آلبوم ایرانموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

مدرسان آواز به هنرجویان خیانت می‌کنند

به گزارش کامینگ سون موزیک: الیاس طغیانی خواننده موسیقی ایرانی از شیوه‌های غلط در تدریس آواز می‌گوید و از انتشار آلبوم «خیال پرواز» در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد.

الیاس طغیانی خواننده و نوازنده نی متولد اصفهان است. او علاوه بر ساز «نی» با سازهای تار و سه‌تار و تنبک نیز آشنایی دارد. طغیانی فارغ‌التحصیل دانشگاه عالی موسیقی تهران است و با گروه‌های مختلف از جمله دلشدگان، طلوع، پرند، چکاوک، آفاق، نسیم صبا، سپهر،‌ روناک و نوای مخالف همکاری داشته است.

طغیانی در حال حاضر آلبوم «خیال پرواز» را در دست تهیه دارد. او درباره این آلبوم می‌گوید: آلبوم «خیال پرواز» مراحل پایانی خود را طی می‌کند، کار ارکستر و نوازندگان تمام شده و پس از آن میکس و مسترینگ آن باید انجام شود. در مورد نشر و پخش آن هم در حال رایزنى با چند انتشارات هستیم که به زورى مشخص خواهد شد.

این خواننده درباره اوضاع موسیقی در دورانِ شیوعِ ویروسِ کرونا و انگیزه‌هایش برای کار کردن در این شرایط تأکید می‌کند: اتفاقاً فکر می‌کنم شاید در این دوران نیاز بیشترى به تولید آثار هنرى داشته باشیم. سال‌ها موسیقی جدی کار کرده‌ایم و وظیفه هنری خودمان می‌دانیم که در این شرایط فعالیت کنیم و پویا باشیم و دوست داریم کارهای جدی هم در بازار موسیقی وجود داشته باشد. البته به‌دلیل شرایط بسیار سخت تولید آلبوم و هزینه‌های بالای آن، بیشتر هنرمندان و آهنگسازان به تک‌آهنگ روی آورده‌اند و مخصوصاً در بخش موسیقی کلاسیک ایرانی شاهد انتشار آلبوم کمتری به نسبت دیگر ژانرها هستیم.

طغیانی درباره همکاری‌اش با هنرمندانِ حاضر در آلبومِ «خیال پرواز» می‌گوید: به‌دلیل پیشینه دوستی با آقای اصغر عربشاهی، قرار بود زودتر این کار را انجام بدهیم، ولی مدتی درگیر تدریس در دانشگاه و آموزشگاه بودیم و فرصتی که بتوانیم متمرکز شویم و این کارها را انجام بدهیم پیش نیامد. ترکیب این آلبوم، آنسامبل ایرانی است. سهیل صادقی به‌عنوان نوازنده کمانچه، مهیار طریحی به‌عنوان نوازنده سنتور، حسین زمانیان به‌عنوان نوازنده تمبک، و على‌اصغر عربشاهی به‌ عنوان آهنگساز، نوازنده تار، بم‌تار و عود در آلبوم حضور دارند. اشعار آلبوم هم از استاد هوشنگ ابتهاج و استاد شفیعی‌کدکنی است.

او درباره زمان انتشار آلبوم تأکید می‌کند: شاید در بهمن ماه بتوانیم آن را منتشر کنیم، وگرنه تاریخ انتشار آن به اردیبهشت ماه سال آینده موکول خواهد شد.

این خواننده و نوازنده موسیقی ایرانی درباره وضعیت آموزش موسیقی می‌گوید: اگر کسی بخواهد فرزند و اطرافیان خود را برای آموزش موسیقی به آموزشگاه بفرستد، طبیعتاً دوست دارد زیر نظر متخصص آموزش ببینند.
متأسفانه شاهدیم که برخی از مدرسانِ موسیقی خودشان هنوز در حال یادگیری مراحل مقدماتی یا متوسط‌اند و گاهى مجبورند درس‌هایی که خودشان یاد نگرفته‌اند را آموزش دهند. به نظرم این مسئله آسیبی جدى در پى خواهد داشت و اتفاقاً یکی از دلایلی که باعث می‌شود مردم از موسیقی کلاسیک ایرانی گریزان شوند و دیدگاه خوبى نداشته باشند همین موضوع است که متخصصان آموزش نمی‌دهند.

او ادامه می‌دهد: کسی که خواننده یا نوازنده خوبی است صرفاً نمی‌تواند آموزش‌دهنده و معلم خوبی باشد چون راه انتقال را نمی‌داند و از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که آموزش اصول خاص خودش را دارد. شما نمی‌توانید به کودک و میانسال فقط با یک روش آموزش بدهید. باید شناخت دقیقى نسبت به توانایی‌ها و ضعف‌های هنرجو داشته باشید. در مواردى متأسفانه دیده می‌شود که مردم ناآگاهانه فقط به دنبال نام‌ها هستند.

طغیانی با اشاره به شیوه‌ی درستِ تدریس آواز در موسیقی ایرانی می‌گوید: مدرسان موسیقی در آواز ایرانی باید ببینید توانایی و محدوده صوتی صدای هنرجو کجاست؟ آیا این توانایی را دارد که در محدوده خاصی آواز بخواند؟ اکثر مدرسان موسیقی با توجه به رجیتسر (محدوده) صدای خودشان و جایی که خودشان راحت‌اند می‌خوانند و بعد به هنرجو می‌گویند شما هم همین را بشنوید و بخوانید، به این دلیل که یا خودشان آگاهى ندارند یا حوصله و زمان این کار برایشان وجود ندارد.
در واقع این روش آموزشى خیانت به مردمى است که بسیار پرانرژى و با عشق به دنبال فراگیرى هنر آمده‌اند، اما پس از مدتى رها کردن و دلزدگى برایشان خواهد ماند که متأسفانه این روزها کوتاهى‌کردن در اکثر امور عادى شده است‌.

این خواننده درباره دیگر فعالیت‌هایش در عرصه موسیقی تأکید می‌کند: قطعه‌ای با آقای پویان عطایی، آهنگساز و نوازنده سنتور کار کرده‌ام که آن را به صورت تک‌ترک یا آلبوم منتشر خواهیم کرد. با آرمین قیطاسی هم در حال ضبط و آماده‌سازی کارهایی هستیم.

الیاس طغیانی مقدمات آواز را نزد پدرش ابراهیم طغیانی گذراند و بعدها نزد استادانی چون ملک‌محمد مسعودی (آشنایی با ردیف آوازی) و ناهید دایی‌جواد (فراگیری دورۀ عالی مکتب آوازی اصفهان) آموزش دید.

طغیانی در حال حاضر مدرس رسمی دانشگاه فرهنگ و هنر است و به تدریس صداسازی، آواز، بداهه‌خوانی و بداهه‌پردازی، جواب‌آواز، و ساز نی می‌پردازد. اواخر سال 1396 آلبوم «اوج رؤیا» به خوانندگی او و آهنگسازی و تنظیم مسعود تدینی منتشر شد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=28114

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا