنده و آهنگساز جوان کشورمان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

پوریا خادم و سروش محمدی دو نوازنده جوان موسیقی کشورمان در تازه‌ترین فعالیت موسیقایی خود آلبوم دو نوازی پیانو «رفاقت ناکوک» را منتشر کردند. در این اثر پوریا خادم نوازنده پیانوی «میکروتنال» و سروش محمدی نوازنده پیانوی «کوک کلاسیک» هستند.

«عقیده تضاد»، «کلنجار ثابت»، «رزم رنگ»، «دشت در دست»، «نقش بی فرش»، «بافت نامرئی»، «اصالت دو رگه» و «پایکوبی شفق» عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم پیش روی شنوندگان قرار گرفته‌اند.

پوریا خادم درباره این اثر نوشته است: «موسیقی این آلبوم برگرفته از طرح‌ها و ایده‌پردازی‌هایی بر اساس منابع صدایی موسیقی شرق برای بداهه‌نوازی با نگاه آهنگسازی موسیقی معاصر است برای دو پیانو؛ یکی با کوک تعدیل شده کلاسیک و دیگری کوک میکروتنال که در آن تمام می‌بمل‌ها (ردیزها) و تمام لابمل‌ها (سل‌دیزها) یک‌چهارم پرده بالاتر کوک شده‌اند.

پلی‌فونی چندوجهی و سکوئنس‌های موتیفیک با تغییر مکرر متر و حتی گسترش موسیقی در فضای بدون متر اما چندلایه‌ای، گوش را تا حد زیادی به فضای موسیقی آتنال و همچنین آمدال هدایت می‌کند اما در عین حال با لایت موتیف‌های واریاسیون شده براساس فضای تماتیک و بسط و گسترش آن‌ها در استایل‌های مختلف به ریشه‌ی مینیمال و ناب شرقی خود قوت می‌بخشد.

بافت هموفونی قطعه حتی در صورت دو صدایی بودن، از هارمونی سه صدایی دوری می‌کند تا از استایل‌های گسترش قرن ۲۰ به بعد دوری نگزیند؛ هارمونی سریالی، چند صدایی میکروتنال و هارمونی جز به این روند کمک کرده است که در نتیجه‌ی آن در طی بخش‌هایی از اثر به هارمونی شش صدایی به بالا بر می‌خوریم.

تمرکز آلبوم بر تلفیق روند پلی‌تنال و پلی‌مدال و پلی‌متر در موسیقی شرق و غرب است که در این روند از اولین تا آخرین قطعه آلبوم از تکنیک‌های نوازندگی موسیقی غرب و بیان موسیقی شرق در ترکیب دو پیانو با کوک‌های مختلف برای رنگ بخشی متفاوت به موسیقی معاصر خاورمیانه استفاده شده است.»

پوریا خادم از جمله هنرمندان جوان موسیقی کشورمان است که سابقه همکاری با ارکستر فیلارمونیک پراگ را دارد. وی در تولید آلبوم پوئم سمفونی تختی با رهبری ارکستر علی رهبری به عنوان آهنگساز حضور داشت. این هنرمند چندی پیش هم به یاد قربانیان حادثه کشتی سانچی قطعه «در میان آتش» را تولید کرده بود.

پوئم سمفونی «علمدار» نیز که چندی پیش به کارگردانی حسین پارسایی و حضور تعدادی از هنرمندان مطرح سینما و تئاتر به رهبری بردیا کیارس روی صحنه رفت، توسط پوریا خادم نوشته و اجرا شده است. این پوئم سمفونی روایتگر روز آخر زندگی حضرت عباس (ع)، علمدار سپاه حضرت سیدالشهدا (ع) است و شامل چندین بخش از جمله «ماهِ میان»، «آبِ ممنوعه»، «دشت سوزان»، «در راه فرات»، «شرمِ آب»، «نبرد»، «عَلَمْ بر خاک»، «مرثیه»، «شروه خوانی» و «سپاه بی‌سردار» است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28258

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا