کنسرت تهرانموسیقیموسیقی ایرانهنرمندان

برگزاری کنسرت شب ایرانی ۱۱ با حضور هنرمندان بین المللی ایران

به گزارش کامینگ سون موزیک: کنسرت شب ایرانی ۱۱، با تمرکز بر روی آثار ۹ هنرمند ازآهنگسازان معاصر ایرانی از چهارگوشه جهان برنامه­‌ریزی شده و به‌صورت برخط برگزار خواهد شد.

کنسرت شب ایرانی ۱۱ در ادامه سری کنسرت‌های موسیقی معاصرِ گروه موسیقی یارآوا، با تمرکز بر روی آثار ۹ هنرمند ازآهنگسازان معاصر ایرانی از جمله علیرضا مشایخی و فوزیه مجد برنامه­‌ریزی و به صورت برخط در تاریخ ۹ آذر معادل ساعت ۲۱ با اجرای ۹ نوازنده از آثار ۹ آهنگساز اجرا می­‌شود.

مهدی جلالی مدیر هنری گروه یارآوا ضمن اعلام این خبر گفت: ما حدود ده سال قبل برنامه مشابهی را برگزار کرده بودیم و این برنامه تجربه اول گروه یارآوا نیست.

کرونا و اجبار در برگزاری برخط کنسرت

وی افزود: این برنامه از سال­ها پیش برنامه­‌ریزی شده بود. اما به دلیل محدودیت­‌های کرونایی، مجبور به تغییراتی اساسی در برنامه شدیم که مهمترین آنها تغییر برنامه از کنسرت حضوری به اجرای برخط است.

جلالی در ارتباط با نحوه اجرای کنسرت گفت: نوازندگان قطعات خود را به صورت جداگانه برای این کنسرت ضبط کرده و در نهایت قطعات ضبط شده در تاریخ و ساعت مورد نظر، در صفحه اینستاگرام گروه موسیقی یارآوا آپلود شده و نسخه­ نهایی کل کنسرت، در یوتیوب گروه نیز بارگزاری خواهند شد.

اجرای اثار بزرگان موسیقی معاصر ایران توسط خودشان

جلالی ضمن اشاره به حضور بزرگان موسیقی معاصر ایران در این رویداد گفت: در این کنسرت آثاری از چندین نسل از آهنگسازان زن و مرد ایرانی اجرا می­‌شود. در این برنامه نوازندگان برجسته ­ای به اجرای آثار آهنگسازان می­‌پردازند. اما نکته­ ای که شاید بیشتر جلب توجه می­‌کند، این است که برخی از آثار، توسط خودِ آهنگسازان اجرا می­‌شود.

وی رپرتوار کنسرت شب ایرانی ۱۱ را متفاوت ارزیابی کرد و گفت: قطعات در استایل‌های گوناگونی نوشته شده­ و در برخی از قطعات چیزی بیشتر از شیوه‌های مرسوم نوازندگی استفاده شده و برخی دیگر در زیر مجموعه موسیقی آوانگارد خواهد بود.

اثری از هنرمند بین المللی ایران که در سوئیس ضبط شده است

جلالی در ادامه گفت: قطعه­ گفتگو شماره­ ۳ برای پیانو اثر فوزیه مجد توسط لیلا رمضان اجرا خواهدشد. لیلا رمضان این قطعه را بارها در کنسرت­‌های مختلف در تهران، شیراز، دوبلین، تورونتو، پاریس، لوزان، پیتزبورگ و … اجرا کرده است. ضبط این اثر نیز با اجرای این هنرمند بر روی سی­ دی نیز موجود است.

گفتنی است فوزیه مجد از پیشگامان موسیقی معاصر یا مدرن در ایران و اولین آهنگساز زن ایرانی است که آثارش بالغ بر ۶۰ سال است که در ایران و دیگر کشورهای جهان به اجرا درآمده است و ضبط این قطعه برای کنسرت شب ایرانی ۱۱ در سوئیس انجام شده است.

شاهرخ خواجه نوری و اولین اجرای جهانی

وی ضمن اشاره به حضور داریوش خواجه نوری از چهره‌های تاثیرگذار و مهم موسیقی معاصر به ویژه موسیقی الکترونیک در این سری کنسرت‌ها گفت: اولین اجرای جهانی قطعه اتود ترانسِندال اثر شاهرخ خواجه ­نوری برای پیانو و سازهای کوبه­‌ای توسط خود آهنگساز انجام شده درحالیکه آخرین اجرای رسمی این هنرمند به عنوان پیانیست، به بهار سال ۱۳۸۷ در تالار رودکی باز می‌­گردد و اکنون بعد از ۱۲ سال به صورت رسمی برنامه خود را اجرا خواهد کرد.

جلالی در باره قطعه دیگر در نظر گرفته شده در این سری از کنسرت‌ها گفت: قطعه­ اینترلود برای گیتار سولو اثر ابوالفضل رهبریان آهنگساز مقیم فلورانس ایتالیا توسط خود من اجرا می­‌شود. گفتنی است که رهبریان این قطعه را در سال ۱۳۸۶ برای مهدی جلالی نوشته است که اولین اجرای جهانی آن را در کاخ نیاوران توسط مهدی جلالی به روی صحنه رفته است و پس از آن نیز توسط دیگر نوازندگان اجرا شده است.

مدیر هنری این کنسرت ها در ادامه خاطر نشان کرد که قطعه راز در سه موومان برای سوپرانو اثر مرسده غلامی نیز اولین اجرای جهانی خود را خواهد داشت. این اثر توسط شقایق باقری اجرا می­‌شود. لازم به ذکر است که اشعار این قطعه نیز از باقری است.

جلالی در ادامه افزود: قطعه بریک دَنس (رقص شکسته) اثری از مهدی بهبودی آهنگسازی که خود را ترکیب‌گرشنیداری می­‌نامد، تجربه‌­ای متفاوت است که اولین اجرای جهانی آن در این کنسرت توسط خود آهنگساز انجام می­‌شود. بهبودی سال­های گذشته با تشکیل کانون جستجوی شنیداری، برنامه­‌های متفاوتی در حیطه­ موسیقی معاصر برگزار کرده است.

آزادی پرنده به روایت دو آهنگساز ایرانی و حضور اسطوره موسیقی معاصر ایران

قطعه­ روزی پرنده آزاد می‌­شود اثر آیدا شیرازی آهنگساز جوان مقیم آمریکا توسط عسل کریمی نوازنده ویلن مقیم هانوفر آلمان اجرا می­‌شود.

یکی از موارد برجسته و مهم این رویداد موسیقی حضور علیرضا مشایخی آهنگساز معاصر و بین المللی ایرانی است که اثر خود تحت عنوان کریستال شماره ۱ و ۲ برای پیانو سولو را توسط نوازنده­ پیانو مقیم بلژیک پریسا گلشن به اجرا در خواهد آورد. گلشن طی سالیان گذشته قطعات بسیاری را از مشایخی به اجرا گذاشته که کریستال نیز یکی از آنهاست.

مدیر هنری رویداد موسیقی شب ایرانی ۱۱ گفت: علیرضا مشایخی نیز بدون هیچ نیازی به توضیح، یکی از تاثیرگزارترین آهنگسازان موسیقی معاصر است که اکثر نوازندگان ایرانی، برای اولین‌­بار موسیقی مدرن را با آثار او تجربه کرده­ اند.

بوطیقای موسیقی یک نوازنده مترجم

علیرضا امیرحاجبی آهنگساز دیگری است که در این اجرا، خود اثر خود را اجرا می­‌کند. اولین اجرای جهانی قطعه­ «کانسیون» از مجموع پنج سرناد اسپانیول برای گیتار سولو، توسط آهنگساز، نوازنده­ گیتار و مترجم حیطه موسیقی علیرضا امیرحاجبی اجرا می­ شود.

پرواز از هانوفر تا تهران بر بالهای موسیقی

یکی دیگر از برنامه های این رویداد موسیقیایی حضور یاسمین شاه­‌حسینی نوازنده­ برجسته­ عود است که ، قطعه­ی« Style brisé» اثر سارا اباذری استاد آهنگسازی دانشگاه تهران و دبیر هنری «فستیوال بین­المللی موسیقی الکترونیک تهران» را اجراخواهد کرد. این اثر برای شاه­ حسینی نوشته شده و اولین اجرای جهانی آن در موزه اشپرنگل هانوفر توسط وی صورت گرفته است.

گروه موسیقی یارآوا در یک نگاه

«گروه موسیقی یارآوا» در سال ۱۳۸۰ توسط مهدی جلالی، ابراهیم الهیاری و حامد زند کریم‌خانی با هدف معرفی گونه‌ای متفاوت از موسیقی سنتی و ترویج موسیقی بی‌کلام یا غیرِ‌کلام محور تأسیس شد.

از سال ۱۳۸۲ و با تشکیل «ارکستر مدرن یارآوا» به پیشنهاد علیرضا مشایخی، یارآوا فعالیت هنری خود را با هدف اجرا و معرفی آثار آهنگسازان موسیقی مدرنِ (معاصر) ایران و جهان و از این طریق، معرفی نوازندگان موسیقی نو ادامه داد.

از سال ۱۳۸۲ تا به امروز این گروه علاوه بر فعالیت‌های معمول خود، بالغ بر ۸۰ نشست‌ رایگانِ آموزشی-پژوهشی-اجرایی تحت عنوان‌هایی مثل «خلوت موسیقی»، «آی‌سی»، «شب اپرا»، «یکشنبه‌های موسیقی» و غیره را برگزار کرده است.

این گروه با سری برنامه‌های «شب ایرانی» از سال ۱۳۸۷ تمرکز خود را بر اجرای آثار آهنگسازان معاصر ایرنی متمرکز کرد و تنها در طول این برنامه‌ها ۶۱ اثر را به اجرا درآورده است.

یارآوا در برنامه‌ها و اجراهای متفاوت خود طی سالیان گذشته، بیش از ۱۶۰ اثر متفاوت در ژانرهای گوناگون موسیقی را به اجرا گذاشته و آثار بیش از چهل آهنگساز موسیقی معاصر ایران را برای اولین‌بار به اجرا درآورده که برخی از آنها منتشر شده‌اند.

برگزاری مسابقه‌ آهنگسازی موسیقی الکترونیک؛ «جایزه‌ی رضا کروریان»، فستیوال موسیقی معاصر «صدا . تهران .موسیقی»، «فستیوال بین‌المللی موسیقی الکترونیک تهران»، پروژه‌ی موسیقی معاصر «کارگاه صدا»، پروژه­ی «مسافران تهران-برلین» و «روزهای موسیقی معاصر تهران» از مهمترین فعالیت‌های گروه طی سال‌های اخیر است که موجب تعامل و همکاری مابین گروه موسیقی یارآوا و دانشگاه موسیقی تئاتر و رسانه‌ی هانوفر، لابراتوار موسیقی معاصر و دپارتمان مطالعات موسیقی در دانشگاه ارسطو تسالونیکی، مرکز رسانه‌های دیجیتال و لابراتوار تولید چندرسانه‌ای کنسرواتوار لوئیجی کروبینی فلورانس، انجمن فرهنگی هشت‌هنر فلورانس، دانشگاه نیویورک و دانشگاه تهران شده است.

گروه موسیقی یارآوا در دوران عالمگیری کرونا نیز برنامه­‌های آنلاین متفاوتی داشته که از آن میان می­‌توان به «خلوت موسیقی ۳۷.۵ درجه» و دو برنامه­ ۲۴ ساعته که در بزرگداشت شاهرخ خواجه نوری به اجرای آثار وی اختصاص داشت و برنامه­ دیگر نیز شامل گفتگوها، سمینارها و اجراهای متفاوت به مناسبت افتتاحیه­ استودیوی الکترونیک یارآوا اشاره کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=27623

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا