موسیقیموسیقی ایران

انتخابات خانه موسیقی و تمامی حرف و حدیث‌هایش!

به گزارش کامینگ سون موزیک: سال رویکردی که بار دیگر این پرسش را به میان می آورد که آیا نمی شد با فراهم آوردن شرایط برگزاری الکترونیکی انتخابات ـ همانند آنچه این روزها برای دیگر نهادهای صنفی شاهد هستیم ـ انتخابات خانه موسیقی را هم در موعد مقرر برگزار کرد؟

انتخابات خانه موسیقی همواره به عنوان یکی از رویدادهای پربحث اهالی موسیقی مطرح و عموما با انتقادهایی هم همراه بوده است. عده‌ای بر این باورند که هر دوره افرادی مشخص به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت می‌کنند و از بین همان افراد هم اعضای هیات مدیره برگزیده می‌شوند. از طرفی برخی دیگر با طرح این پرسش که چرا آن گونه که باید از سوی هنرمندان از یک نهاد مدنی حمایت و استقبال نمی‌شود، آزاد بودن شرکت در انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی را یادآور می‌شوند.

امسال با گذشت چهار سال از آخرین انتخابات هیات مدیره خانه موسیقی، قرار بر برگزاری انتخابات کانون‌های این نهاد صنفی در خرداد ماه بود.

به گفته روابط عمومی خانه موسیقی ساز و کار برگزاری این انتخابات فراهم شده بود تا آنکه ستاد ملی مبارزه با کرونا هرگونه گردهمایی را ممنوع اعلام کرد. در نتیجه خانه موسیقی نیز وادار به تعویق انداختن انتخابات خود شد.

در نهایت در تیر ماه با کاهش محدودیت‌های کرونایی، خبری منتشر شد که از برگزاری انتخابات این نهاد در مرداد ماه اطلاع می‌داد ولی باز هم با اوج گرفتن شیوع کرونا، انتخابات خانه موسیقی لغو و به ۱۹ مهر موکول شد.

اما از آنجا که شرایط بحران کرونا همچنان در کشور ادامه دارد و این تاریخ (۱۹ مهر) هم درست مصادف شد با روزهایی که جامعه موسیقی در غم از دست دادن استاد آواز ایران ـ محمدرضا شجریان ـ به سوگ نشسته بود، خانه موسیقی بار دیگر خبر لغو انتخابات را هجدهم مهر ماه اعلام و علت را حفظ سلامت اعضاء عنوان کرد.

از آن زمان تاکنون خبر جدیدی درباره زمان برگزاری انتخابات خانه موسیقی به صورت رسمی بر روی سایت این نهاد صنفی قرار نگرفته است؛ هرچند حمیدرضا عاطفی ـ معاون اجرایی خانه موسیقی ـ ۱۸ آبان ماه اعلام کرد که ممکن است انتخابات خانه موسیقی به سال آینده موکول شود.

اعلام این خبر از سوی یکی از مسوولان اجرایی خانه موسیقی درباره به تعویق افتادن انتخابات، چندی قبل را یادآور می شود؛ زمانی که برخی فعالان حوزه موسیقی برگزاری انتخابات خانه موسیقی به صورت مجاری را راهی گریزناپذیر در شرایط کرونا عنوان کرده بودند و البته پیشتر در خود فصلنامه داخلی این نهاد صنفی هم به آن اشاره شده بود.

البته این پیشنهادها در ادامه با توضیحی از سوی خانه موسیقی همراه شد مبنی بر اینکه برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک مستلزم داشتن دقت در رأی گیری و صیانت از آراست که تاکنون این زیرساخت ها فراهم نشده است. ضمن اینکه در اساسنامه خانه موسیقی هیچگونه تمهیداتی برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، غیرحضوری و… پیش بینی نشده است، لذا برگزاری انتخابات به این شکل مستلزم تغییرات اساسنامه با تصویب مجمع عمومی خانه موسیقی است.

دلایل اعلام شده از سوی خانه موسیقی درباره برگزار نشدن الکترونیک انتخابات در حالی از سوی این نهاد صنفی مطرح می شود که در این روزها بیش از هر زمان دیگر ثابت شده است که شرایط روز و پیشرفت فضای مجازی ما را دیر یا زود ملزم می‌کند تا شیوه‌های جدید را جدی‌تر بگیریم. ضمن اینکه تجربه های اخیر برگزاری الکترونیک در برخی نهادهای صنفی، همانند آنچه چند روز قبل در انتخاب نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات شاهد بودیم، ما را به پرسش اولیه این گزارش نزدیک تر می‌کند که با توجه به زمانی که مسوولان برگزار کننده انتخابات خانه موسیقی در اختیار داشتند و پیش‌بینی شرایط کرونا در کشور، آیا حقیقتا نمی‌شد برگزاری انتخاباتی الکترونیک را برای این نهاد صنفی انتظار داشت؟

خبرنگار ایسنا از مدتها قبل تلاش کرد برای رسیدن به پاسخ این پرسش با حمیدرضا نوربخش ـ مدیر عامل خانه موسیقی ـ گفت‌وگویی داشته باشد که تا لحظه انتشار این گزارش، به نتیجه نرسیده و پاسخی دریافت نکرده است.

لینک کوتاه مطلب : https://comingsoonmusic.ir/?p=27208

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا