موسیقیموسیقی ایرانهنرمندانوفات

مرتضی حنانه موسیقیدان برجسته ایران درگذشت

به گزارش کامینگ سون موزیک:  مرتضی حنانه یکی از برجسته‌ترین موسیقیدانان و رهبران ارکستر در ایران، روز دوشنبه ۲۴ مهر ۱۳۶۸ در سن ۶۷ سالگی به علت بیماری سرطان درگذشت.
استاد حنانه متولد ۱۱ اسفند ۱۳۰۱ در تهران بود و آموزش موسیقی را از هنرستان عالی موسیقی زیر نظر غلامحسین مین باشیان شروع کرد و در سال۱۳۲۱ موفق به اخذ دیپلم از این هنرستان شد و در سال های ۱۳۳۱ و ۱۳۳۲ به رهبری ارکستر سمفونیک تهران منصوب شد و در سال ۱۳۳۳ با استفاده از بورس تحصیلی ایتالیا به رم رفت و پس از تحصیل موسیقی در انستیتوی «موسیقی مذهبی مقدس» واتیکان در سال ۱۳۴۳ به ایران بازگشت و با همکاری رادیو ارکستر سمفونیک فارابی را پایه گذاشت.
حنانه همچنین در موسیقی فیلم نیز دست داشت و در سال ۱۳۵۰ موسیقی او برای فیلم «تله» ساخته جلال مقدم جایزه بهترین موسیقی فیلم را دریافت کرد.
مهم‌ترین آثار او عبارتند از: دعا (برای کر و سلوها و ارکستر سمفونیک)، کاپریس (برای پیانو و ارکستر سمفونیک)، صبر و ظفر (دو قطعه برای ارکستر مجلسی با هارپ و پیانو)، لالایی (برای پیانو در بزرگداشت نیما یوشیج).
استاد حنانه همچنین چند کتاب دارد: ترجمه و تفسیر «مقاصد الالحان» عبدالقادر مراغه‌ای، «گام های گمشده»، «تئوری هارمونی زوج» و….
مرتضی حنانه تا پیش از بستری شدن به‌طور مداوم با رادیو و تلویزیون و مراکز موسیقی در ارتباط بود و در سال‌های اخیر ارکستر صدای جمهوری اسلامی موفق به اجرای یکی از مهم‌ترین آثار او به‌نام «صبر و ظفر» شد.
روزنامه کیهان – سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۶۸

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=27480

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا